1 Proč se jich společnost tolik bála? Skryté dějiny vousatých žen historie



Byly senzací, vědeckou záhadou i obětí kruté doby. Příběhy vousatých žen odhalují víc než jen historii cirkusů. Jsou kronikou boje za důstojnost, zpochybnění norem krásy a nečekané cesty k emancipaci. Poznejte osudy žen, které svou odlišnost proměnily v sílu a navždy změnily pohled na to, co znamená být ženou.

Po celá staletí byly ženy s nadměrným ochlupením v obličeji považovány za kuriozitu, kterou společnost nechápala a často zavrhovala. Lékaři je označovali za výjimky přírody, kazatelé za znamení hříchu a obyčejní lidé v nich viděli spíše atrakci než lidskou bytost. Mnohé z nich proto skončily na poutích a v cirkusech, kde jejich tělo bylo hlavním zdrojem obživy – ale i zdrojem posměchu. Fenomén vousatých žen se tak stal nejen otázkou medicíny a estetiky, ale především tématem, které odhalovalo předsudky a hranice tolerance celé společnosti.
Zároveň však vousaté ženy začaly postupně obracet svou „odlišnost“ ve vlastní výhodu. Některé z nich dokázaly získat nezávislost, kterou většina jejich současnic neznala – finanční svobodu, slávu i možnost určovat si svůj životní osud. Jejich existence tak vyvolávala otázky o tom, co vlastně znamená ženskost a jak hluboko sahají kulturní normy krásy. V době, kdy byly ženy svazovány přísnými pravidly role manželky a matky, se vousaté ženy stávaly živým symbolem emancipace – i když často za cenu bolesti a nepochopení.

Po celá staletí byly ženy s nadměrným ochlupením v obličeji považovány za kuriozitu, kterou společnost nechápala a často zavrhovala. Lékaři je označovali za výjimky přírody, kazatelé za znamení hříchu a obyčejní lidé v nich viděli spíše atrakci než lidskou bytost. Mnohé z nich proto skončily na poutích a v cirkusech, kde jejich tělo bylo hlavním zdrojem obživy – ale i zdrojem posměchu. Fenomén vousatých žen se tak stal nejen otázkou medicíny a estetiky, ale především tématem, které odhalovalo předsudky a hranice tolerance celé společnosti.
Zároveň však vousaté ženy začaly postupně obracet svou „odlišnost“ ve vlastní výhodu. Některé z nich dokázaly získat nezávislost, kterou většina jejich současnic neznala – finanční svobodu, slávu i možnost určovat si svůj životní osud. Jejich existence tak vyvolávala otázky o tom, co vlastně znamená ženskost a jak hluboko sahají kulturní normy krásy. V době, kdy byly ženy svazovány přísnými pravidly role manželky a matky, se vousaté ženy stávaly živým symbolem emancipace – i když často za cenu bolesti a nepochopení.
Na snímku: Josephine Clofullia (rozená Boisdechêne) byla slavná vousatá dáma, která od roku 1853 vystupovala v Americkém muzeu P. T. Barnuma.
Představte si shromážděný dav v opulentním sále evropského cirkusu nebo v jednom z amerických muzeí kuriozit konce 19. století. Oči publika se upírají na podium, kde stojí „vousatá dáma“ – ztělesnění paradoxu, provokující hranice mezi „normálním“ a „jiným“. Její existence nutila k zamyšlení, zvláště v době, kdy společnost teprve vstřebávala Darwinovu revoluční evoluční teorii a formovala se moderní dermatologie. Vousaté ženy se tehdy staly živými inkarnacemi otázek o lidské přirozenosti, pohlaví a vývoji, a jejich popularita odrážela dobovou fascinaci odlišností a neznámým.
S nástupem vědeckého poznání bylo nezbytné rozlišovat mezi hypertrichózou a hirsutismem. Hypertrichóza, neboli nadměrné ochlupení, se týká nadměrného růstu chloupků kdekoli na těle. Hirsutismus je specifický pro ženy a projevuje se nadměrným růstem hrubých, tmavých chloupků v oblastech, kde by se běžně vyskytovaly u mužů, například na obličeji, hrudi nebo zádech. Lékařská klasifikace „nadměrného ochlupení“ u žen na konci 19. století se dramaticky proměnila. To, co bylo dříve považováno za anomálii, se postupně stávalo medicínským „problémem“, který vyžadoval „léčbu“.
