Otestujte si zrak: Můžete si sednout za volant?
Luštíte číslo přijíždějícího autobusu a přivíráte oči, když si chcete něco přečíst? Otestujte si, zda musíte na oční!
Luštíte číslo přijíždějícího autobusu a přivíráte oči, když si chcete něco přečíst? Možná si jen nechcete přiznat, že hůř vidíte.
Čekají nás svátky - 28. říjen, podzimní školní prázdniny, Dušičky. Volné dny určitě využijeme k cestování - za rodinou, přáteli, nebo na chalupu. Alarmující je, že mnoho lidí usedá za volant s nezkorigovanou zrakovou vadou.
Za volant jen s dobrým viděním
V ČR vlastní řidičský průkaz více než šest a půl milionu žen a mužů. Zhoršená zraková orientace je přitom často příčinou vážných dopravních nehod. Možná bychom tedy mohli oslavit ještě jeden svátek - dnešní Světový den zraku, a to úplně speciálním způsobem: kontrolou na očním oddělení. Podle statistik totiž navštěvuje pravidelně očního lékaře méně než třetina obyvatel ČR - 30 % žen a 25 % mužů.
Doporučujeme: 7 jídel pro váš bystrý zrak
Při řízení přijímáme až 90 % informací zrakem a podle odborníků získáváme při řízení vozidla optimální zrakovou orientaci až po ujetí 50 000 km v různých dopravních podmínkách.
Jak to vidíte?
Řada lidí však usedá za volant i přes to, že nemají zrak v pořádku a ohrožují tím nejen sebe, ale zejména další účastníky silničního provozu. Pokud vidíte tak, jak ukazuje náš obrázek, pak je za pět minut dvanáct. Rozhodně byste měli jít na oční!
U většiny vad zraku je přitom čas velmi důležitý faktor, pokud se vada neodhalí v raném stádiu, může být už pozdě. Nejčastějšími zrakovými vadami jsou krátkozrakost, dalekozrakost a astigmatismus, které je dnes možné díky moderním technologiím ve většině případů úplně odstranit.
Krátkozrakost, dalekozrakost, astigmatismus
Krátkozrakost: řidič špatně rozeznává vzdálené předměty, citlivě vnímá oslnění, sebemenší nekorigovaná vada je vysoce riziková! Myopie se koriguje "mínusovými" čočkami, které posunou obraz na sítnici a ten se tak stává ostrým. Lze korigovat brýlemi nebo kontaktními čočkami. Trvalou korekci myopie zajistí refrakční operace NeoLASIK nebo implantace nitrooční kontaktní čočky.
Náš tip: Nošení brýlí oslabuje oči? aneb Mýty a pravdy o zraku
Astigmatismus: obraz je rozostřený, zamlžený a deformovaný na všechny vzdálenosti. Řidič má problémy s vnímáním hloubky a prostoru. Při řízení auta za snížených světelných podmínek má značně zkreslený vjem. Vada se koriguje torickými nebo také cylindrickými brýlovými čočkami, které vyrovnávají nepravidelné zakřivení rohovky. Dá se napravit laserovým zákrokem, u lidí starších 40 let je vhodnější nelaserový zákrok.
Dalekozrakost: postihuje nejen děti, jak se často věří, ale i starší dospělé. Největší potíže takto postiženému oku způsobuje nutnost zaostřovat střídavě do dálky a na blízko. Tato vada se řeší buď laserovou úpravou čočky, nebo její výměnou.
Další vady, s nimiž byste neměli řídit
Vetchozrakost (presbyopie): po čtyřicítce ztrácí oko schopnost zaostřit do blízka. Řidič může mít potíže při sledování údajů na palubní desce, či na navigaci. Presbyopii lze korigovat nelaserovým zákrokem typu PRELEX, při němž je do oka implantována speciální více ohnisková nitrooční čočka, která umožňuje dobré vidění do dálky i na blízko bez použití brýlí.
Šedý zákal: řidič má zamlžené a rozostřené vidění, hlavně při pozorování předmětů do dálky. Cítí nepříjemné oslňování při silnějším slunečním světle nebo při nočním řízení automobilu. Narůstá krátkozrakost či astigmatismus. Vada se nedá zastavit ani zpomalit, ale dá se léčit chirurgicky.
Glaukom (zelený zákal): vidění je zpočátku zamlžené, dochází k občasným výpadkům v zorném poli, které jsou s postupem nemoci častější a nepřehlédnutelné. Řidič ztrácí periferní vidění a místo některých lidí a předmětů již vidí pouze stíny a černé skvrny. U složitých případů glaukomu se provádí chirurgická a laserová léčba zeleného zákalu
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT:
Operace krátkozrakosti: Už se nemusíte bát injekcí
Jak se zabít v autě: 4 věci, co zvyšují nebezpečí
Antikoncepce jako zabiják žil: Na co si dát pozor