Ikona počasí
-- °C
-- °C
Reklama
Reklama

Fenomén "labubu": Ošklivě roztomilé hračky vydělaly svému zakladateli miliardy dolarů

Labubu
LabubuFoto: Shutterstock
Labubu
LabubuFoto: Shutterstock

V posledních týdnech se v našich končinách objevil nový, bizarně roztomilý fenomén – labubu. Slovo, které na první poslech zní jako nějaký neškodný výkřik z dětské pohádky, se ale během několika málo dnů stalo symbolem něčeho mnohem závažnějšího, a možná i trochu absurdního. Ano, je to další věc, kterou jsme si nevybrali, ale kterou teď všichni chceme – nebo spíš musíme mít.

Přidejte si obsah webu Žena.cz do oblíbených na Google zprávách

1

Ve 38 letech se Wang Ning, zakladatel a šéf Pop Martu, vyšvihl mezi deset nejbohatších Číňanů s majetkem 22,7 miliardy dolarů. Stojí za tím nečekaný globální fenomén – sběratelské figurky Labubu, které si získaly srdce (a peněženky) fanoušků po celém světě.

Tyto „ošklivě roztomilé“ hračky z dílny hongkongského umělce Kasinga Lunga lákají sběratele z generace Z a mileniály. Klíčem k úspěchu je prodej formou tzv. blind boxu – kupující až po rozbalení zjistí, jakou figurku získali. 

Pop Mart zažil raketový růst: v roce 2024 zdvojnásobil tržby na 13 miliard jüanů (1,8 mld. USD), Labubu přinesla skoro 400 milionů. V roce 2025 akcie firmy na hongkongské burze ztrojnásobily hodnotu a tržní kapitalizace přesáhla 365 miliard HKD.

Wang, který vlastní téměř polovinu firmy, tak nyní patří mezi nejvýraznější postavy čínského byznysu – po boku šéfů jako Zhang Yiming (ByteDance) nebo Ma Huateng (Tencent).

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Labubu není žádný dinosaurus, ale ani moderní technologie. Labubu je fenomén, který si získal srdce – a hlavně peněženky – mladých i méně mladých. Je to taková malá „věc, která se nosí, ukazuje, sbírá, a hlavně – musí být.

Labubu
Labubu
Foto: Shutterstock
Reklama

Je to něco jako módní doplněk, ale zároveň i statusový symbol, který vypadá tak trochu jako z jiného světa. Někteří říkají, že labubu je prostě malý zázrak designu, jiní, že jde o další kýč, který jsme si do života nevědomky přizvali.

Podívejte se do galerie.

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama