Ikona počasí
-- °C
-- °C
Reklama
Reklama

Proč lidé litují online nákupů? E-shopy mají psychologii v malíku – platí to na vás?

3 Tlak na rychlé rozhodnutí

Žena lituje nákupu online
Tlak na rychlé rozhodnutíFoto: Shutterstock

Nápisy typu „Do vyprodání zbývá posledních 5 kusů!“ nebo „Tuto nabídku sleduje právě 27 lidí“ nejsou náhodné. Vytvářejí dojem vzácnosti a naléhavosti, což zvyšuje pravděpodobnost, že se rozhodnete k nákupu bez dostatečného rozmyslu. Jde o jev známý jako FOMO (angl. zkratka fear of missing out  strach z promarněné příležitosti), kdy se obava ze zmeškání atraktivní nabídky stane hlavním podnětem k impulzivnímu jednání.

Zajímavé je, že právě tento druh manipulace začíná české zákazníky spíše odrazovat. Jak ukazuje analýza společnosti Upgates, vyskakovací okna nebo příliš agresivní pobídky vyvolávající falešný dojem naléhavosti často působí nedůvěryhodně a vedou spíše k opuštění nákupního košíku než k jeho dokončení.

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama