Ikona počasí
-- °C
-- °C
Reklama
Reklama

Šokující pravda o pásu cudnosti: jak se ze středověkého vtípku stala erotická pomůcka

3 Co říkají muzea a co historici skutečně objevili

Mýtus o pásu cudnosti vděčí za své rozšíření jednomu muži – německému sběrateli starožitností Antonu Pachingerovi. Ten v roce 1889 oznámil senzační objev: v hrobě mladé ženy z počátku 17. století, v zapadlém městečku v Horních Rakousích, měl nalézt kovový pás připevněný ke kostře. Konečně hmotný důkaz! Pás cudnosti byl skutečný, používal se a přežil staletí – nebo to tak aspoň vypadalo. Jenže když se historici pokusili jeho tvrzení ověřit, celý příběh se začal drolit. V archivech neexistuje jediný záznam o pohřbu této ženy, a co je horší – samotný pás i většina Pachingerovy sbírky záhadně zmizely během zmatků po první světové válce. Nezbylo nic než otazníky.

Podobný osud potkal i jiné slavné exponáty. Pařížské Musée de Cluny například vystavovalo hned dva pásy cudnosti – oba bohatě zdobené rytinami, včetně výjevu Adama a Evy. Prezentovaly se jako autentické středověké artefakty, ale dnešní odborníci je považují za výtvory novověku – možná dokonce vědomě vyrobené falzifikáty.

A pak přišel zásadní obrat. Moderní medievalisté a historici renesance došli k jasnému závěru: pás cudnosti nebyl běžně používaným objektem každodenního života. Ve skutečnosti byl spíš výplodem představivosti – literární fantazií, satirou, někdy i morbidním žertem. Středověká realita byla o poznání prozaičtější – a překvapivě hygieničtější.

Na snímku: stará francouzská pohlednice č. 2379 zobrazující pás cudnosti z Musea Cluny v Paříži. Samotný text na ní zpochybňuje původ vystaveného artefaktu.

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama