reklama
 

Jak se zdravě najíst i po padesátce, radí Petr Havlíček

Nabízíme několik praktických rad, jak bez trápení hladem upravit váš jídelníček po padesátce a cítit se dobře.

Foto: Profimedia.cz

S přibývajícím věkem dochází v lidském těle k několika podstatným změnám. Mezi jednu z nich patří i úbytek svalové hmoty a nárůst tukové tkáně.

Týká se to nejčastěji žen, které ve věku kolem padesáti let prodělávají menopauzu. Jak na změny reagovat a čemu se vyhnout? V dalším díle video seriálu Vím, co jím vám poradí odborníci na výživu Petr Havlíček a Karolína Hlavatá.

Nezapomínejte na pitný režim

"Ve vyšším věku dochází k vymizení pocitu žízně, proto pravidelně myslete na to, že musíte pít," upozorňuje Petr Havlíček. Doporučuje se samozřejmě voda, ale i ovocné a bylinkové čaje. Řada lidí si také neuvědomuje, že alkohol může být problém. "Stačí jedna nebo dvě sklenky denně a tuk se ukládá do oblasti břicha," dodává dietoložka Karolína Hlavatá.

Více zajímavých informacích o stravování po padesátce se dozvíte na videu!

Rybou proti rizikům

"S vyšším věkem se zvyšuje riziko cukrovky druhého typu, vysokého krevního tlaku a osteoporózy. Proto by v jídelníčku žen v menopauze neměly chybět ryby. A to hlavně kvůli kvalitním bílkovinám a kvalitním tukům," říká výživový specialista Petr Havlíček.

Ryby obsahují omega-3 nenasycené mastné kyseliny, které pomáhají s nadváhou, s vyšší hladinou cholesterolu v krvi, působí jako prevence proti kardiovaskulárním onemocněním. Denně bychom měli přijmout 1-2 gramy těchto kyselin, což je v praxi asi 50 gramů sledě.

Nepřestávejte jíst

Na nárůst váhy ve vyšším věku řada žen reaguje i tím, že přestává jíst, což je velká chyba. "Omezit drasticky svůj energetický příjem a nemít žádný pohyb je velkou chybou," varuje Petr Havlíček. Jídelníček stačí jen upravit, když k tomu přidáte pohyb, významně tak zmenšíte zdravotní rizika spojená s rostoucím věkem. Karolína Hlavatá upozorňuje na další nešvary: "Problémem je nepravidelný jídelní režim a například i vynechávání snídaní."

Na vynechávání jídel si dejte pozor. Řada žen řeší omezení příjmu potravy tak, že přestane jíst přílohy. Ty jsou ale zdrojem komplexních sacharidů, které například zeleninový salát nenahradí. V menopauze se také často mění nálady. "Pokud ženy z důvodu rychlého úbytku hmotnosti vynechávají přílohy, nálady se ještě zhoršují a mohou se objevovat i deprese," dodává Hlavatá.

MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT:

Kterých éček se (ne)musíme bát, radí Petr Havlíček

Petr Havlíček radí: Jak kombinovat stravu s pohybem

Petr Havlíček: Jak vybrat nápoje do vašeho jídelníčku

Růžový indiánek, červená smršť i jedovatá zelená. Sledujte nepovedené róby z Grammy | Video: Reuters

Mohlo by vás zajímat

reklama

Komerční tip

reklama