Triky kamenných obchodů – přehledné regály, lákavé vůně u pekařského oddělení nebo strategicky rozmístěné pokladny – už většina z nás dobře zná. Často si dokážeme uvědomit, že nás supermarket chce přimět k tomu, abychom sáhli po věcech, které jsme původně vůbec nepotřebovali. Ale přesto to mnohdy funguje.
V online prostředí je to jiné – a možná o to záludnější. Na první pohled totiž působí vše racionálně, přehledně, bez rušivých vlivů. Není tu hudba, světla ani vůně. A přece právě tady často utratíme víc, než jsme měli v plánu. E-shopy totiž pracují s velmi přesnou psychologií. Sledování nákupního chování, testování různých variant webu, důmyslné slevové kampaně nebo drobné vizuální detaily, které nás nenápadně směrují k rozhodnutí.
Zatímco o fíglech supermarketů se dnes už veřejně mluví, triky e-shopů zůstávají mnohdy skryté. A přitom ovlivňují naše rozhodování možná ještě víc. Jak tedy poznat, kdy nakupujeme opravdu svobodně – a kdy jsme už součástí dobře promyšlené marketingové hry?
Podívejte se na zoubek těmto trikům v naší grafice.