reklama

Vyberete si stovky či milióny? Změna pojišťovny spěchá

Chcete změnit zdravotní pojišťovnu? Pár stovek příspěvku na plavání vás může přijít draho, až budete potřebovat nákladnou péči.

Foto: Thinkstock

Letos poprvé můžete změnit zdravotní pojišťovnu až do konce září.  Předpisy se změnily a vy máte ještě pořád čas na vybírání. Klientem nové pojišťovny se stanete již od ledna 2016.

Změnu ani nemusíte hlásit svojí dosavadní pojišťovně, stačí pouze vyplnit přihlášku u nové. Ta zajistí administrativu spojenou s přestupem. Formuláře naleznete na webových stránkách zdravotních pojišťoven.

Podle čeho vybrat?

Pokud formulář odešlete do 30. září, klientem jiného ústavu se stanete od 1. ledna příštího roku. Od této doby je také možné čerpat veškeré výhody a benefity. Rozmyslete si tedy, co od zdravotní pojišťovny čekáte a zda tyto požadavky vaše stávající plní.  Která z nich je nejvýhodnější?

Doporučujeme: Kolik dnes stojí zubař? Za co si raději připlatit?

Různé ústavy nabízejí za stejné peníze různé služby, takže přechodem můžete získat. Některé přispívají například na očkování, vitaminy či kontaktní čočky, jiné třeba na rovnátka nebo hubnutí. Určitě je tak třeba zohlednit i váš věk a případné zdravotní potřeby. Příspěvek na plavání kojenců nebo na ortopedické pomůcky neocení všichni stejnou měrou, pro někoho jsou takové výhody úplně k ničemu.

Stokoruny nás nespasí

Možná je ale rozumnější zohlednění jiných hodnot, než jsou stokorunové výhody. Skutečnými hodnotami jsou naopak šíře sítě smluvních zdravotnických zařízení, expertní zázemí, financování moderní a nákladné zdravotní péče, stabilita a vyrovnané hospodaření či dostupnost poboček. Jde spíš o milióny než o stovky, už proto, zda zvolený ústav hradí nákladnou moderní péči.

Otázky, které byste si měli položit:

  • Jak širokou má vybraná zdravotní pojišťovna síť smluvních lékařů?
  • Mají lékaři, kteří mě ošetřují, smlouvu s touto pojišťovnou?
  • Je v okolí mého bydliště dostupná její pobočka?
  • Hradí tato zdravotní pojišťovna i tu nejmodernější péči a nákladné operace?
  • Je daná pojišťovna perspektivní a stabilní? 

Kde bydlíte a kde pracujete?

Největší pojišťovny mají smlouvy uzavřené s většinou poskytovatelů zdravotních služeb. Ale někdy může dojít k problému, pokud váš doktor nemá s danou pojišťovnou uzavřenou smlouvu. U praktického lékaře asi potíž nevznikne, ale specialisté jako jsou například zubaři, oční lékaři či gynekologové mohou mít smlouvu jen s některými z pojišťoven. Pokud nebudou mít s tou vaší, budete muset za ošetření platit hotově nebo vás lékař může odmítnout.

Přečtěte si: Nehoda na dovolené: Kolik kde zaplatíte bez pojištění?

Odborníci ze Svazu zdravotních pojišťoven také připomínají, že se máte zohlednit i místo, kde většinu času žijete a pracujete. Hutnická zaměstnanecká pojišťovna, Revírní bratrská pokladna a Zaměstnanecká pojišťovna Škoda mají totiž regionální charakter. To znamená, že ne všichni lékaři z druhého konce republiky s nimi mají smlouvu!

Co musíte udělat potom?

To každý neví: Když se stanete klienty nové pojišťovny, musíte nahlásit změnu svému zaměstnavateli, který vás odhlásí z původní pojišťovny a přihlásí k nové. Pokud tak neučiníte, pojistné nebude odváděno na správný účet a zaměstnavateli vznikne nedoplatek. Zaměstnavatel má v tomto případě právo požadovat úhradu penále.

Podnikatelé by měli předložit výpis záloh, pojištěnci, za které je plátcem stát, se musí prokázat například potvrzením o studiu, průkazem o evidenci uchazečů o zaměstnání, rozhodnutím o důchodu, matky celodenně pečující o děti podepisují čestné prohlášení o celodenní péči.

Žádost je nově možné podat ve dvou termínech za rok a doba přechodu ze zkrátila z šesti na tři měsíce.  Samotná změna je však možná pouze jednou za 12 měsíců a platná je pouze první podaná přihláška.   

MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT:

Chcete zhubnout? Nechte platit pojišťovnu

Nejsnazší omlazení: Plastika víček. Může být i zdarma

Boty a dobrý sex: Souvislost existuje!

"Jsem rád, že se toho Iveta nedožila." Seriál o Bartošové to od blízkých schytal | Video: Michaela Lišková
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama