reklama
 

Jak si zdravě ochutit vodu i v zimě?

Co vlastně pořád pít, když limonády nechceme a obyčejná voda nás neuspokojuje? Zkuste našich sedm tip. Problém bude vyřešen!

Foto: Thinkstock

V létě plátky okurek, teď v zimě citrusy? Pokud tím vás repertoár končí, inspirujte se u nás, jak si doma ochutit vodu. Nečekané ingredience dodají jak svěží příchuť, tak důležité vitaminy.

Zapomeňte na kupované sirupy - jejich pověst nevylepší ani to, že výrobci ty "obyčejné" hodně zlevnili. Využijte raději ovoce, které se dá koupit celoročně. Navíc ale vyzkoušejte sedm přírodních příchutí, které dodají nový šmrnc stolní nebo perlivé vodě i obyčejné "kohoutovce". Pochutnáte si, a navíc zabojujete proti chřipkám, virózám, rýmě a nachlazení. Bonusem bude taky lepší trávení a dokonce i prima nálada.

1. Bazalka

Tato bylinka se nejčastěji využívá v italské kuchyni, nicméně tím její role rozhodně nekončí. Bazalka je bohatá na flavonoidy, což je typ antioxidantu, který podle odborného časopisu American Society for Nutrition napomáhá udržet stabilní hladinu cukru v krvi a oslabuje chuťna fast-food občerstvení.

Jak na to: Nakrájenou čerstvou bazalku ponořte do studené vody a přidejte plátky jahod nebo okurky.

2. Heřmánek

Cítíte se pod psa? Heřmánek může pomoci! Po staletí se tato bylina používá proti úzkosti a nespavosti i proti žaludečním křečím, průjmu nebo zažívacím obtížím. Někteří dokonce žvýkají sladké heřmánkové květy jako lék proti zánětům dásní a aftům.

Jak na to: Sušený heřmánek přelijte vroucí vodou a nechte louhovat minimálně 10 minut před podáváním. Můžete nechat i vychladit v ledniččce nebo přidat kostky ledu a citrón.

Doporučujeme: Bylinky na 5 nejčastějších potíží: Trávení i menstruace

3. Máta

Svěží mátové listy dodají vodě povzbuzující nádech. Ukázalo se, že peprmint blahodárně působí na svaly žaludku, což napomáhá trávit těžká jídla a uvolňovat plyny. Je také dobré mít mátu po ruce, když dostanete rýmu nebo chřipku. Mentol, což je aktivní látka peprmintu, může pomoci uvolnit hlen a zmírnit bolest v krku, zjistili vědci z lékařského centra Marylandské univerzity.

Jak na to: Přidejte nasekané mátové listy a plátky okurky do perlivé vody. Také můžete natrhané listy zalít horkou vodou a spolu s citronem a medem pít jako čaj.

4. Citrónová tráva

Typická je pro thajskou kuchyni - má sice natrpklou, ale kyselou chuť podobně jako citrón. Nejen její chuť je ale speciální. Citronová tráva se také často používá k uvolnění svalové bolesti a zmírnění horečky i fyzického vyčerpání. Ba co víc, dle expertů z americké Souhrnné databáze přírodních léčiv také obsahuje antioxidační sloučeniny, které zabraňují růstu zákeřných bakterií.

Jak na to: Přidejte rozdrcené listy nebo stonky do studené vody s malinami nebo žlutým melounem, který seženete i v tomto období. Sladká chuť ovoce výborně doplní trpkou příchuť trávy.

Přečtěte si: Na chřipku a nachlazení přírodní cestou! Zvítězíte

5. Čerstvý zázvor

Mnoho z nás má již se zázvorem pozitivní zkušenost, a není se čemu divit. Po více než 2000 let se zázvor využívá pro lepší trávení, k uklidnění bolestí břicha, při nevolnostech i průjmu. Díky svým protizánětlivým účinkům také zmírňuje bolest kloubů a svalů, dokládají vědci Marylandské univerzity.

Jak na to: Oloupeme a nastrouháme zázvor a zalijeme horkou vodou. Můžeme přidat i nakrájenou cibuli, která je přímo zásobárnou důležitých látek, jako jsou kyselina listová, vitaminy ze skupiny B, vitamin C a E, karoteny i minerály. Do směsi přidáme třtinový cukr a necháme vychladit. Na závěr můžeme přidat citrónovou šťávu a dozdobit mátou. Horký zázvorový čaj vyzkoušejte po cvičení, abyste předešli výraznější bolesti svalů.

6. Šalvěj

Studie Národního institutu zdraví v USA ukazuje, že tato bylina nejen dezinfikuje, ale také přispívá ke zlepšení kognitivních funkcí, a dokonce u mladých lidí zlepšuje náladu. Výsledky dále naznačují, že u starších osob s mírnou až střední formou Alzheimerovy choroby zlepšuje šalvěj myšlení a proces učení.

Jak na to: Zkombinujte ostrou chuť šalvěje s něčím sladkým. Zkuste v teplé nebo studené vodě promíchat nasekané lístky s medem a čerstvými plátky pomeranče.

7. Kurkuma

Jediná věc, která je na kurkumě ještě působivější než její zlatavá barva, jsou její léčivé účinky. Toto výrazné zemité koření se již po staletí používá v tradiční čínské a ájurvédské medicíně pro podporu trávení a při pálení žáhy. Obsahuje totiž látku kurkumin, která se vyznačuje pritozánětlivými a antioxidačními vlastnostmi.

Jak kurkumu použít: Rozpusťte lžičku mleté kurkumy v teplé vodě a ochuťte citronovou šťávou nebo pokrájejte čerstvý kořen do studené vody.

MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT:

Kouzelné bylinky pro snazší porod a poporodní hojení

Jsou blondýnky hloupější? A proč si to lidé myslí?

Chřipka, viróza? Jaké léky vám ještě víc uškodí?

Něžné detaily i nečekaná jednoduchost. Top manikérkou Instagramu je Tina Goldsteinová | Video: Instagram/Betina Goldstein
reklama
reklama
reklama