reklama
 

Návod na přežití pro ženu kolem čtyřicítky

Jak odstrašit stárnutí a nemoci?

Foto: Thinkstock

Hodláte se hned po svátcích pustit do diety? Bude to další chyba v pořadí, tvrdí MUDr. Igor Bukovský, PhD., v knize Návod na přežití pro ženu.

Slovenský lékař Igor Bukovský, který se specializuje na otázky výživy, žije a pracuje v Bratislavě. Z jeho předchozích knih Návod na přežití pro muže nebo Hubnutí bez blbnutí se staly hity. Celkem se jich v Česku a na Slovensku prodalo přes 400 tisíc výtisků. Za knihu Návod na přežití pro muže z roku 2007 obdržel cenu "Český bestseller roku". 

Jeho nová kniha Návod na přežití pro ženu, která nedávno vyšla v českém jazyce, si už na na Slovensku získala titul "Platinová kniha" za více než 30 tisíc prodaných výtisků.Vtipně, a pokorně a s úctou k zdravému rozumu vás inspiruje k pozitivním životním změnám.

Nový účes nepomůže

Také v této knize jde hlavně o zdraví. Podívejte se na tu část, která se věnuje ženám kolem čtyřicítky. Nezapomeňte: Když to dovolíte, nemoci se už potichu vkrádají. Nedají se ošálit vašimi upravenými nehty a krásnou barvou vlasů. Odstraší je jenom špajz plný zdravých potravin a používané tenisky.

Doporučujeme: Téma:  Menopauza

Mnoho žen v tomto věku žije své "sendvičové období" = stará se o děti a často zároveň o stárnoucí rodiče, a to je velký stres, který znovu snadno svádí k tomu, aby se zanedbávaly.

Navíc hladina estrogenu vám začíná postupně klesat a nedostatek fyzické aktivity vás systematicky obírá o svaly (já jsem to říkal). A tyhle dva faktory jsou důvodem, že tuk se začíná hromadit i tam, kde jste na něj dosud nebyla zvyklá: horko těžko jste se konečně po 20 letech smířila s trochu silnějšími stehny a už se cpe i do břicha, to je skandál!

Rizika a nástrahy

Krize středního věku se může projevit: nadváhou/obezitou, anorexií, bulimií, poruchami spánku, trávicími poruchami, podrážděností, depresí - anebo vyrovnáním se sama se sebou a šťastným životem.

  • Držení diet: pokud jste dělala důležité věci dosud tak špatně, že se vám tuk začíná rychle hromadit i v břiše,  diety budou další chyba v pořadí, kterou můžete udělat Ano, je třeba upravit energetickou bilanci (přijala-vydala), ale vynechávání jídel a diety vám zpomalí metabolismus. Spíše než že vy zhubnete, bude váš manžel milovat hodiny strávené společným nakupováním! Diety mohou navíc negativně ovlivnit vztah vašich dětí k jídlu (u dcery víc: kvůli vašemu držení diety a soustavnému mluvení o dietách jim později v životě hrozí větší riziko anorexie a bulimie).
  • Tichá degenerace kloubů: přestože se artróza obvykle objevuje až po padesátce, poškození, které ji vyvolává, začíná už nyní. Investujte do budoucnosti svých kloubů: používejte lněný olej a - jíte-li maso - dejte přednost tučným mořským rybám (losos, makrela, sardinky a běloploutvý tuňák).
  • Deprese: "sendvičové období" a krize středního věku?

Co určitě nejíst a co si dát často

Přestaňte se bát sacharidů:  bílkoviny jsou sice důležité, ale podle toho, co vidíme při analýzách složení vaší stravy, tak jich obvykle sníte o 50 až 80 % více, než potřebujete. Pravda je taková: deficit dobrých sacharidů zpomaluje metabolismus. Sacharidy s nízkým glykemickým indexem jsou málokdy příčinou nežádoucích kilogramů, přestaňte se jich bát. I k večeři snězte aspoň 2 celozrnné knäckebroty anebo půl šálku naturální rýže či celozrnných těstovin.

Hořčík, vitamíny B a omega-3 mastné kyseliny: jsou vaší spolehlivou aliancí proti depresivním stavům. Snězte denně dvě polévkové lžíce ořechů nebo (mletých) olejnatých semen, 1 velký banán a 40 g hořké čokolády - to by šlo, ne?

Sója a luštěniny: přichází čas na bílkoviny bez zbytečného tuku. Pokud jste to dosud ještě nestihla, naučte se používat tofu - chrání vaše prsa, cévy, srdce i linii. Jezte luštěniny v různé formě aspoň třikrát týdně (půl šálku = 1 porce). Budete-li používat fazole, čočku nebo cizrnu z konzervy, vždy je důkladně propláchněte čistou vodou - zbytečný sodík patří do výlevky!

Jak "odložit" vrásky

Začněte brzdit stárnutí: Je tu někdo, kdo chce s vráskami a nemocemi spěchat? Je tedy načase skoncovat zejména s bezbřehým flámováním a grilovačkami: nedostatek spánku, kouření (dokonce i postávání v hloučku kouřících lidí), alkohol, grilované/pečené maso a nadbytek (živočišných) bílkovin jsou největšími sabotéry mládí.

Nezapomeňte na tohle: vitamín D + selen + draslík + železo + měď + přirozené antioxidanty + vitamín C (stále trochu, ne megadávky občas).

Začněte smíchem

Už nikdy neřešte "Proč cvičit?", ale pouze "Jak a kdy cvičit?" Přestaňte si počítat snědené kalorie a začněte si zapisovat čas strávený fyzickou aktivitou. Nemáte-li možnost cvičit ráno, cvičte kdykoli během dne. Intenzivní aktivity nejsou vhodné krátce před spaním, ale večerní procházka vyvětrá hlavu a uklidní duši.

Nepříjemné pravdy doktor Bukovský ve své knize podává tak zábavně, že se vám hned budou zdát lákavější. Dostanete také spoustu dobrých rad, třeba, jak cvičit, jaké zdravotní prohlídky určitě nezanedbat a co dalšího můžete udělat pro své zdraví. Smích, který vás při čtení bude provázat, je určitě dobrým začátkem.

MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT:

Hubnutí po 40: Jím stejně a tloustnu. Co s tím?

Bolestivý zánět dásní: Čistit, nebo ne?

Co zbaví bolesti každá záda: Vyberte si postup sami

  

Kim Kardashian a holý pupík Emily Ratajkowski. Začíná oscarová afterparty | Video: Reuters
reklama
reklama
reklama