Ikona počasí
-- °C
-- °C
Reklama
Reklama

Svoboda v mantinelech. Proč učení přes důsledky funguje lépe než tresty a odměny?

FAFO výchova je svobodou v mantinelech
FAFO výchova je svobodou v mantinelechFoto: Shutterstock
FAFO výchova je svobodou v mantinelech
FAFO výchova je svobodou v mantinelechFoto: Shutterstock

FAFO výchova staví na přirozených a logických důsledcích. Dítě zkouší, co zvolí, a bezpečně nese následek. Tím roste vnitřní motivace, odpovědnost i seberegulace — bez mocenských bojů, trestů a úplatků. Svoboda v jasných mantinelech učí líp než kázání. Klíčem jsou předem domluvená pravidla, bezpečí a krátké poučení místo výčitek.

Přidejte si obsah webu Žena.cz do oblíbených na Google zprávách
Reklama

Respektující výchova bývá roky považovaná za zlatý standard: vztah, hranice, spolupráce. Do debaty ale nyní vstupuje zkratka FAFO (Fuck around and find out), volně řečeno Zkus si to a poznej důsledky. V praxi se jedná o internetovou nálepku pro přirozené a logické následky, tedy nástroj, který odborné organizace popisují už dlouho: když nejde o bezpečí, nechte dítě prožít výsledek vlastního rozhodnutí a pak mu pomozte zkušenost zpracovat. Nejde o trest, ale učení.

Co říká výzkum

Z dlouhodobého hlediska nejlépe vychází autoritativní styl, ve kterém hraje hlavní roli vřelost, existují jasně vymezené hranice a je vyžadována důslednost bez tvrdosti. Děti mívají lepší školní výsledky, sebe-regulaci i sociální kompetence. Přirozené či logické následky jsou v tomto rámci běžným nástrojem. Zároveň platí, že citlivá, „ping-pongová“ interakce (tzv. serve & return) a trénink exekutivních funkcí (pozornost, plánování, sebeovládání) jsou klíčem k tomu, aby děti důsledky uměly zpracovat.

Reklama

Jak FAFO dělat bezpečně a smysluplně

Předem nastavte očekávání

Krátce a jasně: „Je zima, čepice tě zahřeje. Když si ji nevezmeš, bude ti venku zima.“ Poté nezahlcujte kázáním – nechte promluvit realitu. Dítěti nabídněte empatii a útěchu, ne „já to říkal.

Nechte dopadnout přirozený následek, pokud nejde o bezpečí

Vyhazuje-li jídlo  dojdou zásoby; rozbije-li hračku  nebude si s ní moct hrát. Nepoužívejte hlad či bolest jako trest, nenutit dítě k večeři je v pořádku, ale jídlo se neodepírá. Nabídněte později zdravou svačinu nebo snídani.

U mladších dětí volte „logický následek. Zapomnělo úkol? Pomozte sepsat omluvu a práci dodělat. Ztratilo rukavice? Přispěje ze svého kapesného na nové. Následek má být související, přiměřený věku a důstojný. Po takových situacích s dítětem promluvte. Otázkami typu „Co se stalo? Co zkusíš příště?“ budujete jeho sebe-regulaci a plánování, nikoli strach.

FAFO přístup je to chytře nastavený rámec svobody a následků, který buduje samostatnost, odolnost a reálné dovednosti dítěte. V praxi bývá cennější než přístup, kde rodič vše řídí, vše vysvětluje nebo vše zachraňuje.

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama