Reklama
Reklama

Proč lidé litují online nákupů? E-shopy mají psychologii v malíku – platí to na vás?

Možná si myslíte, že se vás to netýká, že manipulace na vás neplatí a dokážete odolat, ale i e-shopy mají své triky, jak vás přimět k nákupu. Pojďte se podívat, jaké psychologické tahy používají, abyste co nejdříve klikli na 'koupit'.

Žena a online nakupování
Žena a online nakupováníFoto: Shutterstock
Žena a online nakupování
Žena a online nakupováníFoto: Shutterstock
Daniela Straková
Daniela Straková

Triky kamenných obchodů – přehledné regály, lákavé vůně u pekařského oddělení nebo strategicky rozmístěné pokladny – už většina z nás dobře zná. Často si dokážeme uvědomit, že nás supermarket chce přimět k tomu, abychom sáhli po věcech, které jsme původně vůbec nepotřebovali. Ale přesto to mnohdy funguje.

V online prostředí je to jiné – a možná o to záludnější. Na první pohled totiž působí vše racionálně, přehledně, bez rušivých vlivů. Není tu hudba, světla ani vůně. A přece právě tady často utratíme víc, než jsme měli v plánu. E-shopy totiž pracují s velmi přesnou psychologií. Sledování nákupního chování, testování různých variant webu, důmyslné slevové kampaně nebo drobné vizuální detaily, které nás nenápadně směrují k rozhodnutí.

Zatímco o fíglech supermarketů se dnes už veřejně mluví, triky e-shopů zůstávají mnohdy skryté. A přitom ovlivňují naše rozhodování možná ještě víc. Jak tedy poznat, kdy nakupujeme opravdu svobodně – a kdy jsme už součástí dobře promyšlené marketingové hry?

Podívejte se na zoubek těmto trikům v naší grafice.

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama