reklama
 

Triky s hudbou. Naučte se ji využít pro svůj prospěch

Hudba ovlivňuje náladu. Vyberte si takovou, která vám pomůže dosáhnout svých cílů.

Foto: Thinkstock

Všude je tolik hluku a zvuků, že jediným řešením je uzavřít se ve svém vlastním zvukovém prostoru. Chodíme se sluchátky po ulici a sedíme s nimi většinou i v kanceláři, kde nás oddělují od okolí, abychom se mohli soustředit na práci. 

Je vědecky dokázáno, že mozkové vlny reagují na zvuk hudby. Poslech uvolňuje do mozku endorfiny, které ovlivňují naše pocity a náladu.

Změňte svůj den

Tempo a náladu našeho dne může tedy významně ovlivnit hudba, kterou posloucháme. V případě, že potřebujeme nabudit posloucháme rychlejší, progresivní hudbu. Naopak pokud potřebujeme zpomalit či relaxovat vybíráme volnější tempo. Správné tempo hudby nám může být také užitečné například při tréninku prezentace. Když si přeříkáme její obsah nahlas v pozadí například se skladbou Bacha, Mozarta nebo Metallicy, pomůže nám to vyladit tempo přednesu a nalézt rytmus řeči.

Doporučujeme: Paměť není totéž co inteligence, říká memo-rekordmanka

Těchto poznatků využívají i obchodníci. Při vstupu do obchodu je hudba jedna z prvních věcí, kterých si zákazník všimne. Hudba udává rytmus jeho pohybu po prostoru, přímo ovlivňuje jeho náladu a následně i nakupování. Mění tak jeho psychiku: zpomaluje vnímání času, udává rytmus a především ovlivňuje výběr zboží.

Sportujte s hudbou

Hudba může ovlivnit také naše pocity při námaze, a tím i náš výkon při sportu. Ideální pro trénink je 120 -140 úderů za minutu. Strop vlivu hudby je do tepové frekvence 145 tepů za minutu. Ideální muzika na běhání je tedy mezi 120 -140 BPM (beats per minute). Na počet BPM slouží programy jako BPM calculator nebo BPM assistant, které vám to u písniček spočítají, nebo aplikace v chytrých telefonech.

Trénink, běh nebo , se zdá potom mnohem zábavnější, protože naše mysl je naladěná a únava se pak zdá mnohem snesitelnější. V roce 1911 americký vědec Leonard Ayres zjistil, že cyklisté šlapali rychleji při poslechu hudby než v tichosti.

Poslech hudby může ovlivnit přípravu na sport, soutěživé naladění, odhodlání k výkonu. Jak se ale ukazuje, není ovšem až tak důležité, o jaký styl hudby se jedná, pokud je to hudba, která se nám líbí!  Tajemství je totiž v působení na naše pocity a emoce.

Muzika "zruší" únavu

Muzika totiž dokáže přehlušit "námitky" mozku.. Jak si totiž naše tělo uvědomuje, že jsme unavení, vysílá signály do mozku, abychom si dali přestávku. Poslech hudby soutěží v našem mozku o pozornost a může nám pomoci potlačit signály únavy. Děje se tak nejlépe při nízko a středně intenzivním běhání. Při vysoké intenzitě cvičení, hudba už tak dobře nefunguje, bolest a únava jsou silnější a vyhrávají.

Náš tip: 12 úplně nových věcí o mozku

"Při analýze zvukových vlastností z hlediska rytmu vědci odhalili, že jednodušší a předvídatelnější písně jsou pro člověka na běhání lepší. Protože v mozku vytvářejí vztah přiblížení - a když má mozek ideální podmínky, podává lepší výkony, stejně tak jako celé tělo." uvádí Monika Nevolová z NeuroLeadership Group, která se zaměřuje na rozvoj lidské výkonnosti aplikací moderních poznatků neurověd.

Jakou hudbu tedy zvolit?

  • Platí pravidlo příjemnosti - co se týče hlasitosti i typu muziky. Příliš hlasitá hudba vám časem způsobí ohluchnutí.
  • Další pravidlo je pravidlo pravidelného rytmu ve zmiňované výši. Rytmus by měl odpovídat tempu, kterým chcete běžet.
  • Pozitivní obsah - povzbuzující muzika asociovaná se sportem, triumfem, vítězstvím, překonávání těžkostí.

A jako bonus? Kombinace hudby a pohybu pomáhá soustředění - když s hudbou běháte nebo tančíte, nebo se procházíte, můžete přitom ledacos vymyslet a rozlousknotu nějaký ten oříšek.

Využít můžete české služby zdarma Youradio. Jde o hudební rádio, které mixuje muziku právě do tzv. nálad. Zpříjemní tak den i nabudí k výkonu. K výběru jsou nálady jako například Chillout, Běhání, Na učení, Stop prokrastinaci či Meditace. Uživatelé mají také možnost si vyladit náladu podle sebe nebo si nastavit hudbu na usínání nebo jako budík. Youradio má i své aplikace ke stažení do mobilu či tabletu.

MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT:

Správné jídlo pro mozek: Co a kdy jíst, abyste oslnili

Kazy v zubech si můžete opravit sami. Mlsání bez následků!

Zapomeňte na cukr. Tělo se pak neubrání ani rakovině

Něžné detaily i nečekaná jednoduchost. Top manikérkou Instagramu je Tina Goldsteinová | Video: Instagram/Betina Goldstein
reklama
reklama
reklama