reklama
 

Migrénu ztiší nová trojkombinace látek

Migréna není totéž jako běžné bolení hlavy - to potvrdí každý, kdo ji někdy měl.

Foto: Žena

Migréna není totéž jako běžné bolení hlavy - to potvrdí každý, kdo ji někdy měl.

Trápí vás migrény? Jste v dobré společnosti - trpěl jí Julius Caesar, Petr Iljič Čajkovskij, Napoleon I., Johanka z Arku, Lewis Carroll, Miguel de Cervantes, Vincent van Gogh, Frédéric Chopin a řada dalších. To je ale to poslední dobré, co se o migréně dá říct.  Dokáže vás totiž doslova vyřadit ze života - přechodně, ale i dlouhodobě.

Podle čeho se migréna pozná?

Záchvat migrény totiž může trvat až celé tři dny a probíhá v několika fázích. Několik hodin až dnů před záchvatem se objevují poruchy nálady či nechuť k jídlu, podrážděnost, pokles koncentrace nebo častější močení.  Může následovat tzv. aura - světelné záblesky, výpadky zorného pole, brnění, částečné ochrnutí, poruchy řeči.

Doporučujeme: Migréna se dá operovat. Kruté bolesti zmizí!

Bolest hlavy udeří většinou do hodiny. Ohnisko bolesti bývá převážně jednostranné, někdy hlava může bolet i z obou stran nebo střídavě, při tělesné námaze se zhoršuje. Ve třetí fázi přichází nevolnost a zvracení, nechutenství, potíže s viděním, citlivost na světlo, pachy a zvuky. Ještě  po odeznění bolesti přetrvávají potíže: únava, slabost, nechuť k jídlu a poruchy koncentrace.

Co spouští migrénu?

Vznik migrenózních záchvatů mohou vyprovokovat tzv. spouštěče. Na tyto věci byste si měli dát pozor. Jde zejména o

  • určité potraviny (hlavně s obsahem tyraminu - červené víno, sýry, čokoláda, káva, čaj, dále alkohol, citrusy, sladké zákusky, glutaman sodný)
  • nedostatečná strava (nedostatečný pitný režim, vynechání nebo opoždění pravidelného jídla, nepřiměřené množství)
  • změny spánkového režimu (nedostatek nebo přemíra spánku např. o víkendu)
  • jiné bolesti v oblasti hlavy a krku (oko, dutiny, zuby, čelist, krční páteř)
  • vliv prostředí (jasná a kmitající světla, fyzická námaha, cestování, změny počasí, silné pachy)
  • emoční spouštěče (stres, úzkost ale i pozitivní očekávání)
  • hormonální změny u žen (gravidita, menstruace, kojení nebo užívání antikoncepce)

Léky noste s sebou

Migréna patří k nejznámějším typům bolestí hlavy. Postihuje zhruba 20 %  žen a  7 % mužů. Nejčastěji se objevuje před 30. rokem věku, ovšem nelze vyloučit ani první výskyt  migrény až po čtyřicítce. V ČR trpí migrénami 12 % populace, přičemž ženy jsou postiženy 2-3x častěji.

Náš tip: Migréně se dá předejít. Málokdo ví jak!

Mnoho pacientů při záchvatu musí brát léky, např. analgetika nebo na doporučení lékaře antimigrenika. Noste s sebou jednu dávku léku jako psychologickou podporu. Částečně se tak odstraní emoční vypětí a strach, že vás migréna přepadne a zůstanete bez pomoci.

Účinná je zejména trojkombinace látek kyseliny acetylsalicylové a paracetamolu - tedy látek, které mírní bolesti,  a kofeinu, který urychluje nástup protibolestivého účinku.," říká MUDr. Evžen Nešpor z pražské Polikliniky I. P. Pavlova. 

Co můžete proti migréně udělat sami?

"Tato kombinace, která je v Německu a Rakousku první volbou na migrény, je mnohem účinnější než použití těchto látek jednotlivě či v dvojkombinaci," připomíná dále doktor Nešpor. Výhodou je, že obsažený kofein zkracuje nástup účinku paracetamolu a kyseliny acetylsalicylové, zesiluje jejich účinky a zároveň potlačuje příznaky únavy, podporuje duševní činnost a výkonnost. Při kombinaci uvedených tří léčivých látek se také snižuje počet přípravků potřebných ke zvládnutí bolesti.

Při těžších formách migrény se raději poraďte s lékařem, jinak hrozí riziko nadužívání analgetik a vzniku závislosti. Zkuste také zvládnout obtíže režimovými opatřeními:

  • Naučte se rozpoznávat první příznaky. Vaše okolí si jich zpravidla všímá dříve než vy sami. 
  • Omezte spouštěče, které můžete sami ovlivnit.
  • Při záchvatu si přiložte studený či teplý obklad na šíji a zadní část hlavy dle vaší snášenlivosti, na oči si dejte chladnou masku, na spánky použijte např. chladivou mast. Jděte do temné, tiché místnosti, lehněte si, zkuste uvolnit svaly v celém těle a pak usnout. 
  •  V období mimo záchvaty se informujte o relaxačních technikách a naučte se uvolňovat svaly celého těla. 

MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT:  

Peklo na zemi: Migréna. Zkusili jste podvědomí?

Prohlédněte si tělo: Hrozí nebezpečná nákaza

Velký horoskop na květen: Co vás čeká v měsíci lásky?

 

Vloupání na přehlídkové molo. Pařížskou komičku vykázala až Gigi Hadid | Video: Reuters/AP
reklama
reklama
reklama