reklama
 

Nejčastější chyby českých žen: V přechodu se jim sečtou

Potíže v přechodu si Češky zhoršují samy. Zápasí s dietami a drží hladovky, v klimaktériu pak tloustnou.

Foto: Isifa/Thinkstock

České ženy prožívají přechod hůře, než jiné. Sčítají se jim totiž chyby, kterých se - třeba i v dobré víře - dopouštěly už mnoho let předtím.

V našich zeměpisných podmínkách dochází k poslední menstruaci v životě ženy v průměru mezi 49. až 51. rokem života..V průběhu času se mění doba nástupu klimakteria i intenzita příznaků. Naše babičky na tom byly ještě podobně jako naše matky, u prababiček a dalších předků to už ale bylo jinak.

Posunutý nástup klimakteria

Příčinou byl s největší pravděpodobností počet dětí. "Ženy tenkrát rodily častěji a hlavně déle kojily. Vzhledem k počtu dětí se tento proces opakoval poměrně často, což u těchto žen posunulo i nástup poslední menstruace, se kterou přicházely mírnější příznaky. Na druhé straně řada žen v té době tvrdě pracovala, jejich strava nebyla příliš hodnotná a tolik dětí třeba mít nechtěly nebo nemohly. Těmto ženám naopak mohla menopauza nastoupit ještě dříve, než je tomu v současnosti," vysvětluje gynekolog a sexuolog MUDr. Pavel Turčan.

Doporučujeme: Návod na přežití pro ženu kolem čtyřicítky

Odkládání těhotenství a malý počet narozených dětí je však jen jedním z důvodů, proč Češky tak často v přechodu tloustnou, trpí bolesti hlavy, návaly horka, emoční nestabilitou nebo třeba nespavostí. Další velkou příčinou je hubnutí, obzvlášť to drastické.

Boj s jojo-efektem

"U Češek stále pozoruji chyby v oblasti snižování hmotnosti, která se u řady z nich s nástupem menopauzy zvýší. Pořád se ještě setkávám se ženami, které drží takzvané hladové diety. Tedy hubnou tím, že jedí málo, nedostatečně, nebo vůbec a nedodávají tak tělu potřebné živiny, vitamíny a minerály," zdůrazňuje renomovaný gynekolog, který je mimo jiné členem Mezinárodní společnosti pro sexuální medicínu.

To následně vede k odbourávání svalové hmoty, která je hlavní aktivní spalovač energie v těle. Pak, když dietu ukončí, se tedy spaluje méně a naopak se ještě více ukládá, což vede samozřejmě ke známému jo-jo efektu. Když to za život zopakují několikrát, v přechodu se jim chyby sečtou. 

Ženy s aktivnějším životním stylem a přiměřenou stravou s větším obsahem zeleniny a esenciálních mastných kyselin mívají průběh klimakteria mírnější.

Roli hraje i barva pleti

Například Japonky se podle doktora Turčana s takovými klimakterickými potížemi jako Češky nepotýkají. Mají totiž většinou ve stravě více produktů ze sóji a více nenasycených mastných kyselin, jelikož častěji konzumují rybí maso. To u nich vede ke zmírnění nepříjemných doprovodných symptomů přechodu.

Nic však neplatí absolutně a bez výhrad, lidský organismus je složitý nástroj a i menopauzu tak ovlivňuje celá řada procesů a doprovodných faktorů, například genetika - ale i barva pleti. .Ženy se světlejším tónem mívají většinou příznaky intenzivnější. Zajímavé také je, že čím severněji od Česka se přesuneme, tím je nástup menopauzy dřívější. Důkazem jsou například Švédky.  

Jak vylepšit životní styl?

Doktor Turčan ze zkušeností ze své praxe radí: 

  • Z vitamínů je vhodné doplňovat hlavně vitamíny A, C, E a skupiny B, z minerálů pak zejména magnesium, zinek, selen a mangan.
  • Pomůže také omezení příjmu kofeinu a udržování stabilnější hladiny glukózy v krvi. Toho lze docílit například častějším jedením menších porcí hodnotných potravin s nižším glykemickým indexem, ze kterých se cukr uvolňuje pomaleji.
  • Je také dobré redukovat příjem takzvaných rychlých cukrů v podobě čokolády a jiných sladkostí, zejména na prázdný žaludek. Tyto jednoduché cukry sice organismus na chvíli „nakopnou", ale v konečném důsledku hladiny sacharidů více rozkolísají.

Rostlinné hormony pomáhají

Speciálními přírodními pomocníky při potížích s klimakteriem jsou mateří kašička a pyl. V nich se totiž nacházejí jednak zmiňované minerály a vitamíny, ale navíc také flavonoidy a fytoestrogeny, tedy estrogeny rostlinného původu. Fytoestrogeny se pak vážou na receptory pro estrogeny v těle a v podstatě tak upravují přirozený nedostatek hormonů v přechodu. A to bez zvýšení rizika některých stavů, například vyššího rizika vzniku trombózy, embolie nebo rakoviny prsu.

Mateří kašička, pyl a fytoestrogeny, obsažené například v přípravcích Sarapis soja, působí příznivě jednak na návaly horka, pocení a další nepříjemné pocity, ale mimo jiné mohou napomáhat i s problematikou ztráty vápníku, podporovat jeho ukládání v těle a tím bojovat s rizikem vzniku osteoporózy. Pokud je žena alergická na mateři kašičku či pyl, je možné využít i samotné fytoestrogeny," doporučuje MUDr. Turčan.

MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT:

Hubnutí po 40: Jím stejně a tloustnu. Co s tím?

Vědci mění názor: Cvičte mnohem méně!

Detoxikace musí jít do hloubky. Jinak nemá cenu

Kim Kardashian a holý pupík Emily Ratajkowski. Začíná oscarová afterparty | Video: Reuters
reklama
reklama
reklama