reklama
 

Kolik toho musí stihnout vaše srdce za jediný den?

Vezměte si k srdci pár dobrých rad. Právě dnes je totiž Světový den srdce, jehož nemoci jsou největším zabijákem.

Foto: Thinkstock

Za nejděsivější slovo lidé obvykle označují rakovinu, ale je to srdce, které nás zabíjí nejčastěji. A to už klidně ve věku kolem čtyřicítky. Myslete na své srdce dřív, než vám onemocní.

Na začátek trochu opakování ze školní biologie. Srdce je velmi silný sval, který se pravidelně stahuje, a tím vhání okysličenou krev do cév po celém těle. Do jeho levé části přitéká z plic okysličená krev a pod vysokým tlakem se dostává do srdečnice, největší lidské tepny. Denně se tímto způsobem přečerpá bezmála 12 tisíc litrů krve. V průměrném člověku koluje zhruba 5 litrů krve, což znamená, že se krev přes srdce denně "otočí" 2 400x.

I pumpa může selhat

Pokud tato výkonná pumpa onemocní, nedokáže zajišťovat dostatečnou cirkulaci krve v těle. "To vede k nahromadění tekutin a tlaku v plicích, což způsobuje dušnost a omezuje energii. Následkem toho dochází k onemocněním, jako je ateroskleróza, zúžení koronárních arterií, infarkt myokardu, kdy se zcela ucpe jedna nebo více věnčitých tepen, angina pectoris, srdeční arytmie nebo problémy se srdečními chlopněmi," vysvětluje MUDr. Tomáš Kampe, odborný konzul-tant LR Health & Beauty.

Co hrozí nejčastěji:

  1. infarkt myokardu, způsobený ukládáním cholesterolu do stěny tepny a následným vytvořením krevní sraženiny (trombu), jež přeruší zásobování srdce krví
  2. mozková mrtvice, která vzniká stejně jako infarkt na základě trombózy a zapříčiňuje tak poruchu prokrvení určité části mozku
  3. další příčinou mozkové mrtvice je prasknutí cévy způsobené vysokým krevním tlakem

Doporučujeme: Náhlá smrt sportovce: EKG vadu neodhalí

Zvýšené riziko výskytu mozkových příhod a srdečního selhání se vyskytuje u lidí s fibrilací síní. Jedná se o jeden z druhů srdeční arytmie, tedy ztráta schopnosti pravidelně čerpat krev do našeho těla.

Dokud je čas...

Vysoký krevní tlak a různé srdeční arytmie se v dnešní době řadí mezi civilizační choroby, neboť jsou z části zapříčiněny špatným životním stylem a nezdravými návyky. Riziko výskytu těchto onemocnění stoupá s rostoucím věkem, proto je důležitá prevence.

Tady je pár tipů - a bude to opět opakování, protože všechny tyto rady lékařů už jsme mockrát slyšeli. Teď si je ale vezměte k srdci:

  • Snažte se omezit vliv stresu, který na vás působí (pomáhá pravidelný pohyb, jóga, meditace, čas strávený s vaší rodinou a přáteli). Mluvte o svých problémech!
  • Buďte fyzicky aktivní minimálně 30–60 minut denně. Mírná fyzická aktivita znamená, že se lehce zapotíte a zadýcháte. S pohybem klesá riziko kardiovaskulárního onemocnění a s tím spojeného předčasného úmrtí až o 30 %.
  • Jezte zdravě! Váš jídelníček by měl obsahovat hlavně zeleninu a ovoce, ryby, luštěniny a ořechy. "Nedílnou součástí jídelníčku by měly být tučné mořské ryby, jako je losos, tuňák nebo makrela - aspoň dvakrát týdně. Jsou totiž plné 3-omega mastných kyselin EPA a DHA, díky nimž srdce funguje normálně a hladina krevního tlaku je v přirozené hladině. Jsou i bohatou zásobárnou jódu, který rovněž na srdce působí pozitivně,” radí doktor Kampe. 
  • Nepřisolujte jídlo!
  • Omezte jídlo připravené z polotovarů, konzerv, uzenin, restaurací a fast-foodů. Obvykle obsahují velké množství soli a tuku.
  • Pokud máte nadváhu, snažte se zhubnout. Váš BMI (body mass index, BMI = hmotnost v kg/výška v m² by se neměl být vyšší než 25.
  • Zásadním minerálem je hořčík, který reguluje krevní tlak a rozšiřuje cévy. Ten najdete v sóji, špenátu nebo mangoldu. Z vitamínů pomáhá nejvíce B-komplex, jehož zdrojem jsou kvasnice a luštěniny, vitamín C obsažený v citrusech, šípku, rybízu nebo zelí, a vitamín E, který lze tělu dodat pomocí pšeničných klíčků, slunečnicových či lněných semínek, mléka nebo burských oříšků.
  • Omezte příjem alkoholu (u muže 1 pivo denně, u ženy malé pivo denně).
  • Nekuřte a vyhýbejte se místům, kde kouří ostatní.

MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT:

Civilizační choroby nás ničí: Které nejvíc a proč?

Nejsnazší omlazení: Plastika víček. Může být i zdarma

Boty a dobrý sex: Souvislost existuje!

Něžné detaily i nečekaná jednoduchost. Top manikérkou Instagramu je Tina Goldsteinová | Video: Instagram/Betina Goldstein
reklama
reklama
reklama