reklama
 

Poddejte se jarní únavě. Jen tak z ní nevznikne nemoc

Jak se nejlépe zbavit jarní únavy? Osvědčená rada zní: poddejte se jí! Pak odezní dřív a - nebo zjstíte, že je všechno jinak...

Jarní sexy kráska
Jarní sexy kráska | Foto: Thinkstock

Jak se nejlépe zbavit jarní únavy? Osvědčená rada zní: poddejte se jí!  Pak odezní dřív a - pokud ne, pak aspoň zjistíte, že je všechno jinak...

Kdy jindy trochu zvolnit? Zima je plná událostí, v léte se cestuje a  žije aktivně, na podzim začíná škola. Jen na jaře si můžeme dopřát oddech v souladu s tím, co nám říká naše tělo.

Nejdůležitější pro regeneraci je spánek

Pokud jste unavení, nemá smysl cokoliv lámat přes koleno. Dopřejte si relax, domácí povinnosti počkají. Hlavní je vaše pohoda a zdraví. Tělo se zklidní, odpočine si a bude tak v plné síle připraveno na další výzvy.

Hned po ránu si dopřejte sklenici vody s citronem. Ta vás "nakopne" a osvěží. Není vhodná jen ráno - povzbudí organismus i během dne, a to mnohem lépe než káva . Stejně funguje i ovoce ke snídani či svačině, zelenina k obědu a večeři. Vybírejte si ty druhy, které jsou bohaté na vodu -jablka, meloun, pomeranč. Zelenina je vhodná snad všechna - od rajčete přes ledový salát až po ředkvičky.

Doporučujeme: Téma: Jarní únava

Hlavně ale co nejvíc spěte, klidně si dejte šlofíka i přes dne.  Pokud i přes únavu nemůžete v noci usnout, zkuste bylinky. "Nejlepší bylinkové čaje koupíte v lékárně. Na spaní hledejte ty, které obsahují fenykl, heřmánek a meduňku," radí Hana Roháčová z Megafyt Pharma. Takový bylinkový čaj vám pomůže zabrat i bez počítání oveček.

Co když to nepomůže?

Pokud nic z toho nepomůže, měli byste zpozornět. Bolesti hlavy, poruchy spánku, unavené svaly nebo deprese - to vše jsou příznaky jarní únavy. Spolu se zvýšenou teplotou však mohou být  známkou chronického únavového syndromu. Zhruba 65 % nemocných tvoří alergici. Většina lidí v tomto období chybně zaměňuje onemocnění za pouhou jarní únavu.

Jarní únava je přechodný stav, který je způsoben převážně deficitem určitých vitaminů a látek s antioxidačním působením. Ve srovnání s ní  trvá únavový syndrom déle než šest měsíců a léčba je obtížnější.

"Chronický únavový syndrom je onemocnění, které nelze léčit přímo. Je nutné ovlivnit jeho příznaky a spouštěcí faktory, jako jsou například déletrvající virózy nebo zátěžový způsob života. Důležitá je vstupní konzultace, během které v jeden den provede lékař klinická, laboratorní a zobrazovací vyšetření. Díky výsledkům získá komplexní informace o zdravotním stavu pacienta a navrhne postup léčby," vysvětlil docent Lubomír Novák, vedoucí interního oddělení Kliniky GHC Praha.´

Umíte odpočívat?

Rizikovými faktory jsou vysoké pracovní nasazení, dlouhodobé psychické a fyzické přepětí, stres a neschopnost relaxovat. Onemocnění se vyskytuje u lidí, kteří hůře zvládají stresové situace. Lidé s únavovým syndromem mají častěji poruchy imunity. Častým spouštěcím faktorem bývá chřipka či kvasinkové infekce.

Podle některých amerických studií se úplně uzdraví méně než 50  % lidí. V ČR by mohlo být až 40 tisíc nemocných. Většina diagnostikovaných případů jsou ženy ve věkovém rozmezí 25 až 45 let.

Větší riziko je u žen

"Obecně panuje názor, že dnešní uspěchaný a nevyvážený životní styl je náročnější pro ženy, protože zvládají více rolí najednou. Není například výjimkou, že ženy na mateřské dovolené zároveň pracují. Dostávají se proto do stresových situací častěji než muži," dodal docent Lubomír Novák.

Termín chronický únavový syndrom byl poprvé použit v USA už ve 30. letech minulého století. Souvisel s epidemií náhle vzniklé a déle trvající únavy, která se objevila v Incline Village v roce 1934. Epidemie se objevila u většího množství lidí s velkým smyslem pro odpovědnost a povinnost, kteří byli zvyklí podávat vysoké pracovní výkony.  Jednoznačná příčina tehdy nebyla odhalena. Diagnostická kritéria chronického únavového syndromu byla definována až v roce 1988.

MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT:

Jídlo proti jarní únavě a na dobrou náladu - 10 tipů!

Vyplachujte nos solí. Zaženete rýmu, chřipku i alergii

Výrobci dávají do cigaret nové látky. Zabíjejí víc

Kim Kardashian a holý pupík Emily Ratajkowski. Začíná oscarová afterparty | Video: Reuters
reklama
reklama
reklama