reklama
 

Dechové cvičení, které vás zbaví stresu do 5 minut!

Stres v práci, doma či ve škole? Vyzkoušejte rychlé dechové cvičení, které vás zbaví napětí do 5 minut.

Foto: Thinkstock

Stresové situace potkáváme na každém kroku. Náš organismus takové vypětí špatně snáší, což může vést k nepříjemným zdravotním problémům. Zbavte se stresu do 5 minut pomocí rychlého dechového cvičení, které zvládne každý a všude.

Bolesti hlavy, napnutá krční páteř, křeče v břiše. Příčinou může být jedna banální věc, špatný způsob dýchání. Než do sebe začnete cpát prášky a běhat po vyšetření, naučte se správně dýchat. Když bránici nic nebrání, dech se spouští zcela automaticky. Obecně platí, že se nejlépe naučíte dýchat v leže, protože držíte tělo ve správném postavení, aniž byste na to museli myslet.

Stres a napětí? Pomůže dechové cvičení.

Problémy v práci či v osobním životě mohou přinášet velké množství stresu, které nepříznivě působí na naši psychickou i fyzickou stránku. Připravili jsme pro vás jednoduché cvičení, které se dá provádět kdekoliv a kdykoliv. Ovšem nejlepší je, když si můžete lehnout, ale zafunguje i v sedě či případně, když se snažíte vystát frontu.

Čtěte také: Móda se vrací: Léčí náramky revma a bolavé klouby?

Krok č.1

Srovnáme si hezky záda. Stáhneme ramena dolů a lopatky tlačíme zlehka k sobě. Bradu nevystrkujeme, ale naopak se snažíme ji zasunout. Jako by nás někdo tahal nahoru za temeno hlavy. Dlaně vytočíme vzhůru (v případě, že ležíme) nebo prostě směrem od vás. Spojíme ukazováček a palec k sobě (viz obrázek pod textem) a volně dýcháme. Soustředíme se, jak vzduch proudí do horní části hrudníku. Pravidelně a pomalu střídáme nádech nosem a výdech ústy.

Krok č. 2

Máme stejně narovnaná záda, ale tentokrát spojíme palec a prostředníček (viz obrázek pod textem). Pomalu a plynule se nadechujeme do střední oblasti hrudníku. Roztahovat by se měla spodní žebra a oblast bránice. Soustředíme se, abychom se nenadechovali do horní části hrudníku.

Krok č. 3

Při každém kroku můžeme mít zavřené oči. Nyní si schováme palec do dlaně pevně stiskneme (viz obrázek pod textem). Měli bychom cítit, jak se nadechujeme do spodní části břicha a podbřišku. Opět se snažíme, aby náš dech byl pomalý a velmi plynulý. Pomoci vám může, když se budete nadechovat a počítat do osmi a to samé při výdechu.

Krok č. 4

V této poslední fázi, rozevřeme prsty a necháme dlaň volně ležet. Žádné z prstů se nedotýkají. V tuto chvíli se dech projevuje kompletně. Začíná se zvedat hrudník, přes bránici, břicho až k podbřišku. Tato část cvičení by měla trvat trochu déle, než první tři korky. Můžete si počítat třeba do deseti a zvýšit počet opakování.

Pokud máte pocit, že na vás dechové cvičení nezapůsobilo, zopakujte ho ještě jednou dokola. Uvidíte, že se vám okysličí mozek, protáhnou žebra a celkově se uklidní srdeční rytmus a vy se budete cítit odpočatí.

Dýchat jsme uměli

Nejčastější chybou je horní typ dýchání, který používá většina lidí. Při něm se napíná každý sval na krku, který se snaží zvednout hrudník nahoru. Břicho se pasivně vtahuje dovnitř. A proč nám takové dýchání ubližuje?

Náš tip: Podívejte se: Nový účinný postup proti bolesti zad

Hrudník se nerozpíná do šířky. Žebra tak ztrácí svojí pružnost a zablokují se. Chronicky se přetěžuje bederní a krční páteř, což může způsobovat obrovské bolesti. Tím se časem omezí kapacita plic a přibývají bolestivé syndromy plotének a celé páteře.

Když si všimnete malých dětí, správně dýchají bránicí, což je svalová přepážka mezi hrudní a břišní dutinou. Břicho se při ideálním nádechu rozestupuje i do stran a dozadu. Postupem času, kdy jdou děti do školy, začínají špatně sedět, tlačit si na břicho a rázem se dech přenese do horní části.

Jak správně dýchat?

Záleží hlavně, jakými svaly dýchání provádíte. Ramena lehce zatáhneme dolů. Můžeme se kontrolovat tak, že si dáme jednu ruku na hrudní kost a druhou do pasu. S nádechem byste měli cítit, jak se roztahují prsty v pase. Nejste-li si jistí správnou technikou, navštivte fyzioterapeuta, který vám bude kontrolovat správné držení těla a naučí vás dechové cvičení s dokonalou přesností.

Měli jste někdy zdravotní problémy, za kterým se ukázal problém se špatným dýcháním? Kontrolujete si někdy, jak dýcháte? Napište nám v diskuzi pod článkem.

MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT:

Vyzkoušeli jsme za váš: Čím nahradit maso

Harmonická ložnice v 6 krocích: Barvy, materiál a dál?

25 věcí, kterým rozumí, jen ženy a muži je nechápou



Vloupání na přehlídkové molo. Pařížskou komičku vykázala až Gigi Hadid | Video: Reuters/AP
reklama
reklama
reklama