reklama

Dejte si čínu! Je zdravá a dokonce se po ní hubne

Nosíte si krabičku s čínským jídlem potají a máte pocit stravovacího hříchu? Už se nemusíte stydět, čína je zdravá!

Foto: Profimedia.cz

Nosíte si krabičku s čínským jídlem potají a máte pocit stravovacího hříchu? Už se nemusíte stydět, čína je zdravá!    

"Čína" nám tak chutná proto, že je v ní hodně glutamátu, na který snadno vzniká návyk. Dokonce kvůli tomu věda rozšířila počet základních chutí, které člověk jazykem rozlišuje. Vedle čtyř základních - sladké, slané, kyselé a hořké - je tu ještě pátá. Jmenuje se umami a je typická právě pro glutamát.

Omezuje hlad a chuť

Mnoho let se o něm tvrdilo, že nejen návykový, ale také škodlivý. Způsobuje například bolesti hlavy, neklid a podrážděnost, návaly horka, tuhnutí svalstva nebo pocení, často i zažívací potíže - ale jen lidem v západních zemích. Kromě označení syndrom čínské kuchyně se také někdy hovoří o MSG syndromu. Jako nervový přenašeč glutamát ve většině zemí není  povolen v potravinách pro děti do tří let.

Doporučujeme: Téma: Zdravá strava

Vědci teď ale zjistili, že glutamát má také dobré vlastnosti, jimiž prospívá našemu zdraví. Může nám pomoci vyhýbat se tučným jídlům a dokonce i přímo přispívá k hubnutí. Prokazatelně totiž zvyšuje pocit nasycení, pokud je konzumován zároveň s bílkovinami. Potvrdil to výzkum vědců z University of Sussex.

Jak se vyhnout tuku?

Podle jiného výzkumu se prokázalo, že přesně proto bývají lidé, kteří mají silně vyvinutou chuť umami, většinou štíhlí a nemají potřebu přejídat se tučnými jídly. Právě "tučná" chuť, označovaná za šestou, kterou náš jazyk rozezná, bývá mimořádně vyvinutá u lidí se sklony k tloustnutí. Umami ji dokáže překonat.

Lidské tělo nezbytně potřebuje kyselinu glutamovou, z níž glutamát jako sodná sůl této kyseliny vzniká. Zde se však jedná o aminokyselinu, která tvoří součást proteinů. Příznivých účinků glutamátu si můžete užít i v přirozené podobě. Obsahuje ho totiž celá  řada potravin - navíc těch, které člověku velmi chutnají. Patří k nim rajčata, kečup,  parmezán, sušená šunka, víno, sušené houby shiitake, tuňák, zelený čaj, krevety a mušle.

Bílý prášek je znám i pod názvem glutasol, wei-su či pod zkratkou MSG. Vyskytuje se také v sójových a ústřicových omáčkách, v instantních polévkách, zálivkách, masných pokrmech a podobně.Jeho úkolem je zesílit v pokrmu chuť surovin, které při zpracování ztrácejí původní vlastnosti.     

MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT:

8 nejčastějších jedů kolem nás

Nebezpečí velkých zadků: Ušetřit se na nich nedá

V létě se špatně hubne. Počkejte na září

Kontra: Neumíme sdílet veřejný prostor. Řidiči často netuší, jak nebezpečná je to hra | Video: Michael Rozsypal, Daniela Drtinová

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám, prosím, vědět prostřednictvím kontaktního formuláře. Děkujeme!

reklama
reklama
reklama