Reklama
Reklama

Mozková hniloba: Novodobý fenomén digitální éry a slovo roku 2024

Lingvisté z Oxfordu zvolili slovem roku výraz „brain rot“, což lze volně přeložit jako „mozková hniloba“ nebo „zahnívání mozku“.

Mozková hniloba
Mozková hnilobaFoto: Shutterstock
Mozková hniloba
Mozková hnilobaFoto: Shutterstock
Ema Malá

Trávíte hodiny bezmyšlenkovitým prohlížením obsahu na sociálních sítích? Tento jev, označovaný jako "mozková hniloba" (anglicky brain rot), byl prostřednictvím Oxford University Press vyhlášen slovem roku 2024. Slovo, které nejlépe vystihuje společenskou náladu nebo aktuální téma, vybíralo více než 37 tisíc hlasujících. Ti rozhodovali mezi šesti finalisty, které navrhli jazykovědci. Při konečném výběru vítěze odborníci zohlednili nejen výsledky hlasování a veřejnou debatu, ale také frekvenci a dynamiku výskytu slova a jeho ohlas ve společenské diskusi.

Reklama

Mozková hniloba je termín popisující údajné zhoršení mentálního či intelektuálního stavu člověka v důsledku nadměrné konzumace triviálního či málo náročného obsahu, zejména na sociálních sítích. Používání tohoto výrazu vzrostlo mezi lety 2023 a 2024 o 230 %, což odráží rostoucí obavy z dopadu nekvalitního online obsahu na lidskou mysl.

Přestože se může zdát, že jde o novodobý výraz spojený s internetem, první zaznamenané použití termínu "mozková hniloba" pochází z roku 1854 od amerického autora Henryho Davida Thoreaua v jeho knize Walden. Thoreau kritizoval tendenci společnosti podceňovat složité myšlenky, což podle něj vedlo k celkovému úpadku mentálního a intelektuálního úsilí. 

Reklama
Henry David Thoreau
Foto: Shutterstock

Současné použití

Termín "mozková hniloba" získal popularitu zejména mezi generacemi Z a Alfa na sociálních sítích, ale postupně se rozšířil i do mainstreamu jako označení pro nekvalitní či bezcenný obsah na internetu. Psycholog a profesor Oxfordské univerzity Andrew Przybylski uvádí, že popularita tohoto slova je "příznakem doby, ve které žijeme", a odráží nespokojenost s online světem.

Ukázkovým příkladem „mozkové hniloby“ je série Skibidi Toilet, kterou vytvořil gruzínský autor Alexej Gerasimov. Tato videa, animovaná pomocí herního softwarového frameworku, staví do hlavní role humanoidní toalety. I přes svou jednoduchost a bizarnost se obsah šíří raketovou rychlostí, především na TikToku, kde dosahuje desítek milionů zhlédnutí. Tento fenomén zároveň vyvolal i vlnu morální paniky nad tím, jak dětské mozky ovlivňuje něco tak esteticky a intelektuálně „tupého“.

Podobně virální efekt letos zaznamenalo only in Ohio, jenž si dělá legraci z frekvence podivných a bizarních událostí v tomto americkém státě. Alternativním kandidátem pro Česko by klidně mohlo být Brno.

Jaká byla další finálová slova? Mrkněte se do naší galerie.

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama