reklama

Pozor na ně: Desítky tisíc řidičů skoro vůbec nevidí

Vy určitě řídíte skvěle, ale co ti druzí? Víte, že každé 16. auto, které na silnici potkáme, řídí někdo se špatným zrakem. A že každé 100.ten, kdo by za volantem vůbec neměl co pohledávat?

Dušičkový víkend každý rok naplní svou děsivou pověst. Patří ke dnům, kdy na českých silnicích zemře největší počet lidí. Možná i proto, že neuvěřitelný počet řidičů špatně vidí.  

Každé šestnácté auto, které na silnici potkáme, řídí ten, kdo má špatný zrak. A každé sté ten, kdo by za volantem vůbec neměl co pohledávat.

Jak daleko dohlédnete?

Prokázalo to letošní prověřování stavu zraku na českých silnicích. Ukázalo se, že 93 % z vyšetřených mělo zrakovou ostrost 70 %. "Alarmující je však zbylých 7 %, kteří měli zrakovou ostrost menší a neodpovídající," upozorňuje Iva Urválková, prezidentka Mezinárodního sdružení optiků a optometristů. A přesto, že měli na nose brýle - jenže evidentně špatné!

Doporučujeme: Otestujte si zrak: Můžete si sednout za volant?

Ostrost znamená, zda řidič dokáže rozlišit požadovaný detail na odpovídající vzdálenost. Jinými slovy - zda si může sednout za volant, aniž by ohrozil sebe, spolujezdce nebo posádku ve vozidle v opačném směru. Pokud vaše oči správně nespolupracují, nemusíte být schopni vidět prostorově, a tím pádem neodhadnete vzdálenost jiného vozidla správně.

Právě oněch 70 % je dolní hranicí způsobilosti k řízení. Reakce jsou pak značně opožděné. Když jeden spatří překážku a začne brzdit, druhý k ní musí dojet na poloviční vzdálenost, aby ji vůbec rozeznal a mohl zareagovat. Co to udělá, setkají-li se v hustém provozu a ve vyšších rychlostech?

132 000 řidičů nepozná červenou

Nebezpečí na silnicích zvyšují i další oční vady, kterými řidiči trpí. Například barvoslepost. Vzhledem k tomu, že v ČR bylo ke konci loňského roku zhruba 6,6 milionu registrovaných řidičů, brázdí české silnice více než 130 000 lidí, kteří nerozliší červenou barvu!

"Podle nových výzkumů je asi 1,5-2,0 % účastníků silničního provozu postiženo poruchou vnímání červené barvy. U těchto lidí musíme předpokládat, že zvláště znečištěné brzdové a obrysové svítilny poznají později, nebo vůbec ne," varuje MUDr. Lucie Valešová, primářka oční kliniky DuoVize.

Krátkozrací jezdí stovky metrů poslepu

Řidič musí průběžně sledovat nejen to, co se děje na silnici a kolem ní, ale také údaje na přístrojové desce. S oční vadou se jedná o proces značně riskantní. Když se podíváme třeba na tachometr, oči se pohnou. Pohled lze vrátit do původního postavení až poté, co ho zpracuje mozek.

"Doba trvání tohoto procesu je ovlivňována řadou faktorů jako věk, kondice, pozornost a zkušenost. V průměru to bývá 0,5-3 sekundy. Při jízdě rychlostí 100 km/hod vozidlo projde 14-86 m, při 160 km/hod pak 22-132 m. Během této doby řidič nic nevidí a vozidlo je jakoby řízeno slepým," vysvětluje primářka Valešová. 

Kdy jste byli naposledy na očním?

Tento "slepý okamžik" však samozřejmě velice komplikuje a prodlužuje krátkozrakost, dalekozrakost, astigmatismus či šedý zákal. V každém případě takoví řidiči by se v silničním provozu neměli vůbec vyskytovat a svým špatným zrakem jsou nebezpeční nejen sobě, ale i svému okolí. Tyto vady lze řešit brýlemi, kontaktními čočkami nebo operací.

Každý sám by se měl zamyslet, jestli chce sebe i druhé vystavovat takovému riziku. Péče o váš zrak je investicí do budoucna, tak se o něj nebojte starat už nyní a šetřit tak sebe i své okolí. Nepodceňujte pravidelnou kontrolu svého zraku, protože na řadě dopravních nehod se podílí špatné vidění. Řešte svoji oční vadu včas.   

MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT:

Hrozí vám zelený zákal? Spočítejte si riziko

Hormony nejsou jen výmluva: Které brání v hubnutí?

Zemřeme z každého párku? Které uzeniny jsou dobré?

reklama
reklama
reklama