Reklama
Reklama

Velkým svatbám odzvonilo? Trendem je intimita, neformálnost a digitální nástroje

Plánujete svatbu? Pak by vás mohlo zajímat, že se aktuální trendy posouvají směrem k menším, intimnějším oslavám, které si páry chtějí užít především pro sebe, a ne kvůli očekávání okolí. Jaké další změny ve svatebním světě přicházejí a jak mohou moderní technologie pomoci s plánováním? Nejspíš vás potěší zpráva, že tím ušetříte čas i peníze.

Svatba - nevěsta a ženich
Svatba - nevěsta a ženichFoto: WeMarry
Svatba - nevěsta a ženich
Svatba - nevěsta a ženichFoto: WeMarry
Daniela Straková
Daniela Straková

Místo velkých formálních svateb s desítkami až stovkami hostů si snoubenci raději volí menší oslavy v domácím prostředí, na zahradě nebo v oblíbené restauraci. Důraz se klade na příjemnou atmosféru a autentičnost. „Páry dnes mnohem víc přemýšlí o tom, co je jim opravdu blízké. Místo ‘pro ostatní’ plánují svatbu ‘pro sebe’. Intimní svatby v domácím prostředí umožňují víc autenticity a klidu – bez tlaku na velká gesta,“ říká Kryštof Paleta, který spolu s Lukášem Chládkem vytvořil online nástroj pro plánování svatby s názvem WeMarry.

Chystáte svatbu a zajímá vás, jak se na to finančně připravit? Průměrná česká svatba vyjde v letošním roce novomanžele na 280 000 Kč, přičemž více než třetina z této částky připadne na catering, necelá pětina na pronájem svatebního místa a 13 % na zajištění hudební produkce. Zúčastní se jí v průměru 58 hostů. Co je pro někoho málo, může být pro druhého moc, a ne jinak je to i u svateb. Malá svatba do 50 hostů, případně ještě menší se cenově může pohybovat od 50 tisíc, za předpokladu, že se jedná vskutku o minimalistický rituál, osekaný na obřad a oběd s nejbližšími, až po 150 000–200 000 Kč, pokud se pár rozhodne pro luxusnější catering, kvalitního fotografa nebo například pronájem menšího exkluzivního místa. Pokud tedy zvolíte menší obřad, povede se vám ušetřit nemalou částku, takže není divu, že jsou malé svatby na vzestupu.

Reklama

Plánovačky svateb nebudou mít „co žrát“?

Reklama

„Technologie přináší hlavně přehled a klid a je celkem jedno, jestli se jedná o menší či větší svatbu,“ mluví o výhodách Paleta. „Poslední dobou ale nabízí různé nástroje a způsoby, jak plánování usnadnit. Např. svatební web je poslední dobou čím dál častější součástí svatby, protože velmi usnadní komunikaci a organizaci hostů. Nebo např. sdílené fotoalbum, kam hosté mohou nahrávat fotky přímo ze svatby ze svých zařízení a snoubenci pak nemusí hosty prosit o momentky jednotlivě.“

Chcete opravdu řešit 150 porcí svíčkové?

Jak už to bývá, zahraničí je s digitálním plánováním svateb víc napřed. Podle Palety v zemích jako USA, Německo nebo Skandinávie jsou digitální nástroje zcela běžnou součástí svatebních příprav. Nastupující trend ale nejspíš nemine ani české luhy a háje. 

„V Česku vnímáme, že se tento přístup postupně prosazuje – zejména u mladších párů, které chtějí svatbu řešit moderně, efektivně a bez zbytečné administrativy. Je tu ale stále prostor pro zjednodušení a lepší dostupnost digitálních řešení,“ konstatuje zakladatel WeMarry.

Současná ekonomická situace může být také jedním z důvodů, proč jsou menší svatby, jež si může pár zařídit víceméně svépomocně, na vzestupu, není ale jediným. „Lidé se víc zaměřují na kvalitu než kvantitu – a menší svatby to skvěle vystihují. Chcete, aby tam byli ti opravdu důležití, ne abyste řešili 150 porcí svíčkové,“ říká Paleta. „Hosté dnes nejsou jen ‚publikum‘ – jsou součástí zážitku. Páry jim připravují personalizované dárky, fotokoutky, zážitkové večeře. Na svatebním webu si k tomu můžete přidat třeba otázky do RSVP formuláře, např. oblíbená píseň, tip na fotku, a celý den tak nenásilně doladit i podle skladby hostů.“

Stresující období před svatbou lze tak díky novým aplikacím přizpůsobit víc svým vlastním potřebám a stylu. „Plánování svatby nemusí být stres, ale může to být pohodový a kreativní proces – pokud mají snoubenci ty správné nástroje po ruce. A také se potvrzuje, že méně je někdy více – trendem je dnes autenticita a důraz na zážitek, nikoli okázalost.“

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama