Ikona počasí
-- °C
-- °C
Reklama
Reklama

Proč se jich společnost tolik bála? Skryté dějiny vousatých žen historie

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

14 Vousatá žena v zrcadle kultury 20.–21. století: Od „kabinetu kuriozit“ k sebe-reprezentaci

Na snímku: Americká performerka, akademička a zakladatelka pouličního souboru Circus Amok Jennifer Miller. Svůj plnovous a vystoupení využívá k narušování společenských norem a zpochybňování tradičních představ o kráse a genderu. Přesné datum a místo pořízení snímku nejsou známy.

Příběhy vousatých žen nejsou jen kapitolou z dávné minulosti, nýbrž mají hluboké přesahy i do současnosti. Zatímco v 19. století byly často objekty senzacechtivosti a manažerského vykořisťování, dnešní performerky přebírají kontrolu nad vlastním obrazem a tělem. Příkladem je Jennifer Miller, zakladatelka a performerka uznávaného cirkusu Circus Amok. Miller, která má sama vousy, aktivně využívá své vystoupení k „narušování normativního a k rámování „queer spectacle.

Její práce je silným odmítnutím normativních požadavků na ženské tělo a tradičních představ o kráse, které často zahrnují odstranění chloupků. Namísto podřízení se společenským tlakům Miller a další performerky slaví svou jedinečnost a využívají ji jako nástroj k provokaci a diskusi o genderových normách.

Tento posun představuje zásadní změnu v mocenských vztazích. Místo aby byly pasivně vystavovány, stávají se aktivními kurátorkami vlastních identit. Přestože dějiny freak shows jsou ambivalentní – na jedné straně nabízely určitou formu svobody a obživy pro lidi s odlišnostmi, na straně druhé je často redukovaly na komodifikované objekty – současné performerky se snaží tuto historii přepsat. Využívají divadelní prostor k posílení hlasu těch, kteří byli dříve umlčováni, a k zpochybňování předsudků, které stále přetrvávají ve společnosti.

    Reklama
    Reklama
    Reklama
    Reklama
    Reklama