Vznikl tak rozsáhlý trh s „léčebnými“ procedurami, od elektrolýzy až po riskantní rentgenové záření. Reklamní sliby rychlého a trvalého odstranění chloupků zaplavovaly tisk, avšak s sebou nesly značná rizika, od zjizvení po vážné zdravotní komplikace. I přes to byl strach z „mužského“ ochlupení u žen tak silný, že mnoho z nich podstupovalo tyto nebezpečné procedury. Tento článek vás provede životy žen, které se staly ikonami i oběťmi své „výjimečnosti“. Propojíme jejich biografie s vědeckým kontextem, populární kulturou a dobovými genderovými normami, abychom nabídli faktograficky věrohodné a narativně poutavé příběhy.
Příběh Heleny Antonie, původem z belgického Lutychu, představuje fascinující pohled na život ženy, která svou odlišností zaujala nejvyšší evropské dvory na přelomu 16. a 17. století. Na rozdíl od pozdější éry cirkusů, kde se vousaté ženy stávaly komerční senzací, se její osud odvíjel v honosném prostředí habsburských paláců. Zde nebyla vnímána jako medicínský případ, ale jako vzácná a obdivovaná kuriozita.
Působila jako dvorní dáma a trpaslice ve službách Marie Španělské, manželky císaře Maxmiliána II. Její šarm a jedinečnost si získaly i přízeň dalších významných žen té doby, jako byly Markéta Habsburská, budoucí španělská královna, a její sestra Konstancie Habsburská, pozdější polská královna. Právě unikátní postavení, které na dvorech zaujímala, dokládá její dochovaný portrét, jenž je dnes uložen v Národním muzeu v polské Vratislavi.
V době, která ještě neznala moderní medicínské diagnózy ani Darwinovy teorie, nebyla Helenina vousatost považována za nemoc, ale za podivuhodný výtvor přírody. Stala se živým exponátem v takzvaných kabinetech kuriozit (Wunderkammer), sbírkách vzácných a neobvyklých předmětů, kterými panovníci demonstrovali své bohatství, moc a vliv. Její jinakost byla nejen přijímána, ale dokonce vyhledávána. Ačkoliv prameny o jejím životě jsou kusé a data často nejistá, příběh Heleny Antonie působivě ukazuje, jak proměnlivé je vnímání lidské normality a jak odlišnost může být v různých historických epochách symbolem prestiže.
V protikladu k pozdějšímu 19. století, kdy se vousaté ženy staly senzací cirkusů a muzeí kuriozit, Helena Antonia představuje raně novověký fenomén. Její život se odehrával v kontextu evropských dvorů, kde byla vnímána spíše jako kuriozita než jako medicínský případ. Působila jako dvorní dáma, pravděpodobně i jako trpaslice, ve službách španělské Marie, manželky císaře Maxmiliána II., a později se objevovala i v souvislosti s Markétou a Konstancií Habsburskou.
Její portrét, který se dochoval ve Vratislavi, svědčí o jedinečném postavení, jež na dvorech zaujímala. Na rozdíl od pozdějších dob, kdy se lékaři snažili „diagnostikovat“ a „léčit“ podobné stavy, nebyla Helena Antonia předmětem medicínského zájmu v moderním slova smyslu. Její „vousatost“ nebyla považována za nemoc, nýbrž za zvláštnost, která doplňovala sbírky kuriozit – takzvané kabinety kuriozit – a umocňovala prestiž panovníků, kteří se jimi obklopovali.
Je důležité si uvědomit, že chápání „vousaté ženy“ se v tomto období výrazně lišilo od toho, co přinesl 19. století s Darwinovou teorií a nástupem dermatologie. Bez těchto vědeckých rámců byla Helena Antonia vnímána jako fascinující projev přírody, který se hodil do konceptu „Wunderkammer“ – sbírek zázraků a divů. Její status a prezentace byly úzce spjaty s dvorským prostředím, kde byla její jinakost přijímána a dokonce vyhledávána jako symbol bohatství a moci. Přestože o jejím životě víme poměrně málo a data jsou často nejasná, její existence podtrhuje proměnlivost lidského vnímání „normality“ a odlišnosti napříč staletími. Její příběh je také varováním před nekritickým přejímáním historických pramenů a zdůrazňuje potřebu kritické práce se zdroji.
Život Julie Pastrany, narozené v srpnu 1834 v horách Sinaloa v Mexiku, je jedním z nejtragičtějších příběhů v historii vousatých žen. Trpěla hypertrichózou terminalis, vzácným onemocněním, které způsobovalo nadměrný růst chloupků po celém těle, a gingivální hyperplazií, vedoucí k výrazně zbytnělým dásním a rtům. Její neobyčejný vzhled ji předurčil k životu v showbyznysu, kde se stala „nejtragičtější" hvězdou viktoriánské éry.
Již v raném věku ji objevil a začal spravovat J.W. Beach, který ji představil jako „hybrid opice a ženy“. V roce 1855 se provdala za svého manažera Theodora Lenta, muže, který z jejího stavu profitoval a nadále ji vystavoval po celých Spojených státech a Evropě pod stigmatizujícími přezdívkami jako „Opice žena„ nebo „Medvědí žena“. Jejich turné ji zavedlo do největších měst, kde byla předmětem úžasu, ale i znechucení, a stala se živým důkazem dobových „vědeckých“ fantazií o „chybějícím
článku“ mezi lidmi a primáty. Lékaři té doby ji často označovali za odlišný druh nebo deformaci, což bylo později medicínou vyvráceno.
Osud Julie Pastrany vyvrcholil 25. března 1860 v Moskvě, kde porodila syna, který trpěl stejnými příznaky jako ona. Bohužel, jak Julia, tak její syn zemřeli krátce po porodu – syn po třech dnech, Julia o pět dní později na komplikace. Po jejich smrti se Theodor Lent rozhodl pro taxidermickou konzervaci obou těl a pokračoval v jejich posmrtné exhibici. Tato morbidní praxe trvala více než sto let, přičemž
pozůstatky cestovaly po celém světě a byly vystavovány v muzeích a na výstavách, naposledy v Norsku. Až v roce 2013, po dlouhých snahách mexických úřadů a umělců, byly její ostatky repatriovány a konečně pohřbeny v její rodné Sinaloe, čímž se uzavřela jedna z nejtemnějších kapitol v historii vystavování lidských těl. Tento akt byl symbolem posunu v etickém vnímání lidské důstojnosti a odmítnutí zneužívání odlišností pro komerční účely.
Josephine Clofullia, švýcarská vousatá žena, je příkladem toho, jak se osobní příběhy stávaly součástí divadelní reality 19. století a ovlivňovaly dobové vnímání genderu. Její kariéra nabrala na obrátkách,
když ji do své show angažoval proslulý impresário P. T. Barnum. Pod jeho křídly vystupovala v Londýně a ve Spojených státech pod titulem „The Bearded Lady of Geneva“. Její syn, kterého Barnum představoval jako „Infant Esau“, se stal rovněž součástí atrakce, což posilovalo divadelní rozměr jejich vystoupení.
Nejslavnější událostí v jejím životě byl soudní případ z 1. července 1853 v New Yorku. Clofullia byla obviněna z podvodu, neboť se objevilo tvrzení, že není skutečnou ženou, ale převlečeným mužem. Soud nařídil vyšetření třemi lékaři, kteří potvrdili, že je skutečně ženou, a obvinění bylo zamítnuto. Historici upozorňují, že Barnum mohl celý případ využít či dokonce sehrát jako promyšlenou PR kampaň s cílem zvýšit zájem o jeho show a upevnit slávu Josephine Clofullie, což však nelze s úplnou jistotou prokázat.
Tento soudní proces je fascinující ukázkou dobové obsese autenticitou a hranicemi genderové identity. Překvapivě, dobový tisk často akcentoval její „ženskost“ a eleganci namísto zdůrazňování „mužských“ rysů. Případ tak nejen potvrdil její identitu, ale také ovlivnil vnímání genderu a autenticity na tehdejší show scéně. Ukázal, že i v prostředí, kde se často manipulovalo s realitou, existovaly momenty, kdy byla pravda vystavena veřejné kontrole a kdy bylo nutné bránit se proti
stereotypům a předsudkům. Příběh Josephine Clofullie tak přesahuje prostou biografii a stává se zrcadlem viktoriánské společnosti a jejích složitých vztahů k odlišnosti.
Na ilustračním snímku: Clementine Delait, známá jako „vousatá dáma“, se svým psem ve francouzském Thaon-les-Vosges na pohlednici z počátku 20. století.
Období mezi lety 1870 a 1920 představuje klíčový moment v dějinách vnímání ženského ochlupení, kdy se medicínský diskurz střetl s populární kulturou a Darwinovou teorií. S vzestupem dermatologie se hypertrichóza, dříve vnímaná jako kuriozita, začala popularizovat jako „nemoc nadměrného ochlupení“. Tento posun vedl k patologizaci ženských vousů, což mělo dalekosáhlé dopady na ženy, které jimi trpěly.
Příkladem je kazuistika dermatologa Louise A. Duhringa z roku 1877, popisující případ „Violy M.“. Duhringova studie zkoumala mladou matku s plnovousem, která však současně vykazovala „zcela ženskou“ tělesnost a chování. Tento případ se stal ikonickým, protože demonstroval napětí mezi vizuálním vjemem a společenskými normami genderu. I přes výrazný plnovous byla Viola M. považována za „skutečnou ženu“, což poukazovalo na to, jak se diskurz snažil udržet hranice ženskosti navzdory fyzickým projevům.
S příchodem Darwinovy sexuální selekce se měnilo i vnímání ženského ochlupení. Ženské tělo bez ochlupení bylo vnímáno jako znak pokročilejší evoluce, zatímco nadměrné ochlupení bylo interpretováno jako atavismus, návrat k „primitivnějším“ formám. To vedlo k masivní reklamě na invazivní a často riskantní metody odstraňování chloupků, jako byla karbolová kyselina, rentgenové záření nebo „punching“. Přestože tyto metody měly vážné vedlejší účinky a psychologické dopady, dobová medicína a reklama prosazovaly argument „něco se musí udělat“, aby se ženy zbavily „stigmatu“. Zvláštní je, že se hirsutismus různě vykládal v závislosti na rase, což odráželo dobové rasové teorie a hierarchie.
Příběh Krao Farini, narozené v Laosu v roce 1876, je spletitým mixem vědecké zvědavosti a bezohledné komercionalizace. Její život je příkladem toho, jak se v 19. století zneužívaly fyzické odlišnosti pro zábavní průmysl, maskované pod rouškou „vědeckého“ pokroku. Farini, známý showman, „objevil“ Krao a představil ji jako „živoucí důkaz evoluce“, „chybějící článek“ mezi lidmi a lidoopy.
Farini vytvořil fiktivní příběh o „chlupatém kmeni" a expedicích, které Krao „objevily“. Prezentoval ji s vymyšlenými detaily, jako jsou „lícní vaky“ nebo „extra žebra“, a dokonce tvrdil, že neumí mluvit. Tyto smyšlenky měly umocnit její exotický a primitivní obraz. V roce 1883 ji odvezl do Evropy a USA, kde se stala senzací cirkusů a muzeí kuriozit. Její vystoupení vyvolávala obrovský zájem publika, což se odráželo ve vysokých honorářích a neustálé poptávce po jejích „rezervacích“.
Nicméně, navzdory komerčnímu úspěchu, medicínská komunita začala v 80. letech 19. století Krao demystifikovat. Odborné časopisy odmítaly její prezentaci jako „chybějícího článku“ a správně ji diagnostikovaly jako případ hypertrichózy. Zdůrazňovaly, že její stav je medicínský, nikoli evoluční anomálie. I přes vědecké vyvrácení mýtů zůstával zájem publika neobyčejně vysoký. Krao Farini zemřela v roce 1926 a před smrtí si přála být zpopelněna, aby se zabránilo posmrtné exhibici jejího těla. Její příběh je tragickým připomenutím, jak se v 19. století proplétaly věda, rasismus a zábavní průmysl, zneužívající lidské osudy pro senzace a zisk.
