Ikona počasí
-- °C
-- °C
Reklama
Reklama

Nová stopa v záhadě Amelie Earhartové: Opravdu našli její letadlo?

Reklama
Reklama

9 Poslední den - technické problémy a dramatické rádiové zprávy

Letectví
Poslední den - technické problémy a dramatické rádiové zprávyFoto: Aktuálně.cz / Zdrojové foto: Department of Civil Aviation, Commonwealth of Australia - Public domain / Kolorizace černobílého snímku: Dan Poláček

Dne 2. července 1937 v 10:00 místního času se těžce naložený letoun Electra, s nádržemi naplněnými 1 100 galony paliva, odlepil od travnaté dráhy v Lae. Téměř okamžitě začaly problémy. Existuje podezření, že si letoun při startu poškodil břišní anténu, což zásadně ovlivnilo rádiovou komunikaci pro zbytek letu. Cesta k Howlandovu ostrovu se brzy proměnila v boj s nepřízní osudu. V 15:00 Earhartová hlásila let ve výšce 10 000 stop, ale o dvě hodiny později musela kvůli hustým mrakům klesnout na 7 000 stop. Komunikace s lodí pobřežní stráže USS Itasca, která u Howlandova ostrova čekala jako navigační a komunikační podpora, byla od počátku problematická a plná statického šumu. Jak se letoun blížil k cíli, zprávy se stávaly dramatičtějšími. V 6:14 ráno Earhartová hlásila, že jsou přibližně 200 mil od ostrova. Později přišly znepokojivé zprávy o docházejícím palivu: „Palivo jen na půl hodiny.“ Poslední srozumitelný přenos, zachycený v 8:43, byl strohý a osudový: „Jsme na linii 157-337.“ Poté se rádio odmlčelo navždy.

    Reklama
    Reklama
    Reklama
    Reklama
    Reklama
    Reklama