reklama

Jak zahnat "vlčí" hlad? Budete překvapení

Přijdete domů hladoví, vyluxujete ledničku a stále nemáte dost? Jak vyzrát na vlčí hlad? Tady je několik záchranných tipů.

Foto: Lucie Svobodová

Znáte to, přijdete domů z práce nebo ze cvičení a nevíte, co byste honem snědli. Nakonec ve vteřině spořádáte doslova cokoliv z ledničky? Tento stav rozhodně nepřispívá k dobrému zažívání nebo vaší váze. Ale jak vyzrát na "vlčí" hlad?

Během dne se často nesoustředíme na to, co jíme, a stane se, že mezi obědem a večeří je i několik hodin. To se nesmíte svému tělu divit, že je nedočkavé a nutí vás jíst a jíst a jíst. Na problém jsme se zeptali odbornice na výživu RNDr. Lucie Svobodové.

Předcházejte a pravidelně jezte

Přejídání, které je následkem vlčího hladu, vzniká ponejvíce ze špatného denního režimu, kdy nejíme nebo konzumujeme nevhodné potraviny, které nás nezasytí, ale naopak podpoří chuť na další jídlo. Spouštěčem však může být také stres, deprese nebo neustálé pokusy o držení diety. Plátek sýra, mandle nebo čaj sice rychlý hlad zaženou, ale rozhodně je třeba pracovat na tom, aby se tyto stavy našemu tělu nestávaly často.

Doporučujeme: Kalorické srovnání jídla: Pizza = 800 g kuřecích prsou!

"Vlčímu hladu bychom měli hlavně předcházet, a to pravidelností ve stravě a dostatkem kvalitního a zejména méně kalorického jídla. Pokud nás hlad i přesto dostihne, je nutné dodat tělu potřebnou energii. Ovšem nikoliv tím, že sníme opravdu doslova cokoliv. Potraviny na zahnání rychlého hladu je třeba pečlivě volit," říká RNDr. Lucie Svobodová, specialistka na výživu a zdravý životní styl.

První pomoc

1. ZASTAVTE SE

Pokud jsme ve stresu, například po návratu z práce, kdy nás čeká ještě jedna "směna" v rámci naší domácnosti, jsme schopni sníst mnohem více jídla a kalorií, aniž bychom to postřehli.

V klidu si sedněte na gauč nebo si dejte sprchu či vanu a rodině prostě naznačte, že teď potřebujete chvilku pro sebe. Vždyť jde třeba jen o deset minut ve sprše, jistě to bez vás vydrží a vám tato "stopka" pomůže.

2. JÍDLO SI NASERVÍRUJTE NA TALÍŘ

Jestliže máte ve zvyku jídlo jen tak uzobávat nebo jíst z lednice či přímo z hrnce, absolutně ztrácíte kontrolu a přehled nad tím, kolik jste toho vlastně doopravdy zkonzumovali.

Určitě se vám někdy stalo, že jste přišli domů, začali něco uzobávat a najednou přišlo škytání. Jde o to, že vám tělo dává jasně najevo, že tak rozhodně ne! Rychle žvýkáte, ještě rychleji polykáte a v žaludku se hromadí plno vzduchu, který spolu se sousty nachytáte. Sedněte si ke stolu s talířem nachystaného jídla a jezte pomalu. Ono vám nic neuteče.

Když si během jídla dáte malou pauzu a napijete se vody, zjistíte, že vlastně už takovou porci nepotřebujete. Dejte žaludku prostor, aby vás včas varoval, že už víc nechce.

3. NAPIJTE SE

Zkuste si uvařit oblíbený čaj. Právě jeho chuť totiž dokáže zahnat náhlý hlad. Existují i směsi, které umí zápasit s pocitem hladu, ale ty nejsou nutné. Stačí si vzít ten, co vám chutná. Už při jeho vůni zapomenete, že jste před chvilkou téměř vyjedli ledničku.

Po dlouhém a náročném dni jsou nejlepší bylinkové čaje na uklidnění. Sáhněte po heřmánku, meduňce, mátě. Fantazii se meze nekladou. Vyzkoušejte a budete překvapení.

Pozor na koncentrované cukry a tuky

Právě tyto potraviny mohou za to, že vás zachvátí nekontrolovatelný hlad a vaše tělo vlastně nemá nikdy dost. Raději se tedy vyhýbejte těmto potravinám:

  • pečivo
  • uzeniny
  • tučné sýry
  • sušenky
  • čokolády
  • slané krekry
  • rýžové chlebíčky

Čím zahnat vlčí hlad?

Je jisté, že než si připravíte něco k večeři či k obědu, musíte uklidnit rozbouřený žaludek. Vhodnou variantou je například:

  • čerstvá zelenina
  • kousek ovoce (ale ne večer)
  • pár vlašských ořechů nebo mandlí (5-7 kusů)
  • hrst nasucho opražených slunečnicových/dýňových semínek
  • půl hrnečku bílého kefíru či zákysu
  • plátek 20% sýra

Když vás zastihne na ulici

Pokud nás hlad zastihne mimo domov (na ulici, v autobuse, na kole…), ideální je mít vždy v kabelce nebo batohu nějakou "záchranu". Třeba pytlíček mrazem sušeného (lyofilizovaného) ovoce, tyčinku z jablečné dřeně či neslazenou müsli tyčinku bez polevy. Pro větší hlad je vhodná kvalitní proteinová tyčinka, která může plnohodnotně vynahradit třeba i oběd.

Pozor na diety

A jsme opět u toho. Tvrdíte, že nemůžete zhubnout, protože máte při dietě hlad? Pak jde o špatný stravovací plán. Hubnout stylem nejíst je opravdu špatné, protože dřív nebo později se žaludek vyprázdní a nenechá nás v klidu. V takovém případě se vrháme na ledničky, bufety, cukrárny a podobně.

Náš tip: Petr Havlíček: Správné tuky do vyvážené stravy patří

Jde hlavně o glykemický index jídel, který vyjadřuje, jak rychle se dostává cukr obsažený v potravinách do krve. Čím vyšší, tím rychleji jej spotřebujeme a máme chuť zase něco spořádat. Nejlepší je kombinovat sacharidy s bílkovinami. Proto si ráno k ovoci dopřejte jogurt nebo kefír.

Čtěte obaly od potravin a všímejte si glykemického indexu, možná zjistíte, že jíte právě nevhodné suroviny, které pak způsobují, že váš žaludek nemá nikdy dost. Pokud tento údaj nezjistíte, podívejte se do kalorických tabulek.

Myslete na vlákninu

Nejspíš jste se do této doby o vlákninu moc nezajímali, ale při dietách či zdravém stravování se toto slovo skloňuje tak často, že byste se minimálně měli zarazit a řešit, proč je pro tělo tolik důležitá.

Je součástí potravin rostlinného původu, zelenina, ovoce, ale také obilniny. Na lidský organismus má spoustu pozitivních účinků. Pomáhá snižovat riziko infarktu, mrtvice, rakoviny konečníku a tlustého střeva, cukrovky.

A proč ji potřebujeme při dietě? Vlastně jde o dva důležité efekty. První je, že ji sníme, napijeme se vody a ona nabobtná, čímž nás pořádně zasytí. Druhou dobrou vlastností je, že pomáhá s vyprazdňováním, což je u redukce váhy skvělé!

S vlákninou se musí začít opatrně, obzvlášť pokud není na vašem jídelníčku. Dáte-li si velkou porci, můžete mít problém se stolicí. Doporučená denní dávka je 25-30 g denně, ale tu u nás sní jen dvě procenta populace. Jak jste na tom vy?

Zajímavost

Možná se vám někdy stane, že máte hlad chvilku po tom, co jste se najedli. To znamená, že jste poobědvali pod vlivem jiných podnětů, než že byste měli skutečně hlad. Může jimi být zvyk, stejně naučený čas k jídlu (nehledě na to, jak velká byla snídaně), přítomnost potravin (oči by jedly...), nebo nějaká aktivita či program, jež jsou spojené s konzumací jídla. Jdete na oběd a vždy si dáte zákusek. Pokud jej nemáte, něco vám chybí. Váš mozek má věci zafixované a nedívá se na to, jestli je tělo hladové, či nikoliv.

Důvodů, proč "bagrujete" ledničku, může být mnoho. Zamyslete se nad tím, zda máte dostatek vlákniny, nejíte potraviny s vysokým glykemickým indexem a zda máte na jídlo dostatek času a klid...Třeba se tím vaše problémy vyřeší.

Co u vás funguje, když vás přepadnou chutě nebo neukojitelný hlad? Myslíte si, že sníte denně dostatek vlákniny? Napište nám v diskuzi pod článkem.

MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT:

10 potravin, které tělu škodí a nevíme o tom

Jak komfortně zařídit malý byt? Nechte se inspirovat

Test: Poznáte na fotkách nejkrásnější místa Prahy?





Blažek: Přišli jsme o 250 milionů, nikdo smoking nepotřebuje. Pro záchranu udělám vše | Video: Daniela Drtinová
reklama
reklama
reklama