Annie Jones, narozená 14. července 1865 v Marion ve Virginii, se stala jednou z nejznámějších vousatých dam 19. století a dlouholetou hvězdou show P. T. Barnuma. Již v útlém věku, pouhých devět měsíců, debutovala v Barnumově American Museum pod přezdívkou „Infant Esau“.
Její dětství bylo poznamenáno incidentem, kdy byla unesena místním frenologem, ale díky úsilí Barnuma a policie byla navrácena. Annie Jones se během své kariéry stala prominentní postavou ve světě showbyznysu. Proslavila se nejen svým výrazným plnovousem, ale také svými uměleckými schopnostmi – zejména hrou na mandolínu. Její kariérní růst byl impozantní, od dětské atrakce „Infant Esau“ se vyvinula v uznávanou „Esau Lady“, která vystupovala v prestižních show a absolvovala turné po Spojených státech a Evropě. Annie Jones si pečlivě budovala svou image důstojné dámy, která kombinovala svou výjimečnou vousatost s elegantní prezentací a upraveným vzhledem. Tento přístup jí pomohl získat vysoké honoráře a pozici jedné z nejlépe placených umělkyň své doby – údajně vydělávala 500 dolarů týdně. Mimo svou kariéru se aktivně angažovala jako mluvčí pro ostatní účinkující se zdravotním postižením a snažila se odstranit stigmatizující termín „freaks“ ze showbyznysu.
Annie Jones zemřela 22. října 1902 v Brooklynu ve věku 37 let na tuberkulózu, což zanechalo významnou ztrátu ve světě showbyznysu. Její životní příběh je svědectvím o síle, talentu a schopnosti překonat společenské předsudky a definovat vlastní identitu.
Život Jane Barnell, známé jako „Lady Olga“, je komplexním příběhem plným tragických událostí, ale i pozoruhodné odolnosti a síly. Narodila se pravděpodobně v roce 1879 (zdroje uvádějí různá data mezi 1871-1879) a již v útlém věku zažila otřesné zkušenosti. Ve čtyřech letech byla prodána do cirkusu, odkud ji odvezli do Evropy. Po onemocnění tyfem v Berlíně se dostala do charity a později do sirotčince, až ji nakonec nalezl její otec a přivezl zpět do Spojených států.
I přes těžké začátky se Jane Barnell etablovala jako úspěšná performerka. Vystupovala v předních cirkusech, kde si získala uznání pro své jedinečné vystoupení. Zajímavostí je, že se věnovala také
fotografii, což svědčí o její umělecké citlivosti a touze po seberealizaci mimo svět zábavy. Její životní dráha ji v roce 1932 zavedla k účasti ve slavném filmu Todda Browninga „Freaks“. Ačkoli jí film přinesl celosvětovou známost, Jane Barnell k němu zastávala kritický postoj. Podle dostupných zdrojů považovala film za „urážku všech kuriozit“ a cítila, že degraduje lidi s odlišnostmi.
Jane Barnell zemřela podle nejaktuálnějších ověřených zdrojů 21. července 1945 v Manhattanu. Je třeba poznamenat, že datum její smrti je v různých zdrojích uváděno rozporně – některé stále uvádějí rok 1951. Její příběh je důkazem složitého vztahu mezi uměním, komercí a etikou, a ukazuje, jak se jednotlivci snažili najít důstojnost a seberealizaci v prostředí, které je často redukovalo na pouhé objekty.
Příběh francouzské „vousaté dámy“ Clémentine Delait se odlišuje od mnohých jejích předchůdkyň. Její cesta ke slávě nebyla primárně motivována cirkusovým manažerem, nýbrž osobní sázkou a podnikatelským duchem. Narodila se roku 1865 a se svým manželem, pekařem Paulem Delaitem, provozovala v Thaon‑les‑Vosges kavárnu. Klíčový moment nastal roku 1900 po návštěvě karnevalu, kdy prohlásila, že si nechá narůst lepší vous než „vousatá žena“, kterou viděla, a s manželem uzavřela
sázku. Záhy přejmenovali podnik na „Café de la Femme à Barbe“ a její jedinečný vzhled se stal základem jejího „brandu“.
