Sedmdesátky a osmdesátky už měly svůj módní comeback před několika lety, málokdo z mladších generací ale pamatuje, že v Československu vznikaly ty nejlepší kousky za rachotu domácího šicího stroje. Možná vás také překvapí, že jedna společnost se zkoušela prosadit s dovážkovou službou oblečení, jako to dělají dnešní e-shopy. Připomeňte si, jak se Československo oblékalo za normalizace.
Socialistická móda si zasloužila řádnou reprezentaci. Modelky předvádějí své outfity na holešovickém výstavišti, které tehdy neslo šik název Park kultury a oddychu Julia Fučíka nebo také hovorově „Julda Fulda“. Fotografie je z roku 1969.
1

2
Letní idylka na reklamní módní skládačce podniku TIBA ve Dvoře Králové nad Labem zhruba ze 60. až 70. let. Uvolněná 60. léta se propsala i do odívání, pak začalo přituhovat.
3

Pokud si myslíte, že má modelka na sobě podprsenku či bikiny, mýlíte se. Jsou to nefalšované normalizační „opalovačky“ s tehdy kýženým špičatým tvarem. Jedná se o model znojemské společnosti Vkus, která v roce 1969 slavila dvacáté výročí. Zda dostála svému jménu, posuďte sami.
4

Československé ženy byly na přelomu 60. a 70. let v lecčem emancipovanější než ty na západě, měly třeba právo na interrupci. Před vilnými pohledy delegátů z Federálního shromáždění je to ale neuchránilo. Pánové při pobafávání fajfky pozorují modelku, která předvádí prádlo píseckého Jitexu.
5

Dnes nám možná vyskakuje při představě nepříjemného materiálu vyrážka, ale v 70. a 80 letech se těšily velké slávě chemlon, silon nebo chemlotex a pak též zahraniční dederon, enkalon, perlon a stilon. Normalizační módě zkrátka dominoval syntetický materiál. Modelky předvádějí oblečení ze tkaniny slotera. 70. léta.
6 Herečka Jana Brejchová u knihovny ve svém bytě, 70. léta

Někteří pamětníci vzpomínají na normalizační módu dostupnou v běžných obchodech jako na fádní a nelichotivou. Příkladem mohou být beztvaré dederonové propínací šaty s límečkem. Herečka Jana Brejchová však platila za módní ikonu.
7 Obálky časopisů Žena a móda ze 70. let
Ženy inspiroval časopis Žena a móda, který vycházel i se střihovou přílohou, podle níž se dalo šít. Proslulý byl časopis Burda, na který se stály fronty.
8 Obálka časopisu Žena a móda ze 70. let
Kdo chtěl mít šmrncovní oděv (skoro) jako ze západu, musel si poradit sám.
9
Móda se objevovala i v dalších časopisech určených pro ženy, třeba v Květech či ve Vlastě.
10 Socialistický outfit z časopisu Žena a móda z roku 1982
Za tyto outfity z Ženy a módy by se snad nemusely stydět ani dnešní módní influencerky.
11 Oděvní služba Praha, 1988

Pokud jste šitím nevládli, mohli jste zkusit štěstí ještě u pražské oděvní služby.
12

Většina módních značek neměla na rozdíl od dnešních zahraničních řetězců dvakrát přitažlivé jméno. V tomto kalendáři z roku 1987 se svými kousky chlubí Bavlnářský průmysl.
13 Reklama na Pletené plavky od podniku Modeta Jihlava, 80. lét

Oproti dnešní ultrarychlé módě měla ale ta socialistická jednu velkou výhodu. Vznikala lokálně a v ucházejících pracovních podmínkách. Reklama pochází z 80. let a patří jihlavské Modetě.
13 Reklama na Pletené plavky od podniku Modeta Jihlava, 80. lét

Oproti dnešní ultrarychlé módě měla ale ta socialistická jednu velkou výhodu. Vznikala lokálně a v ucházejících pracovních podmínkách. Reklama pochází z 80. let a patří jihlavské Modetě.
14 Reklamní kalendář. Oděvní průmysl Prostějov, rok 1986

Reklamní kalendář ikonického OP Prostějov z roku 1986.
15 Reklama. Závody Gustava Klimenta v Třebíči, 80. léta

Normalizační žena chtěla i sportovat, třebíčské Závody Gustava Klimenta se tak na reklamním plakátu z 80. let chlubily jak elegantnější, tak ležérní módou. Zda platí motto „kvalita, móda, vkus“, je subjektivní.
16 Reklama. Soluna - Družstvo umělecké výroby Praha, 80. léta

K 80. letům neodmyslitelně patří i tento účes. Slušivý šperk s příslušným znamením zvěrokruhu zase zajistilo Družstvo umělecké výroby.
17 Reklama. Oděvní průmysl Prostějov, 80. léta

Bavlna nad zlato. V 80. letech se oblibě těšily stále spíše syntetické materiály.
18 Prior, plakát s kalendáriem na rok 1989

Plakát Prioru ukazuje módu, která se pomalu přelévá z 80. do 90. let a má příchuť diska.
19 Dárek z Drutěvy, 1988

Zásilková služba z Drutěvy je něco jako normalizační Zalando. Svetr Johana až k vašim dveřím.
20 Reklama na spodní oděv, Československo, nedatováno
Noční košile mohla vyjít od 90 do 150 československých korun.
21

Reklama na „plesniváky“, jak se dříve přezdívalo džínám značky Lee Cooper.





