reklama
 

Správné jídlo pro mozek: Co a kdy jíst, abyste oslnili

Nakrmte svůj mozek. Co a také kdy jíst, abyste si uchovali duševní energii po celý den?

Foto: Thinkstock

Chcete se cítit bystřejší a duševně aktivnější? Abyste si udrželi energii a pozornost, měli byste jíst správné potraviny v ten pravý čas. I váš mozek potřebuje správnou výživu.

Někdy však náš stav ovlivňuje naopak to, co nejíme. Pak se vytrácí duševní energie: nálada, koncentrace, pozornost, motivace.

Jíte pravidelně a dost?

Většinou jen něco zhltneme ve spěchu a místo toho spoléháme na kávu, že nám pomůže být aktivní po celý den. Bez správných potravin a vhodných stravovacích  návyků, které mozku dodají potřebné palivo, nemůžeme čekat, že nám mentální energie vydrží.

Jakmile se vám bude zdát, že se vaše duševní energie ztrácí, snažte se vzpomenout si, kdy jste naposledy měli něco k jídlu. Co konkrétně to bylo? Vypili jste dnes dostatečné množství tekutin?

Doporučujeme: Test: Jak vám funguje mozek?

Vynechávané či nutričně nevyvážené porce jídla a také dehydratace mohou zásadním způsobem snižovat vaši duševní sílu a pozornost. K tomu ještě přičtěte nedostatek spánku a rovnice je vyřešena. Tady je několik příkladů správné "potravy pro mozek" podle Susan Bowerman, přední expertky na výživu ve společnosti Herbalife.

Sacharidy - palivo pro váš mozek

Glukóza, jediné palivo, které běžně nasytí vaše mozkové buňky, je odvozena od sacharidů ve stravě. Poté, co dojde k jejich rozštěpení během trávicího procesu, putují sacharidy do krevního oběhu jako glukóza ("krevní cukr"). Jelikož je mozek aktivní celých 24 hodin 7 dní v týdnu, má také vysoké energetické nároky, a to vyšší než kterékoli jiné buňky v těle.

A protože mozkové buňky neumějí ukládat glukózu, je potřeba je stále dodávat. Tím správným palivem jsou pro něj "zdravé" sacharidy v podobě ovoce, zeleniny a celozrnných výrobků. Tyto potraviny s vysokým obsahem vlákniny vaše tělo tráví delší dobu, díky čemuž se glukóza uvolňuje postupně, a nikoli najednou.

Přečtěte si: Jak vylepšit výkonnost svého mozku?

Naopak jídlo s vysokým obsahem rafinovaných sacharidů - potraviny plné škrobů nebo sladkosti - může vaši mentální energii zcela utlumit. Vzhledem k tomu, tyto potraviny tělo tráví poměrně rychle, může dojít k prudkému nárůstu cukru v krvi, který obvykle střídá stejně rychlý pokles. A právě toto prudké snížení hladiny cukru v krvi způsobí, že jsme vyčerpaní a unavení

Mozek chce snídani

Protože váš mozek chce stálý přísun glukózy, je důležité, abyste jedli po celý den v pravidelných intervalech, jinak vaše duševní energie poletí střemhlav dolů. Dopřávejte si malé svačinky každé 3 až 4 hodiny.

O důležitosti snídaně ve stravovacím režimu se mluví často. To, že je pro váš mozek jakýmsi startovacím tlačítkem, je pouze další důvod pro. Během spánku měl váš mozek plno práce a nutně k tomu spotřeboval spoustu paliva, takže energetická "nádrž" je už ráno téměř prázdná. Prokažte svému mozku laskavost a začněte svůj den dobře vyváženou snídaní, která zahrnuje zdravé sacharidy a pořádnou dávku bílkovin (velmi vhodné je zařadit na snídaňové menu třeba vařená vajíčka).

Nejlepší proteiny pro bdělost

I když váš mozek nepoužívá bílkoviny přímo jako palivo, využívá aminokyseliny pocházející z bílkovin, které běžně jíme. Z aminokyselin vyrábí mozek důležité chemické látky. Například tyrozin je aminokyselina, (vyskytuje se v drůbeži, rybách, mléčných výrobcích, ořechách a fazolích), kterou tělo používá k výrobě dopaminu, chemické látky podporující bdělost a mozkovou činnost.

Z jiné aminokyseliny, nazvané tryptofan (je v drůbeži, mořských plodech, mléčných výrobcích a sójových bobech), tělo vyrábí chemickou látku serotonin, která navozuje pocity klidu a pohody.

Nejlepší nápoje pro mozek

Na náladu a hladinu energie má vliv, pokud je tělo dehydrované. I mírná dehydratace snižuje bdělost a schopnost se soustředit. V okamžiku, kdy pociťujete žízeň, už došlo k významnému poklesu vaší duševní energie. Voda je vždy nejlepší volbou, ale rozumné množství kávy nebo čaje je také v pořádku.

Nápoje s kofeinem totiž mohou pomoci většímu soustředění a koncentraci, ale nesmíte to s nimi přehánět. Určitě se příliš nespoléhejte, že kofein pomůže zůstat aktivní po celý den. 

Bedlivě sledujte reakci na kofein, který do sebe během dne dostáváte. Pokud jste jeho vlivem nervózní nebo v noci nemůžete pořádně spát, měli byste jeho příjem snížit. 

MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT: 

Káva nemusí jen škodit: 10 zdravotních benefitů

Babiččiny triky: 10 tipů na krásu z přírodních surovin

Taky máte vši? Stříhat se už nemusíte

Vloupání na přehlídkové molo. Pařížskou komičku vykázala až Gigi Hadid | Video: Reuters/AP
reklama
reklama
reklama