Clémentine rychle pochopila potenciál své výjimečnosti. Prodávala své fotografie a pohlednice a spolupracovala s tiskem. V roce 1904 získala oficiální povolení nosit mužské šaty, což jí umožnilo naplno kontrolovat vlastní image a prezentovat se podle svých představ. Vystupovala a cestovala, zvláště po ovdovění, a stala se známou v mnoha evropských městech.
Za první světové války působila v podpůrných aktivitách a získala přezdívku „Poilu“. Roku 1919 s manželem adoptovali dívku Fernande, jejíž rodiče zemřeli během španělské chřipky. Na sklonku života vznikly její paměti v rukopisné podobě, které poskytují cenný pohled do jejího života. Zemřela roku 1934. Na náhrobku si přála uvést, že zde odpočívá „vousatá žena“ z Thaon‑les‑Vosges. Zprávy zmiňují, že odmítla lákavé nabídky vystupovat ve slavných show ve prospěch péče o nemocného manžela. Její příběh je inspirativním příkladem, jak se žena s plnovousem stala úspěšnou podnikatelkou a mediální ikonou v době, která přísně definovala konvence ženské krásy.
Alice Elizabeth Doherty, známá jako „Minnesota Woolly Girl“, se narodila 14. března 1887 v Minneapolis s hypertrichosis lanuginosa, což je extrémně vzácná forma nadměrného ochlupení, která způsobuje růst jemných chloupků po celém těle. Její příběh je odlišný od mnohých jiných performerek s podobným stavem, protože ji do světa showbyznysu uvedli její vlastní rodiče již v útlém věku. Od svých dvou let byla vystavována veřejnosti a cestovala se svou matkou a „Professor Weller's One-Man
Band“ po středozápadě Spojených států.
Její neobyčejný vzhled, zahrnující jemné blond vlasy pokrývající celé tělo, z ní udělal hlavní atrakci. Ve věku pěti let dosahoval porost délky 13 centimetrů, v dospívání až 23 centimetrů. Alice však nikdy
neměla skutečnou vášeň pro showbyznys a pokračovala v něm pouze z finanční nutnosti. V roce 1915, ve věku 28 let, se rozhodla ukončit svou kariéru a odešla do důchodu, čímž unikla tlaku neustálého vystavování. Zbytek života prožila v ústraní v Dallasu a zemřela 13. června 1933 ve věku 46 let na zápal plic.
Případ Alice Doherty vyvolává otázky ohledně etiky dětského vystavování a rodinné ekonomiky. Její rodiče, kteří byli jejími „manažery“, profitovali z jejího vzhledu, což vyvolává etické dilema, zda bylo jejich jednání v nejlepším zájmu dítěte. Na rozdíl od jiných úspěšnějších performerů s hypertrichosis, jako byli Fedor Jeftichew „Jo-Jo„ nebo Stephan Bibrowski „Lionel“, Alice nikdy neměla profesionálního manažera, což omezovalo její komerční úspěch. Její příběh je tichým svědectvím o ceně slávy a o tom, jak se jednotlivci snažili najít klid a soukromí v době, kdy byla odlišnost často zneužívana pro zábavu mas.
Případ „Violy M.“, který v roce 1877 popsal dermatolog Louis A. Duhring, je klíčový pro pochopení proměny vnímání vousatých žen z pouhých kuriozit na medicínské „případy“. Duhringova kazuistika představila mladou matku, která navzdory svému plnovousu projevovala „zcela ženský“ projev a tělesnost. Její případ se stal ikonickým, neboť jasně demonstroval, jak se lékařský diskurz snažil udržet hranici mezi „ženou“ a „mužem“ i přes zjevné fyzické anomálie.
