Ikona počasí
-- °C
-- °C
Reklama
Reklama

Krása podle algoritmu: AI modelka módní značky Guess vyvolala vlnu kritiky

Módní magazín Vogue
Módní magazín VogueFoto: Shutterstock
Módní magazín Vogue
Módní magazín VogueFoto: Shutterstock

V srpnovém vydání tištěného módního magazínu Vogue upoutala pozornost reklama značky Guess, v níž se objevila dokonale vypadající modelka. Přestože působí jako skutečný člověk, jde o objekt vytvořený pomocí umělé inteligence, která má symbolizovat vizi módní budoucnosti. Reakce na sebe nenechaly dlouho čekat.

Přidejte si obsah webu Žena.cz do oblíbených na Google zprávách

Tento krok okamžitě vzbudil silné reakce – od obav z návratu toxických a nereálných ideálů krásy až po kritiku, že podrývá dosavadní úsilí o větší různorodost a začlenění v módní sféře. Za tímto diskutovaným reklamním počinem stojí britská firma Seraphinne Vallora. Její spoluzakladatelky, Valentina Gonzalez a Andreea Petrescu, v rozhovoru pro BBC popsaly, že je prostřednictvím Instagramu kontaktoval spoluzakladatel značky Guess Paul Marciano. Požádal je, aby pro letní kampaň vytvořily modelku pomocí umělé inteligence.

Reklama
Reklama

Na rostoucí vlnu kritiky, která se snesla na využívání AI v módní kampani, reagovaly Valentina Gonzalez a Andreea Petrescu s tím, že jejich záměrem není šířit zúžené ideály krásy. Připustily však, že vizuály, které publikují na firemním Instagramu, nedosahují výrazné diverzity. „Nevytváříme nedosažitelný vzhled. Ve skutečnosti model umělé inteligence pro Guess vypadá docela realisticky. Nakonec všechny reklamy jsou vytvářeny tak, aby vypadaly dokonale, a obvykle v nich vystupují supermodelky, takže to, co děláme my, není jiné,“ uvedla Petrescu.

Seraphinne Vallora se rovněž ohrazuje proti námitkám, že by jejich technologie ubírala práci reálným lidem. Tvrdí, že AI má být doplňkem, nikoliv náhradou modelek z masa a kostí. „Nabízíme firmám další možnost volby, jak produkt uvést na trh,“ vysvětlila Petrescu. „V naší společnosti vytváříme nová pracovní místa. Součástí procesu vytváření modelů s umělou inteligencí je i najímání skutečných modelů a fotografů, aby viděli, jak produkt vypadá na člověku v reálném životě,“ dodala.

Jak to vidí veřejnost

Plus-size modelka Felicity Hayward, která působí v módním průmyslu už více než deset let, se k využití umělé inteligence v kampaních staví velmi kriticky. Podle ní působí AI modelky jako výsledek lenosti a snahy ušetřit, nikoliv jako pokrok. „Buď tím chce Guess vyvolat rozruch a zdarma se zviditelnit, nebo jen snižuje náklady, aniž by se zamýšlel nad tím, jaké to může mít dopady,“ komentovala Haywardrozhodnutí značky. Dále upozornila na širší dopad, který podle ní podobné kroky mohou mít: „Zařadit modelku vytvořenou umělou inteligencí je podle mě velmi skličující a děsivé. Může to zmařit roky práce na větší rozmanitosti v oboru.“

Kriticky se k trendu vyjádřila i Vanessa Longley, ředitelka charitativní organizace Beat zaměřené na prevenci a léčbu poruch příjmu potravy. Poukázala na rizika spojená s prezentací nedosažitelných fyzických ideálů. „Pokud jsou lidé vystaveni obrazům nerealistických těl, může to ovlivnit jejich myšlení o vlastním těle. Špatný obraz těla zvyšuje riziko vzniku poruchy příjmu potravy,“ vysvětlila Longley.

Názory z byznysu

V Marks and Spencer věříme v sílu osobního stylu, proto naše kolekce fotíme na skutečných lidech. Naše móda je tu pro každou ženu – bez ohledu na věk, postavu či velikost. Vycházíme z autenticity a navrhujeme kolekce, ve kterých se každá může cítit krásně, pohodlně a sama sebou, říká Hana Dumbrovská, marketingová manažerka značky. 

Prezentace módy na modelkách vytvořených AI je teprve v plenkách a my zjišťujeme, jaké jsou její možnosti. Dokud nedojde k hanobení či zneužívání lidské rasy, já osobně s jejím využitím nemám problém. Pro mě to zatím nepřekročilo etické hranice, říká designérka Jiřina Tauchmanová. Jednoznačně jinak to vidí Hana Zouvalová, zakladatelka Vidda concept store: I když vím, že využití těchto modelek přináší finanční úsporu, já říkám určitě NE. Umělou inteligenci totiž vnímám v určitých momentech jako neetickou. Móda je živá, reálná, jsou to emoce, opravdové emoce. Možná nedokážu přesně vyjádřit, jak to cítím, ale stojím si za tím, že nikdo nemůže módu předvést lépe než reálná žena či muž. Navíc nahrazování skutečných lidí je svým způsobem začátek dalších problémů. Přestanou téct finance do modelingu, na který je navázána celá řada dalších profesí.

Myslím si, že je škoda, že náhrada lidských modelek těmi vytvořenými umělou inteligencí bere lidem práci – především ženám, které si svou pozici v módním průmyslu dlouhá léta vydobývaly. Modeling není jen o vzhledu, ale i o výrazu, osobním příběhu a schopnosti předat emoci. Virtuální modelka může být dokonalá na pohled, ale nikdy nebude mít skutečný život, názor ani zkušenost. Právě to však lidé na skutečných modelech často oceňují. Zároveň je těžké předvídat, kam až nás tenhle trend posune. Je možné, že se módní vizuály odtrhnou od reality ještě víc – budeme prezentovat těla, obličeje a postoje, které vlastně neexistují. Tím se můžeme dostat do bodu, kdy se opět začne podporovat nerealistický ideál krásy – tentokrát ne lidský, ale generovaný," říká marketingová manažerka značky Machač Tereza Machačová.

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama