Ikona počasí
-- °C
-- °C
Reklama
Reklama

Časopis, kterému se mladí smáli, měl jednu rubriku, jež byla na svou dobu převratná

Časopis Bravo
Časopis BravoFoto: Shutterstock
Časopis Bravo
Časopis BravoFoto: Shutterstock

Láska, sex a něžnosti – tak se jmenovala legendární rubrika časopisu Bravo, který u nás vycházel dlouhých 24 let a v roce 2007 byl dokonce nejčtenějším titulem pro mladé. Časopis má kořeny v Německu, kde vyvolaly otevřené články o masturbaci takový rozruch, že došlo i na cenzuru.

Přidejte si obsah webu Žena.cz do oblíbených na Google zprávách
Reklama

„Ahoj, mám asi hloupý dotaz… Kde mít sex v téhle zimě, když doma to nejde a veřejné toalety mi přijdou odpudivé?“ – i na takové otázky reagovala populární rubrika časopisu Bravo. Odborníci Pavel Zemek, Pavla Zemková a Hana Fifková zde otevřeně odpovídali na dotazy teenagerů ohledně vztahů a intimity, témat, která byla tehdy ještě hodně citlivá. Nejčtenější část časopisu Láska, sex a něžnosti (později Láska, sex a trápení) se stala na přelomu 90. a 00. let naprostou novinkou – tak otevřený přístup se v časopisech pro mladé do té doby neobjevoval. Bravo navíc bez ostychu otevíralo zásadní otázky, jako byl například AIDS.

Německý původ a cenzura

Rubriku v původním německém Bravu proslavil sexuolog Martin Goldstein, známý pod pseudonymem Doktor Sommer. Už v 70. letech do redakce přicházely tisíce dopisů týdně, a tak vznikl celý tým, který se věnoval odpovědím. V roce 1972 ale narazil časopis na odpor cenzury – kvůli článkům o masturbaci mohla dvě čísla vycházet jen pro čtenáře starší 18 let.

Reklama

Bravo založil novinář Peter Boenisch, který byl listem The Times označen za jednoho z nejvýraznějších poválečných žurnalistů. Stál i za deníkem Die Welt a bulvárním Bild. Německé vydání se na stáncích objevilo už v roce 1969, ale do Československa dorazilo až po revoluci.

Časopis Bravo
Foto: Aktuálně.cz

Česká éra Bravíčka

První české vydání vyšlo 26. října 1991. Zpočátku se zaměřovalo hlavně na filmy a televizi, postupně se ale těžiště přesunulo k hudbě. Časopis bodoval nejen díky slavné rubrice o sexu, ale i plakátům hvězd, autogramům, barevným fotorománům a novinkám ze showbyznysu. Právě fotoromány ale bývaly kvůli topornému herectví a naivitě častým terčem posměchu.

Rok 2007 znamenal pro Bravo vrchol – šlo o nejčtenější časopis pro děti a mládež, prodávalo se kolem 62 tisíc výtisků každé číslo. Po roce 2010 se ale prodeje propadly, a i přes snahu o modernizaci (webové stránky, pořad Bravo TV na Óčku) si ho mladší generace nenašla. Poslední roky se průměrně prodalo jen asi 16 tisíc kusů. Po 24 letech tak vydavatelství Bauer Media v roce 2015 definitivně ukončilo jeho vydávání.

SANDRA BURSÁKOVÁ: Mám klitoris na zádech?” nebyl vymyšlený dotaz. Do Brava chodily stovky dopisů

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama