Žena.cz
Arnold Genthe, Genthe photograph collection, Library of Congress, Prints and Photographs Division






























































































Následující fotografie obsahují prvky nahoty. Nejsou tedy vhodné pro čtenáře mladší 18 let.
Foto: Žena.cz


Beatrice Wangerová a Solveig Hornbecková (1921).
Foto: Arnold Genthe, Genthe photograph collection, Library of Congress, Prints and Photographs Division


Portrét tanečnice Rosamonde Cowanové (1919).
Foto: Arnold Genthe, Genthe photograph collection, Library of Congress, Prints and Photographs Division


Členky souboru Isadory Duncanové (cca 1915 až 1923).
Foto: Arnold Genthe, Genthe photograph collection, Library of Congress, Prints and Photographs Division


Tanečnice ze skupiny Denishawn Dancers (1927 nebo 1928).
Foto: Arnold Genthe, Genthe photograph collection, Library of Congress, Prints and Photographs Division


Členky souboru Elizabeth Duncanové (byla to starší sestra Isadory). Snímek vznikl mezi lety 1916 až 1941.
Foto: Arnold Genthe, Genthe photograph collection, Library of Congress, Prints and Photographs Division


„Slečna Batemanová“, zapsal si k tomuto snímku fotograf (1918).
Foto: Arnold Genthe, Genthe photograph collection, Library of Congress, Prints and Photographs Division


Martha Grahamová (1928). Americká tanečnice, choreografka a taneční pedagožka, která významně ovlivnila dějiny moderního tance.
Foto: Arnold Genthe, Genthe photograph collection, Library of Congress, Prints and Photographs Division


Tanečnice Eileen Eyreová (1927).
Foto: Arnold Genthe, Genthe photograph collection, Library of Congress, Prints and Photographs Division


Arnold Genthe se kromě černobílé fotografie zabýval i možností zachytit na snímcích barvy. Na počátku 20. století k tomu využíval techniku zvanou autochrom (jde o způsob tisku původně černobílých snímků, které se dodatečně kolorují). Datace snímku je nejistá, vznikl někdy mezi lety 1906-1942.
Foto: Arnold Genthe, Genthe photograph collection, Library of Congress, Prints and Photographs Division


Tanečnice ze souboru Isadory Duncanové (mezi lety 1915 až 1923).
Foto: Arnold Genthe, Genthe photograph collection, Library of Congress, Prints and Photographs Division


U tohoto aktu z roku 1923 si Arnold Genthe poznamenal jen příjmení modelky, „slečna Neyderová“, zapsal si. Opět se jednalo o tanečnici.
Foto: Arnold Genthe, Genthe photograph collection, Library of Congress, Prints and Photographs Division


Arthur Genthe rád pracoval s pohybovou neostrostí. Na tomto snímku je „slečna Fontineová“ (1916).
Foto: Arnold Genthe, Genthe photograph collection, Library of Congress, Prints and Photographs Division


Francesca Braggiottiová na snímku z roku 1927. Byla to italská tanečnice, divadelní a filmová herečka, později ale také významná osobnost amerického veřejného života, což vyplývalo z jejího manželství s politikem a diplomatem Johnem Lodgem.
Foto: Arnold Genthe, Genthe photograph collection, Library of Congress, Prints and Photographs Division


Portrét nejmenované tanečnice ze souboru Anity Zahnové (datováno 1911 až 1942). Anita Zahnová byla jednou z žákyň slavné americké tanečnice Isadory Duncanové. Pro Arthura Gentheho bylo bohužel typické, že místo jména řadových tanečnic uváděl na fotografiích jen jméno souboru, případně jeho vedoucího.
Foto: Arnold Genthe, Genthe photograph collection, Library of Congress, Prints and Photographs Division


Tanečnice ze souboru choreografky Marion Morganové (datováno 1914 až 1927). Snímek ukazuje, jak fotografa Arnolda Gentheho fascinoval taneční pohyb. Vyfotografovat něco takového v jeho době nebylo vůbec jednoduché.
Foto: Arnold Genthe, Genthe photograph collection, Library of Congress, Prints and Photographs Division


Stella Blochová na snímu z roku 1919. Blochová se narodila na území dnešního Polska. Proslavila se v USA jako tanečnice, novinářka a umělkyně.
Foto: Arnold Genthe, Genthe photograph collection, Library of Congress, Prints and Photographs Division


Sarah Mildred Straussová a její studentky (1932). Straussová se narodila v roce 1896. Byla učitelkou tance, choreografkou a autorkou dvou knih a několika článků o pohybu a držení těla.
Foto: Arnold Genthe, Genthe photograph collection, Library of Congress, Prints and Photographs Division


Mezinárodně uznávaná tanečnice Margaret Severnová (cca 1920-1923), která byla známá vystupováním s maskami.
Foto: Arnold Genthe, Genthe photograph collection, Library of Congress, Prints and Photographs Division


Portrét tanečnice Dulcie Mooreové (cca 1918-1919) ze souboru Marion Morganové.
Foto: Arnold Genthe, Genthe photograph collection, Library of Congress, Prints and Photographs Division


U této fotografie přesně nevíme, zda šlo o tanečnici, nebo ne. V archivu knihovny Kongresu je u snímku uvedeno jen toto: „portrét Margaret Sandeové, 1934“. I u tohoto aktu pracuje fotograf s pohybovou neostrostí.
Foto: Arnold Genthe, Genthe photograph collection, Library of Congress, Prints and Photographs Division


Herečka Marguerite Churchillová na snímku pořízeném mezi lety 1923-1925. O pár let později se stala velmi známou, hrála například hlavní ženskou postavu ve filmu The Big Trail, kde se poprvé objevil v hlavní roli slavný John Wayne.
Foto: Arnold Genthe, Genthe photograph collection, Library of Congress, Prints and Photographs Division


Arnold Genthe (1869-1942) patřil mezi první fotografy, kteří prosazovali taneční fotografii jako uměleckou formu. V roce 1916 vydal knihu Kniha tance (The Book of the Dance), což byla první skutečná fotografická publikace věnovaná tanečnímu umění, v níž snímky nesloužily pouze jako ilustrace textu. V této fotogalerii přinášíme výběr z jeho snímků tance a tanečníků. Na tomto záběru je tanečnice Diane Hubertová (1927).
Foto: Arnold Genthe, Genthe photograph collection, Library of Congress, Prints and Photographs Division


Tento snímek zachycuje tanečnici Jack Hurlbertovou (1922).
Foto: Arnold Genthe, Genthe photograph collection, Library of Congress, Prints and Photographs Division


Arnold Genthe odmalička obdivoval antickou kulturu a umění. Projevuje se to i na mnoha jeho snímcích. Zde zachytil při tanci soubor patřící ke škole Denishawn (cca 1927 nebo 1928). Denishawn School of Dancing and Related Arts v roce 1915 založili Ruth St. Denisová a Ted Shawn v Los Angeles v Kalifornii. Vyrostlo tam mnoho talentů a byla to první taneční akademie ve Spojených státech, která vytvořila profesionální taneční soubor.
Foto: Arnold Genthe, Genthe photograph collection, Library of Congress, Prints and Photographs Division


A ještě jednou neostrost, která zdůrazňuje taneční pohyb. Tanečníci ze souboru Florence Noyesové (cca 1915 až 1918).
Foto: Arnold Genthe, Genthe photograph collection, Library of Congress, Prints and Photographs Division


Tanečnice ze souboru choreografky Marion Morganové (snímek vznikl někdy mezi lety 1914 a 1927). Morganová měla na své tanečníky specifické požadavky: museli být vegetariáni a museli studovat klasickou literaturu, aby lépe rozuměli svým rolím.
Foto: Arnold Genthe, Genthe photograph collection, Library of Congress, Prints and Photographs Division


Genthe však uměl fotografovat i velmi moderním stylem s nádechem minimalismu. Ukazuje to například tento snímek tanečnice ze souboru Marion Morganové (cca 1914-1927).
Foto: Arnold Genthe, Genthe photograph collection, Library of Congress, Prints and Photographs Division


Tanečnice ze souboru Florence Noyesové (cca 1915 až 1918).
Foto: Arnold Genthe, Genthe photograph collection, Library of Congress, Prints and Photographs Division


Členky souboru Elizabeth Duncanové.
Foto: Arnold Genthe, Genthe photograph collection, Library of Congress, Prints and Photographs Division


Na tomto snímku je pravděpodobně jedna členek souboru Helen Moellerové (1915).
Foto: Arnold Genthe, Genthe photograph collection, Library of Congress, Prints and Photographs Division


Další ze snímků inspirovaných antikou. Zde jsou zachyceny tanečnice ze souboru Florence Noyesové (cca 1915 až 1918). Noyesová byla americká moderní tanečnice a taneční pedagožka. Vyučovala tanečníky podle své vlastní pohybové filozofie, známé jako pohybový systém Noyes Rhythm.
Foto: Arnold Genthe, Genthe photograph collection, Library of Congress, Prints and Photographs Division


Tanečnice Marion Morganové napodobují antický vlys, kterým byly zdobeny staré řecké a římské chrámy (cca 1914-1927).
Foto: Arnold Genthe, Genthe photograph collection, Library of Congress, Prints and Photographs Division


