reklama
 

Peklo na zemi: Migréna. Zkusili jste podvědomí?

Bolest hlavy má různé podoby a mnoho příčin a dokáže proměnit i silnou osobnost v trosku bez vůle jen s jediným přáním: aby TO už proboha skončilo a nikdy se nevrátilo.

Foto: Profimedia.cz

JE TO MIGRÉNA?

  1. Je bolest hlavy doprovázená přecitlivělostí na světlo, zvuky či pachy? 
  2. Cítíte bolest hlavy jako pulzující, nebo jednostrannou?
  3. Zhoršuje se bolest tělesnou námahou? 
  4. Doprovází bolest hlavy nevolnost, případně zvracení? 
  5. Jste kvůli bolestem hlavy unavení nebo podráždění? 
  6. Omezují bolesti hlavy vaši schopnost vykonávat běžné každodenní činnosti?

Pokud odpovíte na tři z následujících otázek ano, pak víte, co je migréna.

 

Bolest hlavy má různé podoby a mnoho příčin a dokáže proměnit i silnou osobnost v trosku bez vůle jen s jediným přáním: aby TO už proboha skončilo a nikdy se nevrátilo.

Migréna sužuje přibližně dvanáct procent obyvatelstva, a to nejen ženy, ale také muže a děti. Má negativní vliv jak na kvalitu života, tak na profesní výkony. Bodající bolesti, mžitky před očima, nevolnost a zvracení mohou trvat hodiny, či dokonce dny.

Zajímavé babské recepty

Lidové léčitelství mělo na migrénu několik vyzkoušených postupů - a budete se divit, občas účinných. Patřilo k nim například popíjení octa z jablečného moštu nebo přikládání zelí na kolena. Reálný základ v akupunktuře měla nejspíš masáž bříška prostředníčku.

K těm méně příjemným by se řadilo třeba běhání ve sněhu nebo bosýma nohama v rose, převalování slunečnicového oleje v ústech a přikládání hořčičných placek na hlavu. Konzumace kuřecí polévky je v porovnání s předchozím o hodně příjemnější, ale také méně účinná...

Oranžový pomocník

Migréna je totiž něco více než pouze bolest hlavy. Je to celkový špatný stav, kdy většina lidí není schopna pokračovat v normální - i té nejjednodušší - denní činnosti.

„Někdo musí klidně ležet v tichém, zatemněném pokoji, dokud záchvat neustane. Mnozí nesnesou pomyšlení na jídlo, nemohou se pro nevolnost ani napít,"  říká privátní praktická lékařka MUDr. Gabriela Navrátilová a pokračuje:

„Často trvá ještě další den, než se člověk vzpamatuje, protože příznaky únavy a vyčerpání přetrvávají. Na bolest hlavy bych doporučila oranžový APO Ibuprofen." 

To však jde jen o akutní léčbu. Ovšem POZOR! "Časté užívání léků proti bolesti může vést k návyku a k rozvoji chronických každodenních bolestí hlavy," upozorňuje zkušená neuroložka Programu H plus MUDr. Markéta Grünermelová. 

Prevence je lepší 

U těžkých záchvatů jsou účinné léky ze skupiny tzv. triptanů, které uleví migrenózním bolestem, ale nezmírní bolesti jiného původu. Znamenají výrazný posun v léčbě akutního záchvatu.

"Tam, kde je počet záchvatů vyšší než 3-4 do měsíce nebo tam, kde je akutní léčba neúčinná, se nevyhneme nasazení léčby preventivní. Cílem je redukce počtu i intenzity záchvatů alespoň o 50 %. Pro pacienta to znamená  každodenní užívání léků, což vyžaduje trpělivost i určitou ukázněnost. K dispozici máme léky různých skupin: betablokátory, antidepresiva, antiepileptika, léky obsahující magnézium či extrakt z gingko biloby. Účinnost léčby hodnotíme nejdříve po dvou měsících," uzavírá doktorka Grünermelová.

Zákeřné hormony

Příčinou samotného záchvatu jsou takzvané „spouštěče". K nejčastějším patří hormonální změny, neuspokojivý sex, výkyvy počasí, nepravidelný denní rytmus, nedostatek spánku, velká námaha, alkohol, ale především stres

Takzvaná nefarmakologická léčba je při léčbě migrény nesmírně důležitá, protože přispívá k celkové kondici organismu. Pochopitelně musí být podpořena změnou životního stylu, především rozumným a účelným rozvržením denního rytmu. Je nutné soustředit se na prevenci a nespoléhat pouze na potlačení akutní bolesti silnými analgetiky.

TIPY PRO MIGRENIKY

  • Pijte šest až osm sklenic vody denně.
  • Dýchejte zhluboka, abyste zvýšili zásobení mozku kyslíkem.
  • Nehrbte se, zbytečně hlavu nesklánějte ani neotáčejte.
  • Masírujte bolestivá místa konečky prstů.
  • Těsně si ovažte hlavu - zmírní to pulsování na spáncích.
  • Nepoužívejte silné vůně - vonné látky mohou zesilovat a někdy i vyvolat migrénu.
  • Chraňte si oči před sluncem, zářivkami, televizí a počítačem.
  • Studené obklady přikládejte na čelo nebo krk.
  • Nedávejte si na čelo samotné kostky ledu nebo sáček mražené zeleniny, obalte je ručníkem.
  • Vyhněte se velké fyzické námaze a stresu.
  • Nekuřte v uzavřené místnosti ani při řízení auta.
  • Nepijte alkohol.
  • Podporujte léčbu pravidelným užíváním vhodných potravinových doplňků, např. bylinného sirupu Novo-passit.
  • Od bolestí ze strnulých krčních a zádových svalů částečně pomůže masáž.

Víte, že…

... jako první označil jednostrannou bolest hlavy Galénos (201 - 131 př. Kr.) ? Použil název hemikrania, od něhož bylo odvozeno staroanglické „megrim", které dalo základ dnešnímu označení migréna.

... ve starověku lidé věřili, že bolest hlavy je způsobena škodlivými látkami, které se hromadí v určitém místě? Detoxikovali je pomocí baněk.

... indiáni používali k léčbě migrény bylinky? Vévodily jim např. blín černý, durman, tabák virginský nebo merlík vonný.

... druidové proti migréně bojovali speciálním cvičením, díky němuž dosáhli uvolnění navyklého myšlenkového způsobu, uvědomění si podvědomých procesů a zklidnění mysli.

... v Rusku používali k léčbě migrény tzv. ruskou lázeň, založenou na stejném principu jako dnešní „pára"a také horský balzám z hlubokých jeskyní ve výškách kolem 3 000 m.n.m.?


--------------------------------------------------------------------------------

Proti migréně může pomoci i alternativní medicína. Vyzkoušejte ji i vy.

Sexy idoly 90. let. Jak hollywoodští fešáci stárnou do krásy | Video: Aktuálně.cz
reklama
reklama
reklama