Období 70. až 90. let 19. století se stalo „vrcholem“ zájmu o hypertrichózu v odborné literatuře. Lékaři a vědci se snažili porozumět příčinám nadměrného ochlupení u žen a často přicházeli s teoriemi o „vnitřní bisexualitě“ nebo „atavismu“, tedy o návratu k primitivnějším evolučním formám. Tyto teorie odrážely dobové obavy z narušení genderových norem a snahu medicíny kontrolovat a normalizovat ženské tělo. Zároveň s tím rostl i trh s kosmetickými procedurami a reklamními sliby, které ženám nabízely „řešení“ jejich „problému“.
Případ Violy M. a další podobné kazuistiky tak položily základy pro moderní medicínský pohled na hypertrichózu a hirsutismus. Nicméně, je důležité si uvědomit, že i když se medicína snažila nabídnout „vědecké“ vysvětlení, stále byla ovlivněna dobovými předsudky a společenskými tlaky. Tento historický kontext nám pomáhá pochopit, jak se věda a společnost vzájemně ovlivňovaly při definování „normality“ a „patologie“ v souvislosti s lidským tělem.
Na ilustračním snímku: Supatra „Nat“ Sasuphan trpí vrozenou hypertrichózou, vzácným genetickým onemocněním známým jako „vlkodlačí syndrom“. Snímek ilustruje stav, jehož genetické příčiny věda intenzivně zkoumá s cílem najít léčbu a nahradit dřívější senzacechtivost etickým přístupem.
V 21. století se vědecký pohled na kongenitální generalizovanou hypertrichózu (CGHT), často označovanou jako „werewolf syndrom“, výrazně posunul. Dnes víme, že se jedná o extrémně vzácné genetické onemocnění, které se často vyskytuje v rodinách. Moderní výzkum odhalil, že za některé formy CGHT může stát kopie počtu variant (CNV) na chromozomu 17. Konkrétně se spekuluje o tom, že změny v této oblasti, která obsahuje gen SOX9, mohou lokálně ovlivňovat regulaci růstu chloupků.
Přestože tyto objevy představují významný pokrok, je nezbytné přistupovat k nim s opatrností. Bez přímých genetických dat nelze zpětně diagnostikovat historické osobnosti s hypertrichózou. Historické popisy a fotografie nám sice poskytují cenné informace, ale nemohou nahradit genetickou analýzu, která je pro přesnou diagnózu klíčová.
Současná věda také nachází paralely mezi CGHT a dalšími vzácnými syndromy, jako je například Ambras syndrom, které jsou rovněž spojeny s chromozomálními přestavbami. Tento výzkum pomáhá objasnit složité genetické mechanismy, které stojí za nadměrným ochlupením. Důležitým rozdílem je i přístup. Zatímco 19. století bylo posedlé senzacechtivostí a vystavováním lidí s hypertrichózou jako „kuriozit“, dnešní vědecká komunita klade důraz na etiku, porozumění a hledání řešení pro ty, kteří
jsou tímto stavem postiženi. Cílem je spíše pomoci a léčit, než zneužívat odlišnosti k zábavě. Tento posun v přístupu reflektuje hlubší změnu ve vnímání lidské důstojnosti a etiky v medicíně a společnosti.
Na snímku: Americká performerka, akademička a zakladatelka pouličního souboru Circus Amok Jennifer Miller. Svůj plnovous a vystoupení využívá k narušování společenských norem a zpochybňování tradičních představ o kráse a genderu. Přesné datum a místo pořízení snímku nejsou známy.
Příběhy vousatých žen nejsou jen kapitolou z dávné minulosti, nýbrž mají hluboké přesahy i do současnosti. Zatímco v 19. století byly často objekty senzacechtivosti a manažerského vykořisťování, dnešní performerky přebírají kontrolu nad vlastním obrazem a tělem. Příkladem je Jennifer Miller, zakladatelka a performerka uznávaného cirkusu Circus Amok. Miller, která má sama vousy, aktivně využívá své vystoupení k „narušování normativního“ a k rámování „queer spectacle“.
Její práce je silným odmítnutím normativních požadavků na ženské tělo a tradičních představ o kráse, které často zahrnují odstranění chloupků. Namísto podřízení se společenským tlakům Miller a další performerky slaví svou jedinečnost a využívají ji jako nástroj k provokaci a diskusi o genderových normách.
