reklama
 

Nejhorší profese na světě: Syndrom švédské sekretářky

Od lopaty se to tak nezdá, ale práce v kanceláři přináší tolik zdravotních problémů, že jde o nejhorší profesi. Už proto, jak je lidskému tělu nepřirozená.

Foto: Isifa/Thinkstock

Od lopaty se to možná tak nezdá, ale práce v kanceláři přináší tolik zdravotních problémů, že jde o nejhorší profesi. Už proto, jak je lidskému tělu nepřirozená.

Za posledních 100 let se snížil energetický výdej při práci až o 75 %.  I když v kanceláři skoro celý den sedíme, večer jdeme domů zbití, jako bychom složili vagón uhlí. Nehýbeme se, špatně sedíme, přetěžujeme páteř, takže trpí záda, klouby a celý pohybový aparát. Bez mrknutí hledíme na monitor, takže si vykoukáme kancelářské oko - vysychání sliznic, které způsobuje vyšší oční tlak a vede k zelenému zákalu, který se nedá odoperovat. A k tomu stres.  

Jak zabránit tloustnutí?

Odborníci upozorňují například až na 93% riziko vzniku trombózy při dlouhodobém sezení. Kromě toho se objevují také problémy s trávením a metabolismem tuků, které se neštěpí, ale ukládají se v tepnách i v podkoží. Kromě přibírání hrozí dvakrát až třikrát vyšší riziko vzniku cukrovky či onemocnění srdce.

Doporučujeme: Mýty kolem cukrovky, obezity i nemocí srdce

"Při těchto problémech je nutné zaměřit se na zlepšení činnosti slinivky, jater a žlučníku. Na posílení slinivky je vhodná borůvka a houbička penízovka v podobě tinktur. Na celkovou podporu a zlepšení metabolismu jsou vhodné bylinné přípravky zaměřené na játra a žlučník. Jedná se o jalovec, ostropestřec, rozmarýn a kopřivu. Celková harmonizace metabolismu je velice důležitá pro správný průběh celého organismu," radí nejznámější česká bylinkářka Jarmila Podhorná ze společnosti Naděje, která se zabývá výrobou přípravků z bylin.

Syndrom švédské sekretářky

V případě rizika vzniku křečových žil odborníci doporučují dostatek tekutin, příjem vitamínů C, E, vlákniny, vápníku, magnezia a zinku a sprchování chodidel studenou vodou. Pro prevenci křečových žil, popřípadě hemeroidů, je nutná očista a regenerace cévního systému. "Bylinky, které mají schopnost čistit cévy, jsou pelargonie, echinacea a gotu kola," doporučuje Mgr. Podhorná.

Ještě častější je tzv. syndrom švédské sekretářky - osteoporóza. Postihuje vzhledem k nižší hustotě kostí až třikrát častěji ženy než muže. V současnosti se onemocnění týká až milionu obyvatel ČR, přičemž zdravotní problémy řeší pouze necelých 20 % pacientů. 

Cukr, káva, čokoláda ...

Se sedavým zaměstnáním v kanceláři se často  pojí i další hříchy životního stylu. Například u kuřáků je obecně prokázáno vyšší riziko zlomenin, které souvisejí s nižší kostní hustotou. "S nevhodným stravováním souvisí též konzumace potravin, které snižují schopnost vstřebávání vápníku. Jedná se především o živočišné bílkoviny, příjem většího množství cukru, kávy nebo i bílé mouky, což by se mělo omezit," upozorňuje Klára Minczinger ze společnosti Generica. Za spouštěče osteoporózy se považuje i užívání některých léků, například kortikoidů nebo léků na potlačení záchvatů.

Mezi základní doporučení se řadí zaměření pozornosti na příjem vápníku a vitamínu D. Doporučený denní příjem vápníku se v průběhu života mění. Jiné množství se doporučuje dětem a jiné například těhotným ženám či starším lidem. U dospělého člověka se jedná o zhruba 1000 mg vápníku denně.

Jděte domů pěšky!

Kromě mléčných výrobků, které nemusejí všem lidem vyhovovat, se vápník ve větší míře nachází také v sóje, máku nebo kapustě. Vápník i vitamín D lze účinně doplňovat také formou tablet.

Pro slabé kosti a  bolavé klouby a záda je nejlepším lékem pohyb a fyzická aktivita. Pohyb spouští v kostech důležitý koloběh, při kterém se zvyšuje přísun minerálních látek a dochází k důležité stavbě i udržování kostí. S tím souvisí i neméně významné posilování svalů a kloubů. V případě řídnutí kostí se doporučuje zařadit aktivity, při nichž člověk zapojuje vlastní váhu těla. Zkuste pravidelnou svižnější chůzi alespoň 30 minut denně - třeba když půjdete z práce domů pěšky. Vhodné je i plavání, při kterém se protáhnou všechny svaly v těle. Alternativu představuje i domácí posilování, například pánve, hýžďových svalů nebo páteře.

MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT:

Aby to šéf nepoznal: Zacvičte si v kanceláři

Nebezpečí o dovolené: Na co si dát pozor v hotelech?

7 věcí pro zlepšení mozku: Barvy, meditace, pořádek

Něžné detaily i nečekaná jednoduchost. Top manikérkou Instagramu je Tina Goldsteinová | Video: Instagram/Betina Goldstein
reklama
reklama
reklama