reklama

Trénujte paměť už od 25 let. Bude se vám to hodit

Co můžete udělat pro svou šedou kůru mozkovou teď v létě?

Foto: Thinkstock

Připadá vám, že po náporu posledních měsíců máte hlavu jako balón a mozek na kaši? Nechce se vám na nic myslet a zapamatovat si nedokážete, ani kam jste položili mobil? Podívejte se, čím jste své paměti škodili a jak to přes léto zase napravit.

Všechno souvisí se vším. Pokud jste zanedbávali svoje tělo, nejspíš se vyčerpání zásob energie projevilo i na vaší mysli.  Co jste dělali špatně?

Pět zabijáků mozku

1. Energy drinky: Platí přísloví "Dobrý sluha, ale zlý pán". Jednorázově sice mohou pomoci a přinést kýženou dávku energie, tu však nelze čerpat donekonečna. Po několikadenním užívání přijde doba, kdy padnete únavou. 

2. Káva: Pokud si den za dnem dáváte tři a více šálků, efekt se otočí a na vás padne ještě větší únava. Efektivnější je podpořit mozkové funkce a paměť přírodními látkami: zkuste čaj maté. Klinicky ověřenou kombinaci pro mozek důležitých látek najdete také například v přípravku Acutil, který zlepšuje nejen krátkodobý výkon mozku, ale je přínosný i z dlouhodobého hlediska.

Doporučujeme: Pijte kávu s máslem: Budete skvělí a neprůstřelní

3. Na jeden zátah: Kdo chce získat víc času omezením spánku, skončí se sníženou soustředěností a výkonností, zhoršenou krátkodobou pamětí a špatnou náladou.

4. Na jídlo a pití nezbyl čas: Dehydratace zvyšuje únavu a duševní schopnosti, hlad také omezuje výkon. Ovšem tučná jídla vyvolávají ospalost a únavu, což platí i pro rychlovky z fast-foodu.

5. Stres: Mírné napětí podporuje soustředění a pomůže vám ze sebe dostat to nejlepší. Ale všeho s mírou!

Co s tím? 

"Trénovat paměť by měl každý, komu už bylo 25 let," říká Kvetoslava Hošková, mentorka kognitivních funkcí z Oddělení geriatrie a následné péče Thomayerovy nemocnice. Takže: Co můžete udělat pro svou šedou kůru mozkovou teď v létě, kdy je víc času a (snad) méně povinností?

Regenerujte: Stejně jako si potřebujete odpočinout fyzicky, tak i vaše paměť potřebuje kvalitní odpočinek. Dobrý a dostatečně dlouhý spánek není mýtem, ale ozkoušeným faktem. Zůstat fit po stránce psychické však pomůže i pravidelný pohyb. Lépe se pak koncentrujete i při stresových situacích.

Lidé, čtěte: Pokud jste na čtení zvyklí, určitě jste zpozorovali, že oplýváte mnohem větší slovní zásobou. Zároveň dokážete rychleji zpracovávat informace a pilujete obrazotvornost.

Luštěte: Křížovky i sudoku. Nejeden vášnivý křížovkář vám potvrdí, že luštění po nějaké době není ani tolik o znalostech jako o paměti. Jednotlivá hesla se často opakují a v podstatě jde jen o to, zda vám pojem "naskočí". 

Vzdělávejte se: Udržujte se v obraze. Sledujte zprávy, čtěte noviny, brouzdejte na internetu. Povědomí o aktuálním dění vám zvyšuje obecnou gramotnost a trénujete mozek vstřebáváním nových informací.

Čerpejte z přírodních zdrojů. Často se doporučují homeopatika Tebokan s extraktem z Ginkgo Biloba. Homeopatika jsou navíc volně prodejná a působí nejen na poruchy paměti, ale i na poruchy prokrvení končetin.

Zkuste také mnemotechnické pomůcky:

10 tipů na vylepšení paměti: Pomůže i žvýkačka!

Jak posílit paměť seniorům?

Trénování paměti u starších lidí přispívá k budování tzv. rezervní mozkové kapacity, která dokáže kompenzovat ničivé následky mrtvice, úrazu mozku či demence. Působí i jako prevence u všech, kdo dosud žádné problémy nemají.

Přečtěte si: Kolik kávy denně je OK a kolik už je moc?

Pokud se trénuje například paměť pomocí počítače, tak řada těchto speciálních programů má možnost grafického vyjádření. Přímo pak vidíte, jak se vaše schopnosti zlepšují. Máte i možnost srovnání, jak si stojíte v porovnání s lidmi stejného věku a vzdělání. "Pokud trénujete jen podle knížky nebo tištěných materiálů, určitě to na sobě poznáte a objevíte svoje skryté schopnosti. Důležitá je pravidelnost - minimálně 20 minut denně a při prvním neúspěchu to nevzdat," připomíná mentorka Hošková.

U těch seniorů, kteří nejeví moc zájmu, je důležité vtáhnout je "do hry". Znamená to mít o člověku dostatek správných informací. Například vědět, kde prožil dětství, jaké jsou jeho zájmy a koníčky, jaké bylo jeho povolání, kdo jsou oblíbení členové rodiny včetně zvířat, jakou hudbu rád poslouchá… Rozmluvíte ho a přimějete vzpomínat a využívat tak paměť. Pak možná získá zájem i o další způsoby tréninku paměti a duševních funkcí.

MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT:

Paměť není totéž co inteligence, říká memo-rekordmanka

Který olej je nejlepší? A podle čeho vybírat?

Kosmetika z ropy ve vaší koupelně: Jak vás ničí?

Jelínek: Bilesová měla být hrdinka, sportovci jsou pod tlakem, chodí i výhrůžky smrtí | Video: Martin Veselovský
reklama
reklama
reklama