Tento posun představuje zásadní změnu v mocenských vztazích. Místo aby byly pasivně vystavovány, stávají se aktivními kurátorkami vlastních identit. Přestože dějiny freak shows jsou ambivalentní – na jedné straně nabízely určitou formu svobody a obživy pro lidi s odlišnostmi, na straně druhé je často redukovaly na komodifikované objekty – současné performerky se snaží tuto historii přepsat. Využívají divadelní prostor k posílení hlasu těch, kteří byli dříve umlčováni, a k zpochybňování předsudků, které stále přetrvávají ve společnosti.
Ilustrační snímek: Provokativní obálka časopisu Esquire z března 1965 s titulkem „Maskulinizace americké ženy“. Snímek ženy holící si tvář se stal vizuálním komentářem ke změnám v genderových normách a zpochybnil tradiční představy o ženskosti v americké společnosti 60. let.
Příběhy vousatých žen z minulosti nám nabízejí fascinující vhled do proměn, jimiž prošly věda, média a genderové normy. Od dob, kdy byly vnímány jako pouhé kuriozity v kabinetech zázraků, přes období patologizace v 19. století, kdy se lékařství snažilo „léčit“ jejich odlišnost, až po současnost, kdy se stávají symbolem sebe-reprezentace a zpochybňování společenských konvencí. Tato cesta ukazuje na proměnlivost vnímání „normality“ a krásy.
Vědecké chápání hypertrichózy se posunulo od fantazií o „chybějícím článku“ k precizním genetickým poznatkům, jako je identifikace CNV na chromozomu 17 a hypotéza SOX9. Média se transformovala od senzacechtivosti a vykořisťování k platformám pro autentickou sebe-prezentaci, kde performerky jako Jennifer Miller aktivně utvářejí svůj vlastní obraz. Genderové normy, kdysi rigidně definující „ženskost“ a „mužskost“, se uvolnily, což umožňuje ženám s vousy žít v souladu se svým tělem a vzhledem, namísto aby se podrobovaly nátlaku na odstranění chloupků.
Příběhy těchto žen nás učí o důležitosti etiky důstojnosti, a to jak za života, tak i po něm, jak dokazuje například repatriace ostatků Julie Pastrany v roce 2013. Důraz na informovaný souhlas a právo jednotlivce na kontrolu nad vlastním tělem se stává stále aktuálnějším tématem. Je proto nezbytné psát o těchto ženách s respektem, bez senzacechtivosti a s pochopením pro složitost jejich životů. Jejich příběhy nám pomáhají měnit optiku na to, co je považováno za „normalitu“ a jak se stavíme k rozmanitosti lidské tělesnosti. Vousaté ženy nám tak dodnes připomínají, že krása a identita mají mnoho podob a že skutečná hodnota spočívá v přijetí a oslavě jedinečnosti.
Po celá staletí byly ženy s nadměrným ochlupením v obličeji považovány za kuriozitu, kterou společnost nechápala a často zavrhovala. Lékaři je označovali za výjimky přírody, kazatelé za znamení hříchu a obyčejní lidé v nich viděli spíše atrakci než lidskou bytost. Mnohé z nich proto skončily na poutích a v cirkusech, kde jejich tělo bylo hlavním zdrojem obživy – ale i zdrojem posměchu. Fenomén vousatých žen se tak stal nejen otázkou medicíny a estetiky, ale především tématem, které odhalovalo předsudky a hranice tolerance celé společnosti.
Zároveň však vousaté ženy začaly postupně obracet svou „odlišnost“ ve vlastní výhodu. Některé z nich dokázaly získat nezávislost, kterou většina jejich současnic neznala – finanční svobodu, slávu i možnost určovat si svůj životní osud. Jejich existence tak vyvolávala otázky o tom, co vlastně znamená ženskost a jak hluboko sahají kulturní normy krásy. V době, kdy byly ženy svazovány přísnými pravidly role manželky a matky, se vousaté ženy stávaly živým symbolem emancipace – i když často za cenu bolesti a nepochopení.











