reklama
 

Grilování je smrtelný koníček. Zkuste to jinak

Grilovací mánie zachvátila Česko natolik, že nikdo nechce slyšet, jak je vlastně nezdravé. Přesto je to pravda - vznikající látky mají prokazatelně rakovinotvorné účinky. Zkuste pár našich tipů, jak tyto negativní účinky zmírnit.

Foto: ISIFA/Thinkstock

Grilovací mánie zachvátila Česko tak, že nikdo nechce slyšet, jak je vlastně nezdravé. Přesto je to pravda - vznikající látky mají prokazatelně rakovinotvorné účinky. Zkuste pár našich tipů, jak tyto negativní účinky zmírnit.

Tak úplně nejdřív si připravte kyblík s hořčicí. Snížíte tím riziko rakoviny - tato pochutina skutečně odbourává vliv karcinogenních látek a volných radikálů z grilovaného masa!

Příliš dlouhej kouř

Hořčičná semínka, z nichž se vyrábí, totiž obsahují hodně flavonoidů - to jsou rostlinné látky schopné zlikvidovat negativní vliv škodlivin. Stejným ochráncem proti volným radikálům, způsobujícím rakovinu je kečup, bylinkové omáčky a samozřejmě kvanta zeleniny! 

Podle jedné francouzské studie se takové obyčejné dvouhodinové grilování vyrovná svou škodlivostí 220 tisícům vykouřených cigaret. Karcinogenní látky totiž při něm totiž nejen vdechujeme, ale zároveň také ještě přímo polykáme.

Doporučujeme: Téma: Grilování

Rakovinotvorný účinek totiž má kouř, ve kterém se griluje. V současné době se veškeré uzeniny vyrábějí při kontrolované teplotě kouře. V průmyslové výrobě se navíc používají filtry, které nežádoucí prvky z kouře odstraní. Při grilování však vznikají škodliviny přímo na povrchu masa.

Nebezpečná mastnota

Ohledy na zdraví (a ne jen na mlsný jazyk) nám také přikazují maso grilovat na grilovacím tácku nebo v alobalu. Tím zabráníme okapávání tekutiny do žhavého uhlí, při kterém vzniká kouř a zdraví škodlivé látky. Úpravou v alobalu si navíc maso (či jiné grilované potraviny) uchová šťavnatost. Pokud maso připálíme nebo rovnou spálíme, měli bychom oželet ztrátu a kousek hodit rovnou do koše.

Maso vyberte libové, zbavené přebytečného tuku. Často ho obracejte a pečte je při menším žáru. Na buřty raději zapomeňte, zato jsou báječné jsou grilované ryby. Navíc jsou zdrojem prospěšných vícenenenasycených mastných kyselin, tedy dobrých tuků, které mají příznivý vliv na naše zdraví 

Vždy je třeba dbát na to, aby bylo maso dostatečně tepelně zpracované, to znamená, aby nebylo napůl syrové. Nebojte se  maso nejdřív "obdělat" v mikrovlnce. Ale pozor: Dobře propečený steak má ve srovnání se středním propečením dvojnásobný podíl  škodlivin!

V čem nakládat?

Na nakládání se nejčastěji používají marinády z oleje - jenže olej je také tuk, který při škvaření vytváří karcinogeny. Správná marináda proto má být co nejlehčí a nejtekutější - třeba z citronové nebo limetkové šťávy, pomerančového džusu. piva, bylin a koření. Snížíte nejen riziko vzniku zmíněných nebezpečných látek, ale také výsledný pokrm bude méně kalorický.

Další možností je naložení do sojové nebo rybí omáčky - podle zjištění Výzkumného centra pro rakovinu na Havaji je to zdravější než solení. Také česnekovo-kurkumová omáčka snižuje podíl škodlivin o 50 %, omáčka teriyaki dokonce o 67 %.

Dodejte masu vitamíny - ochrání vás 

Vmíchejte do masa nakrájené ovoce tmavé barvy jako antioxidanty. Vhodné jsou třešně, švestky, borůvky a hrozny. Jako bonus získáte nové zvláštní chutě. Odborníci dokonce doporučují na obranu proti volným radikálům přidat do masa vitamín E (z prášku nebo z kapsle z lékárny).

Ovoce, zeleninu a saláty jezte jako přílohu prostě vždycky! Česnek, rozmarýn, cibule, šalvěj a citrusová šťáva se mohou vmíchat do masa, do marinády nebo prostě jíst k tomu. Zeleninu - od cibule po papriku - můžete samozřejmě grilovat taky, což je sice zdravjší, ale víme, že maso je prostě maso..

Grilované pochoutky zapijte čajem, černými ale ještě raději zelným. Stejně vhodné - pro někoho samozřejmě lepší - je  červené víno.

Rakovina na grilu

Velký rozdíl také dělá taky to, na čem grilujete. Nešetřete na kvalitním grilovacím uhlí a vždycky po večírku všechno důkladně umyjte a očistěte. Nikdy nenechejte na grilu zbytky do příště - spálily by se a zuhelnatěly, a škodlivé účinky by byly ještě výraznější. Čím jsou usazeniny starší, tím hůř.

Když se maso dotýká plamene, vzniká celá řada zdraví škodlivých látek, které mají dráždivé a karcinogenní vlastnosti. Jedná se především o polycyklické aromatické uhlovodíky (PAU) a heterocyklické aminy (HCA). PAU vznikají při grilování rozkladem tuku, který odkapává z masa na rozžhavené uhlí.

Vzniklé spaliny jsou pak teplým vzduchem opět vyneseny na grilovanou potravinu. Produkce PAU je závislá na obsahu tuku v připravované potravině. Platí, že čím je potravina tučnější, tím větší je riziko vzniku uvedených nežádoucích látek.

MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT:

Šest tisíc nových případů rakoviny prsu ročně

Endometrióza: Ničí život, ale dá se jí zbavit bylinami

Koupání v přírodě? Na vlastní nebezpečí!

Sexy idoly 90. let. Jak hollywoodští fešáci stárnou do krásy | Video: Aktuálně.cz
reklama
reklama
reklama