reklama
 

10 tipů na vylepšení paměti: Pomůže i žvýkačka!

Tanec, zpěv a vůně, to vše vám pomůže lépe si pamatovat. A taky pár speciálních metod - tady jsou!

Foto: Isifa/Thinkstock

Špatná paměť neexistuje, říkají odborníci. Pokud budete chtít, vycvičit se dá každá hlava, aby to, co do ní vložíte, tam taky zůstalo.

"Jakákoli informace, která je srozumitelná, zajímavá, užitečná, s emocionálním nábojem, neobvyklá nebo humorná, má větší šanci na úspěšné uložení do paměti než informace "suché", říká světová šampionka v paměťových schopnostech, Češka Michaela Karsten. Proto si udělejte informace co nejzajímavější, ať vám lezou co nejlépe do hlavy. Poradíme vám, jak na to.

Zablbněte si

Pomohou vám mnemotechnické pomůcky. Často platí, že čím je hloupější nebo směšnější, tím lépe účinkuje. Opakujte si slova k zapamatování třeba v rytmu dětské říkačky nebo oblíbené písničky. Klidně si můžete vymýšlet vlastní melodie a rytmy. Další možností je vybrat si jen začáteční písmena a do obchodu vyrazte se zpěvem vé-em-chá, té -bé -ká (vejce, mléko, chleba, tvaroh, brokolice, káva).

Doporučujeme: 7 důvodů, proč máte špatnou paměť

Také fungují akronymy - slova, i když třeba nesmyslná, která si záměrně vytvoříte ze začátečních písmen pojmů, které si chcete zapamatovat. Dobrým příkladem je pokyn, jak rychle neboli v angličtině FAST poznat, zda člověk utrpěl mozkovou mrtvici. Face/tvář - pokleslý koutek a vytékající sliny +  Arm/paže - neschopnost udržet předmět, asymetrie pohybu + Speech/řeč - neschopnost mluvit nebo rozumět + Time/čas - co nejrychlejší transport do nemocnice.

Vyvolat správné pojmy může i věta, složená ze začátečních písmen - tzv. akrostikum. Poloměr zeměkoule 6 378 kilometrů vám tak připomene věta "še-tři -se-os-le". Poslední "le" je už jen pro dodání smyslu a pro zábavu.

Myslete očima

Zkusit můžete také vizualizaci. Soustřeďte se přitom na jednu část informace, která je pro vás snadno identifikovatelná. Když si ji vybavíte, obvykle se spolu s ním dostaví i širší obraz.

Naučte se používat mentální mapy, obzvlášť pokud jste typem člověka s vizuální pamětí, takže si víc vybavujete obrázky než abstraktní pojmy. Myšlenková mapa je gafické uspořádání zásadních pojmů, doplněné obrázky, které vyznačují vzájemné souvislosti a vztahy.

Náš tip: Pomoc! Nic mi neleze do hlavy!

Na čísla používejte asociace: Pokud stále zapomínáte třeba vlastní rodné číslo a pokaždé se musíte dívat do dokumentů, zkuste tohle: rozdělte si celou řadu čísel do kratších částí a ke každé přiřaďte nějaký význam, který pro vás má: třeba 78 (věk babičky) -55 (strejda Jarda, slavil v lednu!) - 05 (slavil o stopět!) - 06 (o stošest!) - 38 (číslo domu, velikost košile nebo cokoliv jiného).

Jak si zapamatovat text?

Při čtení jej nejdřív jen přelétněte, abyste dostali celkový obraz. Zamyslete se, jak tento obraz zapadá do vašich předchozích znalostí a vědomostí, snažte se najít souvislosti. Čtěte znovu a přitom uvažujte. udělejte si výpisky a vše si přeříkejte vlastními slovy. Nahlas! Vše si zopakujte o něco později a pak ještě druhý den.

Cvičte mozek - sudoku není jen pro důchodce. Posilujte mozek tak, jako budujete svaly v posilovně.  Zkuste si vzít třeba fotku, chvíli se na ni dívat, a pak ji co nepodrobněji popsat.

Hodně pomáhá, když si svoje pozorování zapisujeme. Abychom si pak poznámky lépe vybavili před svým vnitřním zrakem, je dobré měnit typ písma, jeho barvu a velikost. To, co se snažíte zapamatovat, pak někomu odvyprávějte. Při učení pomáhají také karty - kousky papíru na jedné straně s otázkou, na druhé s heslovitou odpovědí.

Zorganizujte si život

Nezapomínejte, že i paměť se musíte naučit používat. Pokud je vaším problémem, že neustále zapomínte, kde jste nechali klíče, peněženku, psa nebo auto, pak bude první radou ke zlepšení situace udělat si pořádek v životě. Chaos totiž pamět doslova rozkládá. Když se snažíte něco zapamatovat ve stresu, nejspíš to nebude mít dlouhého trvání. Už ze školy přece víme, že učivo, nabiflované těsně před zkouškou, se vykouří z hlavy hned, jak za sebou zavřete dveře.

Na to, co si chcete uložit do mozku, se soustřeďte. Pokud si chcete do smrti pamatovat návštěvu Niagarských vodopádů nebo třeba narození vlastního dítěte, nerozptylujte se focením, natáčením atd - buďte duchem přítomní v daném okamžiku. Žádný druh záznamu nedokáže zpostředkovat váš osobní prožitek a jeho kouzlo. Vnímejte vůně, hudbu - to vše později pomáhá vybavit si i detaily.

Michaela Karsten také radí dobře spát. Jen odpočatý mozek má kapacitu vstřebat a udržet poznatky.  

Zkusili jste už tohle?

  • Překvapivě účinným prostředkem na posilování paměti je tanec, přesněji řečeno tance s předepsanými kroky a pohyby. Už u kojenců je pohyb spojen s rozvojem mozku, a při tanci se podporují paměťová schémata v mozku.
  • Dýchejte zhluboka, když se snažíte něco si vpravit do hlavy. Pomalé a hluboké dýchání mění vlny v mozku, takže se zklidníte a budete víc soustředění na požadovaná fakta. Je to také princip meditace a východních dechových cvičení.
  • Podle jedné studie z USA soustředit se na zapamatování něčeho nového pomůže také žvýkačka. Pokud žvýkáte ustavičně, žádný efekt zřejmě nepoznáte.
  • Cvičte očima! Výzkumy tvrdí, když budete jednou denně pohybovat očima ze strany na stranu, zlepší se propojení mezi mozkovými polokoulemi a tím i schopnost pamatovat si. Stačí 30 vteřin každé ráno.
  • Staří Řekové si před významnými zkouškami dávali za ucho rozmarýn, který údajně pomáhá lépe si vybavit poznatky. Vědci i dnes souhlasí, že vůně rozmarýnu paměti prospívá.

MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT:

Test: Čeká vás demence? A jak brzy?

Jídla proti kráse: Po čem budeme vypadat starší?

Cirhóza není jen z alkoholu. Nakazit se dá snadno

Vloupání na přehlídkové molo. Pařížskou komičku vykázala až Gigi Hadid | Video: Reuters/AP
reklama
reklama
reklama