reklama

5 důvodů, proč bychom měli jíst bulgur

Ještě jste si do jídelníčku nezařadili bulgur? Děláte velkou chybu. Tady je 5 důvodů, proč jej ochutnat co nejdřív.

Foto: ISIFA/Thinkstock

Že jste o bulguru ještě neslyšeli? Patří mezi potravinu, které bychom měli věnovat více pozornosti a zařadit ji na jídelníček. Proč je bulgur tak zdravý?

Je dobrým zdrojem vlákniny a mnoha vitaminů. Snižuje riziko vzniku kardiovaskulárních onemocnění. Předností však ukrývá mnohem více. Pojďte si je s námi připomenout. Možná vás zaujme a vyzkoušíte nějaký zajímavý recept s bulgurem.

O bulguru

Jde o nalámanou celozrnnou pšenici, která je už předvařená. Vyrábí se tak, že se pšenice nejprve vypere, usuší, podrtí na menší kousky a následně předvaří. Bulgur je lehce stravitelný a má příznivé nutriční hodnoty. A co víc, obsahuje minimální množství tuku. Velmi si jej oblíbily i těhotné ženy, jako jedna z mála surovin totiž nenadýmá.

Snadná příprava

Určitě bychom neměli opomenout jeho snadnou a rychlou přípravu. Bulgur při vaření vstřebá zhruba až trojnásobek vody a je možné ho upravovat následujícími způsoby:

  1. Vařením na mírném ohni po dobu cca 12-15 minut. Hrnec můžete také odstavit po pěti minutách a nechat dojít pod pokličkou.
  2. Zalitím horkou vodou, přikrytím pokličkou a pro udržení tepla zabalením do utěrky. V tom případě je bulgur hotový za 25-30 minut.
  3. Nabobtnání je nejšetrnější způsob, díky kterému se uchovají všechny minerály a vitaminy. Zalije se studenou vodou a nechá zhruba hodinu nabobtnat.

Doporučujeme: Kalorické tabulky: Přílohy, po kterých přiberete

TIP: Web bulgur.cz doporučuje přidat do vody špetku soli a trošku zeleninového bujónu nebo sójové omáčky. Pokud máte více času, samozřejmě je lepší čerstvý zeleninový nebo houbový vývar.

Zásobárna vlákniny

Bulgur je skvělým zdrojem vlákniny, která je fantastickou prevencí proti zácpě a udržuje vaše střeva ve skvělé kondici. Jeden hrnek v sobě ukrývá 21 % doporučené denní dávky vlákniny pro muže a 32 % denního příjmu pro ženy.

Pokud ale nejste zvyklí na takovou porci vlákniny, přidávejte si bulgur do jídelníčku po malých dávkách. Jeho prospěšné účinky by se mohly proměnit v horor v podobě nadýmání či průjmu.

Železo je pro tělo třeba

Železo je důležité pro transport kyslíku v krvi. Jistě vám neříkáme žádnou novinku, ale věděli jste, že jej najdete v každé buňce v těle? Je nezbytnou součástí enzymů a bílkovin. Pomáhá vytvářet kolagen, podporuje pokožku, svaly a imunitní systém.

Náš tip: Kuskus versus bulgur aneb Co jste o nich nevěděli

Ženy potřebují 18 miligramů železa denně, muži jen 8 miligramů. Pokud si dopřejete jeden šálek bulguru denně, získáte 1,75 miligramů železa.

Nedostatek bílkovin ve stravě

Pokud nejste schopní tělu dodat dostatek bílkovin, svaly vám začnou atrofovat, metabolismus se zpomalí, imunitní systém se zhorší a navíc máte obrovské chutě na sladké. Bílkoviny jsou základním stavebním kamenem pro tělo. Nejčastěji je znáte ve formě živočišné, maso, ryby, vejce či mléčné výrobky. Ale tělo je může získat i rostlinnou formou. Kromě kuskusu, jáhel či luštěnin, je tu právě bulgur, který vám pomůže.

Vitaminová bomba

B vitaminy aktivují enzymy, které mají celou řadu důležitých funkcí. Jmenovat můžeme produkci hormonů a pomoc při rozkládání a vstřebávání potravy. Každý vitamin se stará o něco jiného. Například vitamin B6 a kyselina listová odbourávají aminokyselinu homocystein, jejíž vysoké množství může rozvíjet kardiovaskulární onemocnění.

A co vše najdeme v jednom šálku bulguru? Získáte až 12 % doporučené denní dávky thiaminu, niacinu, kyseliny listové a vitaminu B6.

Tipy do kuchyně

Můžete jej normálně zavařit do polévky nebo jej zvolit jako přílohu. Používá se stejně jako rýže. Variací je opravdu mnoho. Jednou z nich je sladký salát s mrkví, rozinkami, ananasem a malinovou zálivkou. Bulgur se výborně kombinuje s fazolemi, rajčaty, okurkou, ředkvičkou, cibulkou, paprikou, špenátem, ořechy a kuřecím masem.

Recepty z bulguru najdete ZDE >>

Vaříte doma recepty s bulgurem? Na jaký způsob ho nejčastěji připravujete? Své tipy a recepty můžete psát do diskuze pod článkem.

MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT:

Je rybí maso drahé? Vyvraťte zažitý mýtus

Popínavé rostliny na fasádu. Ano či ne?

5 nejhorších rodičovských zlozvyků







Dámy si vyměňovaly prádlo. Výzvu si užila i Jennifer Lopezová | Video: Instagram, TikTok, Twitter, Facebook
reklama
reklama
reklama