I zde se tanečnice pokoušejí napodobit klasický motiv, který je vidět na zdi za nimi (cca 1927-1928).
Foto: Arnold Genthe, Genthe photograph collection, Library of Congress, Prints and Photographs Division


Tanečníci z Denishawnské školy. Fotograf pracuje s antickými motivy (cca 1927 nebo 1928).
Foto: Arnold Genthe, Genthe photograph collection, Library of Congress, Prints and Photographs Division


Arthur Genthe byl doktorem filologie a fotografovat se naučil jako samouk. Na jeho snímcích je vidět, že se perfektně orientoval ve výtvarném umění a často napodoboval historické styly a motivy. Zde to vypadá, že se inspiroval renesančními malíři. Jako modelky mu stály tanečnice ze souboru Elizabeth Duncanové (cca 1916-1941).
Foto: Arnold Genthe, Genthe photograph collection, Library of Congress, Prints and Photographs Division


Zde si Genthe hraje s motivem sochy v pozadí. Modelka se snaží o stejnou pózu (cca 1927-1928).
Foto: Arnold Genthe, Genthe photograph collection, Library of Congress, Prints and Photographs Division


Herečka Marguerite Churchillová na snímku pořízeném mezi lety 1923-1925. Na tomto snímku je velmi zajímavá nenucené póza, jako by byla fotografie pořízena jen tak mimochodem. Celkové působí tento záběr i dnes velmi svěže a moderně.
Foto: Arnold Genthe, Genthe photograph collection, Library of Congress, Prints and Photographs Division


Tanečnice ze souboru Helen Moellerové (1922).
Foto: Arnold Genthe, Genthe photograph collection, Library of Congress, Prints and Photographs Division


… nebo tanečníka. Na snímku je zachycen pravděpodobně Vincenzo Ioucelli (1917).
Foto: Arnold Genthe, Genthe photograph collection, Library of Congress, Prints and Photographs Division


Snímek pravděpodobně zachycuje tanečníka Vincenza Ioucelliho (1917), který vystupoval mimo jiné v Metropolitní Opeře v New Yorku. Snímek ukazuje, že Genthe fotografoval jak tanečnice, tak tanečníky a fascinovala ho krása nahého těla v pohybu.
Foto: Arnold Genthe, Genthe photograph collection, Library of Congress, Prints and Photographs Division


Tento snímek zachycuje tanečníka Marcelina Fernandeze a jeho ženu, taktéž tanečnici (1929). Stejně jako pro mnoho jiných snímků z počátku 20. století je typické, že fotograf uvádí v podstatě jen jméno muže. U snímku je napsáno „Marcelino Fernandez, pan a paní (v originále Fernandez, Marcelino, Mr. and Mrs.). Tento snímek zachycuje zřejmě více, než chtěl fotograf nakonec ukázat na zvětšenině.
Foto: Arnold Genthe, Genthe photograph collection, Library of Congress, Prints and Photographs Division


Členky souboru Isadory Duncanové (cca 1915 až 1923). Isadora Duncanová byla žena, která byla průkopnicí moderního tance a úplně změnila jeho vnímání ve světě. Viděla v tanci výraz volné mysli a radikálně se vzepřela omezením, která nařizoval klasický tanec. Chtěla znovu objevit krásu pohybu lidského těla. Její vliv byl ohromný, a to jak na vývoj scénického umění, tak na nastupující generace tanečníků. Odhodila klasický bílý kostým i střevíčky a tančila oděná do řecké tuniky, bosá a s rozpuštěnými vlasy, což byla pro tehdejší publikum šokující novinka.
Foto: Arnold Genthe, Genthe photograph collection, Library of Congress, Prints and Photographs Division


Mezinárodně uznávaná tanečnice Margaret Severnová (cca 1920-1923).
Foto: Arnold Genthe, Genthe photograph collection, Library of Congress, Prints and Photographs Division


Tanečnice, jejíž jméno neznáme, pravděpodobně ze skupiny Elizabeth Duncanové (cca 1911 až 1941). Snímek potvrzuje, že Arnold Genthe obdivoval krásu lidského těla v tanečních pózách a uměl ji dokonale zachytit. A to ať už šlo o tanečnici…
Foto: Arnold Genthe, Genthe photograph collection, Library of Congress, Prints and Photographs Division


Portrét Justine Johnstonové, datum vzniku snímku je nejisté. Pokud se jednalo o americkou herečku toho jména, musel snímek vzniknout na sklonku Gentheho života.
Foto: Arnold Genthe, Genthe photograph collection, Library of Congress, Prints and Photographs Division
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama







