1 Tělo jako plátno, příroda jako galerie. Bodypainting, který splyne s krajinou



Německý bodypaintingový umělec Jörg Düsterwald proměňuje lidská těla ve ztracené postavy přírody. Jeho modely mizí v kůře stromů, ve stínech skal nebo mezi květy tak dokonale, že je divák na první pohled vůbec nepostřehne. Už více než 30 let vytváří v lesích, na loukách i na výstavních pódiích pomíjivá mistrovská díla – a připomíná, že tělo může být plátnem stejně jako příroda chrámem.

Na louce se třpytí kapky rosy a kmen staré borovice vrhá stín na mechový koberec. Teprve když zaostříte, uvidíte v kůře obrys ženského stehna a zlaté pruhy barvy, které napodobují pryskyřici. Právě v takové chvíli začíná magie německého body-art umělce Jörga Düsterwalda – muže, jenž už třicet let nechává modelky i modely „zmizet“ v přírodních scenériích a proměňuje je v živé sochy.

Na louce se třpytí kapky rosy a kmen staré borovice vrhá stín na mechový koberec. Teprve když zaostříte, uvidíte v kůře obrys ženského stehna a zlaté pruhy barvy, které napodobují pryskyřici. Právě v takové chvíli začíná magie německého body-art umělce Jörga Düsterwalda – muže, jenž už třicet let nechává modelky i modely „zmizet“ v přírodních scenériích a proměňuje je v živé sochy.

Düsterwald se narodil roku 1963 a výtvarné vzdělání získal na Werkkunstschule ve Flensburgu. V roce 1993 opustil svět grafiky a rozhodl se stát „freelance gestalterem“ – volným tvůrcem se studiem v Hamelnu, kde dodnes sídlí jeho Atelier Jörg Düsterwald. Klasické plátno mu však brzy nestačilo. Fascinovala ho představa spojit barvu, tělo a krajinu do jediného obrazu, který existuje jen pár hodin – dokud jej nesmyje sprcha nebo déšť.
Průlom přinesl dlouholetý projekt NATURE ART. V něm umělec pomalované modely doslova „vsazuje“ do lesa, na skály i do polí tak, že člověk splývá s okolím. Fotografie, které vznikají ve spolupráci s fotografkou Tschiponnique Skupin, obletěly svět a britský The Independent k nim v roce 2015 položil záludnou otázku: „Vidíte ženu na obrázku?“
Stejné médium připomnělo i jeho největší soutěžní úspěch – titul německého mistra bodypaintingu z roku 2008. Vítěznou práci inspirovanou Leonardem da Vincim dodnes považuje za klíčový milník své kariéry.
Od roku 2009 vydává Jörg Düsterwald každé léto velkoformátový kalendář s dvanácti nejlepšími motivy uplynulé sezóny. „Není to žádný laciný listový ‘cheese sheet’, ale prémiový art print,“ řekl Düsterwald s nadsázkou v rozhovoru pro Senjo-Color. Zájemci z Německa i ze zahraničí si jej objednávají přes e-shop ateliéru; některé snímky zároveň putují do galerií – např. na výstavu Bodyartwork v hamburském prostoru JUPITER (březen 2025).
Ke svému „trojitému jubileu“, tedy 30 letům tvorby, 15. kalendáři a 60. narozeninám – si Düsterwald splnil sen: vydal obrazovou monografii Bodypainting in Nature – Colorful Symbiose, která má téměř 300 stran. Vznikla bez nakladatele, aby „každá stránka zůstala stoprocentně jeho“. Kniha kombinuje hotové fotografie, „making-of“ momentky i osobní vzpomínky týmu, který u každé lokace zápasil se světlem, klimatem i zvědavými turisty.
Jak vzniká iluze, že barvy splynou s kůrou stromu? Düsterwald pracuje především se štětci a houbičkami. Airbrush používá jen výjimečně, protože v terénu by jemný sprej rozfoukal vítr. Před malbou si detailně nafotí scénu, digitálně „předkreslí“ kontury a teprve pak pozve model. Malba trvá čtyři až šest hodin, focení jen desítky minut, než světlo uteče. „Je to jako sněhová vločka,“ říká Düsterwald – krásné, jedinečné a pomíjivé.
„Chci lidem připomenout, jak je naše planeta krásná – a zároveň křehká,“ vysvětluje. Každý projekt vzniká v úzké spolupráci s ochranáři. Lokace se po focení uklízí, barvy jsou biologicky odbouratelné. Bodypainting se tak stává tichým manifestem o vztahu člověka a krajiny, v níž už dávno nejsme jen pozorovateli, ale součástí textury.
Na první pohled vidíte jen borovici, starý kmen a sluneční paprsky pronikající listím. Až když zaostříte, odhalíte stehno, rameno, obrys zad. Tělo tu není vystavené, ale skryté – v barvě, textuře i světle. Jörg Düsterwald, německý průkopník bodypaintingu v přírodě, si z krajiny udělal galerii a z pokožky pomíjivé plátno. Maluje přímo v terénu, s modely, kteří splývají s prostředím tak, že se promění v součást lesa, skály nebo pole. Výsledkem jsou dechberoucí fotografie, které obletěly svět – a přitom vznikly s obyčejnými štětci a trpělivostí člověka, který rozumí jak barvám, tak tichu.











