reklama
 

10 bodů pro zdraví od profesora Pirka

Srdce je obrazně sídlem citů, ale ve skutečnosti je centrem života. Zdravé srdce tak představuje základ celkového zdraví. Řiďte se desaterem předního českého kardiologa Jana Pirka.

Foto: Profimedia.cz

Srdce je obrazně sídlem citů, ale ve skutečnosti je centrem života. Zdravé srdce tak představuje základ celkového zdraví. Řiďte se desaterem předního českého kardiologa Jana Pirka!

"Já sám se tímto desaterem řídím víc než stoprocentně. Jedno staré přísloví říká: Ve zdravém těle zdravý duch. Čili když se budete mít fyzicky dobře, budete mít i dobrou náladu. Mně osobně se tento recept na spokojený život v dobré kondici vyplácí," uvedl profesor MUDr. Jan Pirk.

Stále mladší v ohrožení

I když se většinou všichni děsíme rakoviny, největším zabijákem zůstávají onemocnění srdce a kardiovaskulárního systému. Hrozivý je zejména fakt, že se tyto choroby přesouvají mezi stále mladší ročníky. Výjimkou dnes nejsou mrtvice a infarkty, postihující třicátníky a čtyřicátníky.

Doporučujeme: Téma Srdce

Podle záznamů praktických lékařů trpí onemocněními srdce a cév tři čtvrtě milionu Čechů. Stojí za tím nezdravá, málo pestrá a nevyvážená strava plná "špatných" nasycených tuků a sacharidů, samozřejmě také nedostatek pohybu a naopak příliš mnoho stresu. Tato čísla navíc rok od roku narůstají.

Desatero pro zdravé srdce

1. Uvědomte si, kolik vám je let! Podle věku najdete i vhodný sport, který bude určen právě vám.

2. Přiměřeně svému věku a stavu byste měli alespoň půl hodiny denně věnovat své fyzické kondici. Je vhodné, zejména pokud se sportem začínáte, sledovat svůj krevní tlak a puls, údaje si pečlivě zaznamenávat a pak konzultovat s lékařem.

3. Pokud jste nikdy nesportovali, než tak začnete činit, poraďte se se svým ošetřujícím lékařem, aby vám pomohl určit, co je pro vás vhodné.

4. Pořiďte si přiměřenou sportovní výbavu! I pro začínajícího sportovce jsou například kvalitní běžecké boty prevencí poškození kloubů a šlach.

5. Při sportování vždy dodržujte pitný režim.

6. Pokud jste opravdu nikdy v životě nesportovali, začněte nejlépe s rychlou chůzí, doporučuji tzv. nordic walking s holemi.

7. Jezte zdravě a přiměřeně, tak abyste měli správnou váhu - ani nízkou, ale ani vysokou.

8. Pijte denně sklenku dobrého vína! Respektive muži dvě, ženy jednu.

9. Přinuťte ke stejné činnosti a životnímu stylu svého partnera. Ve dvou jde všechno snáz.

10. Nikdy není pozdě začít.

Profesor. MUDr. Jan Pirk, DrSc., je přednosta Kardiocentra a Kliniky kardiovaskulární chirurgie Institutu klinické a experimentální medicíny v Praze. Když sestavil desatero pro zdravé srdce,  připomenul: "Osobně mám Den srdce každý den!"

MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT:

8 jídel na zdraví vašeho srdce

Vyplachujte nos solí. Zaženete rýmu, chřipku i alergii

Výrobci dávají do cigaret nové látky. Zabíjejí víc

 

Něžné detaily i nečekaná jednoduchost. Top manikérkou Instagramu je Tina Goldsteinová | Video: Instagram/Betina Goldstein
reklama
reklama
reklama