Reklama
Reklama

Žena ve vedoucí roli se nemusí chovat jako muž, aby byla úspěšná, říká manažerka

Rozdíly v platech mužů a žen jsou v české společnosti pořád přítomny. Podle Niny Wenzlové, manažerky nadnárodní společnosti, je to spíš důsledek zaužívaných zvyků než aktivní politika zdejších firem. Nic to ale nemění na faktu, že to má dopad na život mnohých z nás. „Mělo by být přirozené, aby si ženy navzájem pomáhaly,“ říká Wenzlová, která se sama vymezuje proti zastaralým praktikám.

Žena jako team leaderka
Žena jako team leaderkaFoto: Archiv Niny Wenzl
Žena jako team leaderka
Žena jako team leaderkaFoto: Archiv Niny Wenzl
Daniela Straková
Daniela Straková

Kariéra na vedoucí pozici bývá často plná nečekaných zvratů, výzev, ale také příležitostí, které člověka formují a přivedou na cestu, kterou si možná úplně nepředstavoval. Příběh Niny Wenzlové se rozvíjel podobně – na začátku kariéry si nekladla velké ambice, neměla vzory ani kontakty, které by ji nasměrovaly. Když se na počátku kariéry rozhodla jít studovat a věnovat se práci ve veřejném sektoru, neměla tušení, že jednou povede celý tým. Dnes je úspěšnou a respektovanou ředitelkou v nadnárodní společnosti, přičemž podporu, kterou získala na začátku své kariéry, se snaží předávat dál.

Reklama

„Nikdy jsem neplánovala, že se stanu lídrem – netížila mě žádná očekávání, ale ani mě v kariéře nikdo nevedl a neměla jsem kontakty. Vedoucí pozice si mě našla sama, když mě povýšili na vedoucí týmu, zatímco jsem byla těhotná,“ vzpomíná dnes s tím, že za postup v kariéře tenkrát vděčila zejména svému tehdejšímu nadřízenému, který v ní viděl potenciál.

Introvertní povahy můžou také vybudovat tým

Reklama

Dokonalá matka, dokonalá kolegyně – to je pouhý mýtus

V průběhu své kariéry si Nina uvědomila, jak důležitá je podpora, zejména pro ženy, které čelí specifickým výzvám spojeným s mateřstvím. „Mnoho novopečených matek se potýká s pochybnostmi o sobě samých a s obavami, že narození dítěte znamená vzdát se kariéry. Jakmile si uvědomí, že tomu tak není, výrazně to zvýší jejich sebevědomí.“

Wenzlová upozorňuje třeba i na to, že podle Eurostatu české ženy stále vydělávají průměrně o 18 procent méně než muži, přičemž největší rozdíly v platech se vyskytují v profesích, jako jsou vrcholové manažerské pozice a zákonodárci. Genderový platový rozdíl není většinou výsledkem záměrné firemní politiky, ale spíše důsledkem dlouhodobých zvyků a stereotypů. I přesto – nebo možná právě proto – se situace za posledních 22 let zlepšila jen o 5 procent. Podle ní je proto čas, aby rovnost v odměňování byla skutečnou prioritou pro všechny a firmy začaly aktivně prověřovat, zda skutečně nabízejí spravedlivé podmínky a rovné příležitosti pro všechny své zaměstnance.

Jelikož se tato situace může zdát trochu pochmurná, vyzývá Wenzlová k tomu, aby si ženy hlavně pomáhaly vzájemně. „Své kolegyně vždy ráda a ochotně podpořím – ať už formou upřímné zpětné vazby, inspirace, nebo pomocné ruky. Ve svém týmu se snažím jít příkladem,“ říká s tím, že pro ni se jedná o přirozený proces a tuto mentalitu se snaží šířit i napříč firmou. Ženy, a to nejen ve vedoucích pozicích, pořád čelí škodlivým stereotypům.

„Stále existují mylné předpoklady – že ženy se nikdy nebudou plně věnovat své práci, protože dávají přednost rodině, že nemohou dostávat velké úkoly, které by jim zajistily potřebnou viditelnost, protože to zasáhne jejich osobní život – to je obava, která je někdy vyjadřována s dobrým úmyslem, ale nikdo by na to nepomyslel, pokud by se jednalo o muže,“ vykresluje problematiku Wenzlová a dodává: „Další stereotypy zahrnují například předpoklad, že ženy jsou příliš emocionální pro určité projekty nebo že automaticky přebírají organizační úkoly, jako je zajišťování dárků k narozeninám nebo psaní poznámek.“

Nebojte se být zranitelné, úspěch není sólová dráha

Pro Ninu Wenzlovou je úspěch definován nejen kariérními výsledky, ale také tím, jaký odkaz zanechá v očích dalších žen, které se nebojí být ambiciózní a zároveň autentické. „Zakládejte si na své síle a nebojte se být zranitelné,“ zní její rada na závěr.

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama