Ikona počasí
-- °C
-- °C
Reklama
Reklama

Černé vdovy: Skutečné příběhy žen, které vraždily své manžely

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

14 Odkaz černých vdov: Mezi mýtem, zločinem a muzejním exponátem

Černé vdovy
Odkaz černých vdov: Mezi mýtem, zločinem a muzejním exponátemFoto: Profimedia.cz

Příběhy deseti žen, které jsme představili, vykreslují komplexní a znepokojivý obraz fenoménu „černých vdov. Jejich porovnání odhaluje jak společné vzorce, tak zásadní rozdíly. Na jedné straně stojí robustně zdokumentované případy vícenásobných vražd manželů, jako jsou Lyda Southard se čtyřmi oběťmi, Nannie Doss rovněž se čtyřmi, Lydia Sherman se třemi a Mary Elizabeth Wilson a Betty Lou Beets se dvěma prokázanými oběťmi. K nim lze přiřadit i Belle Gunness se dvěma manželi a desítkami dalších obětí. Tyto případy jsou podloženy soudními rozsudky, forenzními důkazy a historickými záznamy.

Na druhé straně spektra se nacházejí sporné a neuzavřené kauzy. Příběh Very Renczi je téměř jistě jen folklorní legendou, zatímco případ Betty Neumar, přestože je plný silných nepřímých důkazů, zůstal kvůli její smrti před soudem právně nedořešen. Griselda Blanco pak představuje zcela jinou kategorii – „černou vdovu organizovaného zločinu, jejíž motivací nebyla pojistka, ale moc. Tyto rozdíly ukazují, že nálepka „černá vdova je často mediální zkratkou, která může zastřít složitější realitu.

Odkaz těchto žen pro kriminalistiku je nesporný. Jejich činy, zejména v 19. a na počátku 20. století, působily jako katalyzátor pro rozvoj forenzní toxikologie. Nutnost odhalit jedy jako arzen vedla ke zdokonalení analytických metod a k zavedení exhumací jako standardního vyšetřovacího postupu. Společensky pak tyto případy otřásly dobovými představami o ženské přirozenosti a odhalily temné stránky instituce manželství v dobách, kdy pro ženy představovalo jednu z mála cest k ekonomickému zajištění.

Dnes jejich příběhy žijí nejen v knihách a dokumentech, ale také skrze hmotné artefakty uchovávané v muzeích. Čajová konvice Mary Ann Cotton v Beamish Museum, expozice o Belle Gunness v La Porte nebo připomínky případu Lyda Southard ve staré věznici v Idahu slouží jako hmatatelná spojnice s minulostí. Připomínají nám nejen brutalitu zločinů, ale také význam lokální paměti a potřebu vzdělávat veřejnost o historii kriminalistiky – vždy s etickým ohledem na oběti a s varováním před lákadlem senzacechtivosti.

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama