1 Jenna Ortega: Beetlejuice, Beetlejuice



"Metoda" navádí herce chovat se jako postavy, které mají ztvárňovat. Pro herečky je to ale také příležitost se tak i oblékat. Kterým to vyšlo na jedničku a které naopak nepochopily zadání?

Jenna Ortega patří mezi mladé hollywoodské herečky, pro které se oblékání v duchu filmů stalo její druhou přirozeností. Nezvyklými outfity zaujala už u propagace seriálu Wednesday, který ji před dvěma roky vystřelil mezi hvězdy, letos podobnou taktiku uplatnila u dalšího projektu Beetlejuice Beetlejuice. I tady spolupracovala s režisérem Timem Burtonem a jeho pověstnou estetiku zdařile přenesla do své módy.

Jenna Ortega patří mezi mladé hollywoodské herečky, pro které se oblékání v duchu filmů stalo její druhou přirozeností. Nezvyklými outfity zaujala už u propagace seriálu Wednesday, který ji před dvěma roky vystřelil mezi hvězdy, letos podobnou taktiku uplatnila u dalšího projektu Beetlejuice Beetlejuice. I tady spolupracovala s režisérem Timem Burtonem a jeho pověstnou estetiku zdařile přenesla do své módy.

Její kreace byly ovšem inspirovány spíš kultovním originálem Beetlejuice z 80. let. Tato taktika zvábila i Winonu Ryderovou, jejíž postava Lydie se objevuje v obou filmech. Kombinace černé a bílé, gotické vzezření a hra s historizujícími prvky, i to patří mezi základní pilíře filmů Tima Burtona.

Do postavy dobré čarodějky Glindy, kterou hraje v přicházejícím filmovém ztvárnění broadwayského muzikálu Čarodějka, se už delší dobu stylizuje Ariana Grande. Ve filmu Čaroděj ze země Oz ze 40. let se Glinda objevuje v růžové, typicky princeznovské róbě, podle čeho odvíjejí současní filmaři celý šatník této postavy, do jejíž minulosti se v nejnovějším filmu vracejí.

Film Joker: Folie à Deux u diváků pohořel, nebylo to ale z důvodu, že by představitelka hlavní ženské role Lady Gaga neprojevila dostatek snahy. Zpěvačka v začátku své kariéry proslula bláznivými outfity (mnozí si vybaví třeba šaty ze syrového masa), v posledních letech ovšem spíš táhla k uměřeným projevům, jelikož chtěla dostát image solidní herečky.

Jelikož se ale postava Harley Quinn pohybuje na hraně zdravého rozumu, přizpůsobuje se tomu i její odívání. Gaga teda popustila uzdu fantazii a v rámci propagace filmu se objevila i v tematicky odpovídajících outfitech. Bohužel to v tomto případě zcela nevyšlo.

A zcela katastrofálně pohořela Blake Lively. Herečka proslulá stylovými outfity sice nestoupla po módní stránce vedle, špatně ale odhadla, ke kterým filmům se taková propagace hodí. Svůj nejnovější film Námi to končí se rozhodla v létě propagovat květinovými kreacemi, jelikož její postava je květinářka. Zcela přitom ale opomenula fakt, že film pojednává o domácím násilí, a tudíž to není lehká romantická komedie, ke které by se takové lehké tóny marketingové komunikace mohly hodit.

O dost vhodněji vyzněl její outfit na jednom z promítání akční komedie jejího manžela Ryana Reynoldse Deadpool & Wolverine. Spolu s kamarádkou Gigi Hadidovou se tam objevily coby titulní postavy.

Zdařile tuto metodu využila také Elle Fanningová. Spolu s Angelinou Jolie se v rámci propagace snímku Zloba: Královna všeho zlého stylizovaly do svých rolí Zloby a Šípkové Růženky, Fanningové se to však povedlo o něco lépe. Krásně vynikla třeba zelená róba od Gucci.

Margot Robbie s přehledem vyhrává, když přijde na nejlepší propagaci filmu touto metodou. Nejenže byly jednotlivé outfity krásné samy o sobě, ale i samotná Barbie je už celá desetiletí módní ikonou, kterou oblékala i ta nejvěhlasnější jména světové módy. V životní velikosti tyto kousky vynikly o to lépe, nemluvě o tom, že v nich Robbie opravdu působila jako oživlá panenka.

Nejvíc zručná je ale v této oblasti Zendaya, jež dokazuje, že je skutečným módním chameleonem. U premiéry Spiderman: Bez domova se objevila v pavučinové róbě od Versaceho, v posledních měsících zase uchvacovala v množství outfitů s tenisovou tematikou, neboť tím upozorňovala na svůj snímek Rivalové. Jejím vskutku průlomovým počinem byl futuristický obleček od Thierry Muglera, ve kterém upoutala všechny pohledy během premiéry snímku Duna: část druhá.
O "metodě", technice, u které se hollywoodští herci sžívají se svou postavou, aby dosáhli co nejpřesvědčivějšího výkonu, se už leccos popsalo. Herec ji nejen hraje, ale přímo žije, přičemž od sebe samého se vzdaluje - do obecného povědomí vešly zejména okamžiky, když tato metoda přivedla hollywoodské hvězdy na hranu šílenství, nebo naopak přiváděly k šílenství lidi kolem sebe. Nejznámějšími praktikanty byli třeba Heath Ledger, který se v samotě hotelového pokoje sžíval s postavou Jokera celé týdny, nebo Robert de Niro, jenž strávil v rámci přípravy na hlavní roli ve filmu Taxikář každý den dvanáct hodin řízením taxíku.
Ženy v Hollywoodu ovšem objevily i další, zábavnější způsob, jak metodu uplatnit v marketingu svých filmů, a to prostřednictvím módy. První náznaky této praktiky se začaly objevovat již v 90. letech, kdy se třeba herečky Geena Davisová nebo Glen Closeová na premiérách svých filmů Velké vítězství a 101 dalmatinů objevily oblečené jako své postavy. Byla to však teprve Madonna, kdo se rozhodl poprvé opravdu propagovat svůj film Evita (1996) tímto způsobem.
To byly samozřejmě teprve první vlaštovky. Mluvit o "metodickém oblékání" lze teprve od poloviny desátých let tohoto století, kdy se herečky čím dál víc na červených kobercích začaly objevovat v outfitech připomínající své filmy přicházející do kin. A zatímco některým se tato taktika ohromně vyplatila, jiné u toho naprosto pohořely.
Podívejte se do galerie.











