reklama
 

Dnes začal podzim. Čím posílit imunitu?

Jak posílit imunitu před sezonou bacilů a infekcí? Tady je pět nejdůležitějších rad.

Foto: Thinkstock

Je to tady - dnes začíná podzim, přesně v 10 hodin 20 minut a šest vteřin. Aspoň podle astronomického kalendáře. A po něm přijde zima. Připravte se, ať zůstanete zdraví a máte dostatek sil.

Možná to teď ještě nevypadá, ale čeká nás několik dlouhých měsíců sychravého počasí, které pro náš organismus představuje značnou fyzickou i psychickou zátěž. Teď je ještě ideální čas, kdy bychom měli pracovat na posilování imunity, aby nás každou chvíli neskolilo nějaké banální onemocnění.

Začněte jednoduše

Nejčastější příčiny poruch imunity jsou získané, nikoliv vrozené. Můžeme si za ně sami svými nesprávnými životními návyky. Tím zároveň dávají i odpověď, jak snadno zapracovat na jejím posilování.

  • udržujte se v kondici pravidelným pohybem
  • pobývejte více na čerstvém vzduchu než s mobilními technologiemi v pohodlí křesla
  • jezte zdravě a pravidelně, dbejte na dostatečný přísun čisté vody
  • myslete na psychohygienu. Úplně se vyvarovat stresu je takřka nemožné, naučte se ho alespoň efektivně odbourávat, aby vás nepohltil.

"V dnešní době mají všichni svým způsobem narušený imunitní systém. Je proto důležité, aby člověk konzumoval více ochranných látek, zvláště v chřipkovém období," doporučuje Petr Havlíček, přední výživový odborník. Podle něj si nemusíme kupovat průmyslově vyráběné vitaminy, měl by se spíše zvýšit příjem antioxidantů z čerstvého ovoce a zeleniny.

Doporučujeme: Proč selhává imunita?

Z minerálů je to především selen a železo a zejména zinek. Kvůli němu bychom měli jíst hodně tmavé maso a vejce a pít mléko. Pokud se nevrhnete na život na vysoké noze a nebudete chodit na ústřice, dopřejte si aspoň jiné mořské tvory a potvory. Taky rybím tukem nikdy nic nezkazíte.

Jaké vitamíny potřebujeme?

vitamín A: pomáhá nejen při tvorbě zrakového pigmentu, takže naše oči jsou schopné rozeznávat předměty i za sníženého osvětlení. Zvyšuje odolnost těla vůči infekcím. Najdeme ho v rybím tuku, játrech, mrkvi, zelené a žluté zelenině (špenát, kapusta, petrželová nať, kedlubna, zelí, brokolice, kukuřice, dýně, paprika). Z ovoce je to meloun nebo meruňky, třešně, poskytne nám ho také máslo, vaječný žloutek i mléko.

vitamíny B: pomáhají udržovat správné fungování metabolismu. Hlavním jsou kvasnice, celozrnné obiloviny, luštěniny, ořechy a opět i ryby.

vitamín D: jeho účinek je oceňován odborníky stále více, zřejmě dokáže ochránit i před zhoubným bujením. Získáváme ho ze slunce, ale v zimě musíme přidat játra, vejce a mléko.

Král mezi vitamíny

Samozřejmě, staré dobré "Céčko"! Pro správnou funkci imunitního systému je zásadní. Podporuje odolnost organismu proti infekcím a slouží jako prevence proti oparům a infekcím.

Lidé si často myslí, že nejlepším zdrojem vitaminu C jsou citrusy, a tak je nakupují po kilech. Jenže plody k nám putují z velké dálky a doba od sklizení do chvíle, než si je zákazník v supermarketu koupí, je dlouhá. Když se k tomu přičte špatné zacházení a skladování, není divu, že převozem exotické ovoce na vitaminech spíše pozbývá. Lepší je dát přednost tuzemskému ovoci. Vsaďte na jablka!

Přečtěte si: Chcete posílit imunitu? Sáhněte po bylinkách!

Vitamín C lze dodat i v doplňcích stravy, ale ještě přínosnější je novinka poslední doby - infuze. "Když přijímáte vitamín C v tabletkách, tak trávicí ústrojí nedokáže vstřebat jeho větší množství. Dosáhne se pouze hodnoty nutné pro denní potřebu, ale pokud je vitamín C podán infuzně, tak dosáhneme mnohem vyšších dávek v krevním řečišti a právě tyto vyšší dávky mají velmi příznivé účinky na organizmus,"  radí MUDr. Milan Junášek z Kliniky YES VISAGE.

Zásadní je funkce střev

Pro zdravé fungování organismu je klíčová správná funkce střev. Právě tam se nacházejí prospěšné probiotické bakterie, které pomáhají likvidovat a držet pod kontrolou jiné škodlivé bakterie. Jídelníček by měl tedy zohledňovat to, co je dobré pro střevní sliznici a její bakteriální složení. Střevům škodí jak neuvážené diety, tak nesoustředěné hltání jídla ve spěchu.

"Imunita je celkově o bílkovinách. Když máme nevyhovující poměr mezi živinami, imunitní systém trpí," doplňuje Petr Havlíček. Klasickým zdrojem bílkovin je maso, mléčné výrobky, vejce, sýry, ale najdete je i v potravinách rostlinného původu, např. v luštěninách, soje, tofu nebo ořechách.

5 nejdůležitějších rad

Změňte svůj jídelníček a stravovací návyky: Nezapomeňte na potraviny s vysokým obsahem vitaminu C (ovoce, zelenina) a vitaminu B (mléčné výrobky, slunečnicová semínka, kukuřice aj.). Dále se doporučuje do stravy zařadit potraviny s obsahem železa (rozinky, játra, špenát aj.), vápníku, draslíku, zinku, sodíku a dalších minerálů. Pokud máte pocit, že je vaše strava na tyto látky chudá, můžete je tělu dodat prostřednictvím kvalitních doplňků stravy. S jejich výběrem by vám měl poradit praktický lékař nebo lékárník.

Zlepšete si náladu: Udělejte si plán aktivit, které vám pomáhají ke zlepšení nálady. Choďte na procházky do parku, protáhněte se ve fitness centru nebo v bazénu. Pohyb zlepšuje psychiku a je důležitou složkou našeho života a právě v průběhu zimy ho v mnoha případech moc nemáme.

Volný čas si užívejte. Člověk je tvor společenský a kontakt s lidmi je pro něj nezbytnou součástí každodenního života. Najděte si čas, který budete pravidelně prožívat se svými blízkými nebo rodinou. Trávit ho můžete několika způsoby - příjemnou večeří nebo odpolední kávou, hraním společenských her, sportem nebo výlety. Záleží jen na vás!

Dopřejte si dostatek spánku: Spánek je jeden z nejefektivnějších nástrojů pro regeneraci lidského organismu. Snažte se chodit spát každý den v podobný čas. Ideální doba spánku se pohybuje mezi 7 a 9 hodinami.

Dodržujte pitný režim: Nedostatek tekutin může být prvotní příčinou únavy a bolestí hlavy, protože se tak z našeho těla nevyplavují toxické látky. Dospělý člověk by měl denně vypít minimálně 2-3 litry tekutin. Vyvarujte se nadměrné konzumace slazených nápojů, kávy nebo alkoholických nápojů. Naopak zařaďte různé bylinné čaje.

MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT:

"Šípkobraní": Imunita i pleť vám poděkují

Bolest hlavy až po sexu? Pozor, varuje před mrtvicí

Alkohol v těhotenství: Jste taky pro?

Něžné detaily i nečekaná jednoduchost. Top manikérkou Instagramu je Tina Goldsteinová | Video: Instagram/Betina Goldstein
reklama
reklama
reklama