Sexualita provází lidstvo od nepaměti, ale její vnímání se v průběhu dějin výrazně proměňovalo. Zatímco některé kultury ji přijímaly jako přirozenou a oslavovaly tělesnou svobodu, jiné ji potlačovaly, obklopily studem a považovaly za hřích.
V antickém Řecku či Římě byla erotika součástí života i veřejného prostoru, zatímco křesťanská morálka později zavedla přísná pravidla a tabu. Postoj ke slasti se dál vyvíjel pod vlivem vědy, pokroku i obav z pohlavně přenosných nemocí.
Historie zvrhlosti: Éry, kdy tělo vládlo a kdy za něj hrozil trest
1 Dějiny zvrhlosti

2 Pravěk: Oslava plodnosti

V době pravěku nebyla sexualita zatížena studem ani morálními předsudky. Intimní styk byl považován za běžnou součást života, úzce propojenou s plodností, přírodním cyklem a zachováním rodu. Lidé žili v těsném kontaktu s přírodou, a tak pro ně tělesnost nebyla nic zahanbujícího – vnímali ji podobně přirozeně jako jídlo, spánek nebo lov.
Kult plodnosti byl zcela zásadní. Rituály a obřady často uctívaly ženské tělo jako zdroj života. To dokládají i archeologické nálezy – zejména tzv. venuše, drobné sošky žen s výraznými boky a ňadry, které symbolizovaly mateřství, plodnost a ochranu domova. Mezi nejznámější patří například Věstonická venuše, stará více než 25 000 let.
Mužské postavy byly v umění zobrazovány spíše schematicky, ale pokud měly zdůrazněné pohlavní znaky, jednalo se nejčastěji o vzpřímený penis – symbol mužské síly a schopnosti oplodnit. Sexualita tak v pravěku nebyla spojována s potěšením ve smyslu dnešní romantiky, ale měla hluboký spirituální, kulturní a praktický význam – byla oslavou života, cykličnosti a přežití lidského druhu.
3 Starověk: Éra rozkoše bez hranic

Ve starověku se sexualita těšila nebývalé otevřenosti a fantazii. Milování nebylo tabu, ale součást každodenního života i kultury. Indická Kámasútra, dodnes považovaná za jednu z nejznámějších knih o lásce, vznikla přibližně ve 3. století a popisuje desítky erotických pozic, technik i duchovních aspektů tělesného spojení. V Číně a Japonsku bylo milování vnímáno jako umění – s propracovanou symbolikou, rituály i celou škálou erotických pomůcek.
Antické Řecko a Řím šly ještě dál. Tělesná slast nebyla pouze soukromou záležitostí, ale také součástí veřejného života. Slavnosti, festivaly a hostiny často přecházely v bujaré orgie, kde se prolínala vášeň, víno a společenská hierarchie. Intimní vztahy se navazovaly bez ohledu na pohlaví či manželský slib – elita si milostné výboje často spojovala s prestiží. Bohatí muži měli běžně milenky i milence, a vztahy se služebnictvem nebo otroky byly součástí tehdejší reality.
Homosexualita nebyla stigmatizována – zejména v Řecku byla považována za přirozenou součást výchovy a života. Starší muži často vedli mladé chlapce nejen k filozofii a umění, ale i k lásce. Archeologické nálezy, například fresky a sochy z Pompejí, dokládají, že erotika byla běžnou součástí veřejného prostoru – zdobila ložnice, lázně i chrámy. Starověk si tak sexualitu nejen užíval, ale také ji oslavoval jako přirozenou a důležitou součást lidské existence.
4 Keltové a síla rozkoše: Orgasmus jako cesta ke zdraví

Ve starověku bylo území dnešní České republiky pod vlivem keltské kultury, která byla hluboce propojena s přírodou, magií a cykly života. Plodnost hrála v jejich víře klíčovou roli a intimita byla považována za posvátnou součást rituálů. Keltové věřili, že orgasmus má nejen duchovní, ale i léčivou sílu, a přispívá k rovnováze těla i mysli.
Partnerské svazky měly pro Kelty velký význam a nevěra byla považována za závažné provinění, které mohlo vést k rozvodu. Zajímavostí je institut tzv. zkušebního manželství – partneři spolu mohli žít jeden rok na zkoušku, a pokud se ukázalo, že jim vztah nevyhovuje, mohli ho bez překážek ukončit. Podmínkou však bylo, že zůstali bezdětní. Tento systém měl blíže k dnešním zásnubám než ke klasickému sňatku. U Keltů tak hrála sexualita nejen fyzickou, ale i společenskou a duchovní roli.
5 Středověk: Když se rozkoš stala hříchem

S nástupem křesťanství se pohled na tělesnost zásadně proměnil. Církev nastolila přísná pravidla morálky a jakékoli požitky spojené s milováním byly potlačovány. Sexuální akt byl tolerován pouze v manželství a výhradně za účelem plození dětí – nikoli pro radost či blízkost. Tělesné touhy byly považovány za slabost, kterou bylo třeba ovládat, a tělo – především to ženské – se stalo symbolem hříchu.
Jakýkoli sexuální kontakt mimo svazek manželský byl považován za těžký hřích, který mohl vést až k věčnému zatracení. Téma sexuality se začalo spojovat se studem, vinou a trestem. Přirozenost se vytratila, nahradila ji asketická přísnost a strach z božího hněvu. Přesto se v zákulisí středověké morálky žilo jinak – prostituce byla běžná a často i tiše tolerovaná. Ve snaze ji odlišit od „ctihodných“ žen musely nosit zvláštní označení, například žlutý lem na šatech. Středověk byl tak érou ostrých protikladů – přísnosti na oko a tajného hříchu za zavřenými dveřmi.
6 Prudérní 19. století: Když se rozkoš léčila jako nemoc

Přestože 19. století přineslo pokrok ve vzdělanosti a vědě, sexualita zůstávala zahalena mlhou studu, předsudků a lékařských bludů. Intimita byla tabuizována nejen v očích církve, ale i v prostředí medicíny a vědeckých kruhů. Milostné hrátky byly považovány za nevhodné téma, o kterém se slušelo mlčet – a to dokonce i v rámci manželství. Masturbace byla démonizována jako nebezpečná činnost, která prý u mužů vysušuje míchu a u žen způsobuje mdloby či hysterii.
19. století tak vstoupilo do dějin jako éra extrémní zdrženlivosti a potlačování tělesnosti. Přesto se v tomto období zrodil jeden z nejpřekvapivějších vynálezů – vibrátor. Viktoriánští lékaři ho vytvořili ne za účelem potěšení, ale jako nástroj „léčby“ ženské hysterie. Orgasmus, kterého měl přístroj dosáhnout, byl považován za způsob, jak pacientku zklidnit a navrátit ji do „duševní rovnováhy“. Ironií zůstává, že právě doba, která sexualitu potlačovala nejvíce, položila základy jednoho z nejslavnějších erotických pomocníků moderní doby.
7 Šedesátky otřásly základy: Když intimita přestala být tabu

Šedesátá léta 20. století znamenala skutečný přelom v přístupu k sexualitě. Takzvaná sexuální revoluce zásadně proměnila vnímání intimity i mezilidských vztahů. Tradiční role rodiny, manželství i konzervativní morální normy oslabily, milování se stalo veřejným tématem a tělo bylo vnímáno jako zdroj svobody, nikoli studu.
Monogamie už nebyla jedinou společensky uznávanou možností a intimita se postupně vymaňovala z výlučně manželského rámce. Velkou roli sehrál rozvoj antikoncepce, legalizace potratů, rostoucí viditelnost homosexuality i uvolněnější pohled na nahotu. Společnost se měnila a s ní i média – erotické časopisy jako Playboy přinesly dosud nevídané zobrazení těla a touhy.
Tato vlna uvolnění nabrala obrovské tempo, které se začalo zbrzďovat až v 90. letech s nástupem epidemie AIDS. Virus vnesl do veřejného prostoru nové obavy a opět nastolil otázky odpovědnosti, ochrany a bezpečného chování. Přesto zůstala sexuální revoluce klíčovým mezníkem na cestě k otevřenějšímu a svobodnějšímu chápání intimity.
7 Šedesátky otřásly základy: Když intimita přestala být tabu

Šedesátá léta 20. století znamenala skutečný přelom v přístupu k sexualitě. Takzvaná sexuální revoluce zásadně proměnila vnímání intimity i mezilidských vztahů. Tradiční role rodiny, manželství i konzervativní morální normy oslabily, milování se stalo veřejným tématem a tělo bylo vnímáno jako zdroj svobody, nikoli studu.
Monogamie už nebyla jedinou společensky uznávanou možností a intimita se postupně vymaňovala z výlučně manželského rámce. Velkou roli sehrál rozvoj antikoncepce, legalizace potratů, rostoucí viditelnost homosexuality i uvolněnější pohled na nahotu. Společnost se měnila a s ní i média – erotické časopisy jako Playboy přinesly dosud nevídané zobrazení těla a touhy.
Tato vlna uvolnění nabrala obrovské tempo, které se začalo zbrzďovat až v 90. letech s nástupem epidemie AIDS. Virus vnesl do veřejného prostoru nové obavy a opět nastolil otázky odpovědnosti, ochrany a bezpečného chování. Přesto zůstala sexuální revoluce klíčovým mezníkem na cestě k otevřenějšímu a svobodnějšímu chápání intimity.
8 Moderní doba: Intimita pod vlivem technologií i otevřenosti

Dnešní společnost přistupuje k sexualitě s větší otevřeností a informovaností než kdy dřív. Témata, o kterých se dříve nemluvilo, jsou dnes běžnou součástí veřejné diskuze – masturbace, erotické pomůcky či různé formy sexuality už nejsou tabu. Mnohé dříve neakceptované praktiky nebo identity získávají prostor i pochopení. Internet a dostupnost porna způsobily, že jen máloco moderního člověka překvapí.
Zároveň se ale samotné prožívání intimity výrazně proměnilo. Místo veřejných kin či půjčoven kazet se vše přesunulo do online prostoru a soukromí. S rozvojem technologií přišly nové formy uspokojení – od sextingu přes videohovory až po virtuální realitu. Klasická prostituce ustupuje i kvůli obavám z pohlavně přenosných chorob.
Digitální věk přinesl revoluci i v oblasti erotiky, ale i nové výzvy. Masové šíření obsahu s sebou nese rizika – od ztráty soukromí až po závislost na erotických materiálech. V éře neomezeného přístupu ke všemu se stále častěji řeší otázka, co ještě je svoboda a kde začíná stín jejího zneužití.
9 Co přinese budoucnost intimity?

Dnešní doba nabízí potěšení doslova na jedno kliknutí – rychlé, snadné, bez závazků. Mladé generace stále častěji upřednostňují digitální uspokojení před složitostí skutečných vztahů. Intimní kontakt ztrácí pro mnohé na důležitosti, klesá frekvence milování a roste počet těch, kteří volí dobrovolnou abstinenci. Místo partnerských vztahů se večery tráví u obrazovek, ve světě streamů a online interakcí. Digitální pohodlí tak často nahrazuje reálné prožitky.
Historie sexuality je přitom fascinující cestou – od rituální oslavy těla přes období přísné zdrženlivosti až po současnou otevřenost a toleranci. Nikdy předtím nebyl přístup k intimitě tak svobodný jako dnes. Zůstává ale otázkou, jak se k ní bude lidstvo stavět dál. Vrátíme se k hlubším prožitkům a blízkosti, nebo bude lidská touha dál tichnout pod nánosem algoritmů a obrazovek?





