Reklama
Reklama

Běžné silonky dráždí pokožku i přírodu. České Božonky nabízejí řešení i pro atopiky

Silonky, které vypadají božsky, jsou pohodlné na každodenní nošení – a přitom nezatěžují planetu. Zní to jako utopie? Česká značka Božonky dokazuje, že spojení ženské elegance a ekologické udržitelnosti je nejen možné, ale i mimořádně žádoucí. Příběh, který začal inspirací v rodinné firmě, dnes mění pohled na to, co si oblékáme každý den.

Božonky
BožonkyFoto: Božonky
Božonky
BožonkyFoto: Božonky
Daniela Straková
Daniela Straková

Za názvem Božonky se skrývá hravá zkratka pro „boží silonky, ale jejich přitažlivost rozhodně nekončí u slovní hříčky. Zakladatelka Tome Atanasov vsadila u tohoto módního, a přitom navýsost praktického projektu na originalitu, poctivost a vizi elegantní udržitelnosti. Cílem bylo vytvořit punčochy, které budou šetrné k životnímu prostředí, ale zároveň si uchovají styl, pohodlí a dlouhou životnost.

Reklama

Nápad na ekologické a rozložitelné punčocháče vznikl díky jedné inspirativní ženě, která vede rodinnou firmu s ponožkami. Sama chtěla posunout tento rodinný odkaz dál a vytvořit něco udržitelného, co bude šetrné k planetě – a tak vznikl koncept punčocháčů, které nejen dobře vypadají a vydrží, ale zároveň se biologicky rozkládají a nezatěžují životní prostředí, vypráví Atanasov, která za rozložitelnými punčochami s názvem Božonky stojí. Název Božonky je zkratkou pro boží silonky – je hravý, výstižný a symbolizuje radost z módy, ženskost a zároveň úctu k přírodě. Mým cílem je přinášet ženám punčochy, které propojují eleganci, ženskou sílu a zodpovědnost k planetě.“

Sluší i suché a ekzematické pleti

Reklama

Co dělá tyto silonky teda opravdu ekologickými? Božonky jsou vyráběné z inovativního vlákna Amni Soul Eco®, což je speciální typ polyamidu 6.6 s upraveným složením, zní odpověď. V porovnání s běžným nylonem se toto vlákno rozloží až dvacetkrát rychleji a díky svým schopnostem rozkládat se v anaerobním prostředí, jako třeba na skládkách, se za pomoci přátelských bakterií přemění na biomasu a bioplyn, což jsou látky, které mohou být v přírodě znovu využitelné, a to například jako přírodní hnojivo či obnovitelný zdroj energie. Na rozdíl od klasických syntetických vláken Božonky po sobě nezanechávají mikroplasty ani toxické stopy.

Značka se také pyšní tím, že používá výhradně organická barviva bez škodlivých chemických látek, která splňují přísné požadavky mezinárodní záruky zdravotní nezávadnosti textilií. Punčochy jsou tak vhodné i pro osoby s citlivou pokožkou nebo alergiemi. Obsahují totiž také výtažky z aloe vera, které silonky změkčují, dodávají jim příjemnou vůni a zaručují svěžest na celý den pro všechny typy pokožek včetně suchých typů nebo problematických ekzémů,“ objasňuje majitelka značky.

Díky použití zvláštní technologie s názvem Amni Soul Eco® se tyto punčocháče v přírodě rozkládají v průměru do pěti let. Zdá se vám to jako dlouhá doba? Není to nic oproti klasickým nylonovým silonkám, které v přírodě můžou přetrvat i 50 až 100 let. To znamená, že Božonky se oproti nim opravdu můžou rozložit deset- až dvacetkrát rychleji. Navíc tento proces může značně urychlit slané např. mořské – prostředí. Celý proces probíhá bez negativního dopadu na životní prostředí, dodává majitelka.

Ačkoli je značka situovaná do Česka, Božonky se aktuálně vyrábějí v Makedonii. Důvodem je dostupnost technologií a specifické know-how s ekologickou výrobou punčochářských výrobků, upřesňují majitelé s tím, že je v plánu časem přesunout výrobu blíže k domovu, resp. do Česka, jakmile se podaří vytvořit k tomu vhodné podmínky. Přesto se ale snaží přistupovat k výrobě, i když poněkud vzdálené, odpovědně. Výroba probíhá s důrazem na férové pracovní podmínky a minimální ekologickou zátěž. Každý krok výroby je doprovázen péčí a pečlivým dohledem tak, aby odpovídal hodnotám značky," tvrdí.

Punčochy nemusí být jednorázovka, ale investice

Samy zakladatelky byly mile překvapené upřímným zájmem zákaznic o svůj produkt. Téma udržitelnosti neoslovilo navíc pouze mladší generace. Mezi prvními zákaznicemi byly čtrnáctileté slečny i 78letá porodní asistentka. Právě pestrost našich zákaznic nás dojala – mnohé z nich se k Božonkám vrací pravidelně a staly se z nich naše stálé klientky, vzpomínají. Podobná různorodost zákaznic je i v profesích. Letušky i zdravotní sestry nám často říkaly, jak důležité je mít pohodlné a kvalitní silonky, protože v nich tráví celý den. Ocenily zejména komfort, pevnost a příjemný pocit při nošení.

Nejčastější otázkou, se kterou se potýkají, je ovšem to, jaký je vlastně rozdíl mezi klasickými punčochami a Božonkami. Kromě udržitelnosti jsou navrženy tak, aby vydržely opravdu dlouho, dodává Atanasov další výhodu svého produktu. A když si to spočítáte – kolikrát je oblečete vs. jejich cenu – tak zjistíte, že nejsou drahé. Právě tato ‚matematika‘ zaujala mnoho zákaznic, protože v Božonkách vidí smysluplnou a výhodnou investici."

Přesto je konkurence v podobě „jednorázových punčoch velká. Zakladatelky proto svůj produkt obohatily i o další vlastnosti, který jim pomůže vyniknout. „Kromě pohodlí a dlouhé výdrže si zákaznice chválí i jemnost materiálu, krásné a praktické balení a vůni – díky příměsi aloe vera jsou Božonky příjemné už při prvním dotyku. Není to jen udržitelný produkt – jsou to punčochy, které dávají smysl.“ Vize značky je vlastně prostá, ale nicméně je to velká výzva: Celkově bychom ale rády hlavně rozšířily širší povědomí o udržitelné módě, ukázaly lidem, že lze vypadat elegantně, jít s dobou a trendy a zároveň být šetrný k planetě.

O udržitelné módě panují určité představy, až předsudky, které s realitou nemusí mít mnoho společného. Snad nejrozšířenějším mýtem o udržitelné módě je představa, že ekologické věci musí být ‚ošklivé‘, nevýrazné nebo kompromisní – typicky v odstínech hnědé, zelené a v pytlovitých střizích. Božonky tento stereotyp zásadně boří, domnívají se zakladatelky. Důkazem je, že i produkt z biologicky rozložitelného materiálu může být elegantní, jemný, nebo naopak zářivě barevný, sofistikovaný a krásný. Design a udržitelnost se navzájem nevylučují – naopak, mohou jít ruku v ruce a tvořit estetický i etický celek. Udržitelná móda může být moderní, sexy i luxusní – a Božonky to chtějí dokázat každým vláknem.“

Punčochy, co přežily i útok kočičích drápků

Díry na punčocháčích, kvůli kterými musí silonky automaticky do koše, jsou bohužel běžnou, i když nervující zkušeností, kterou zná každá žena. Zákazníci často oceňují, že se jim Božonky neroztrhnou hned po prvním nošení, rády slýcháme, že silonky vydrží dlouho, pochvalují si zpětnou vazbu své klientely majitelky. Vtipným příběhem může být kompliment, kdy zákaznice zasdílela, že její Božonky přežily útok kočky, která na ni skočila a zavěsila se.

Neméně důležitým faktorem je i úleva žen s atopickým ekzémem, když najdou kousek oblečení, jež jejich citlivou kůži zbytečně neirituje. Jedna z nejmilejších zpětných vazeb byla ale od zákaznice, která trpí atopickým ekzémem a zjistila, že Božonky jako jediné jí nedráždí kůži. To, že Božonky pomohly lidem s citlivou pokožkou, ekzémy nebo alergiemi, celkově dostáváme často protože silonky nedráždí kůži a dobře ‚dýchají‘."

Myslíte, že punčochy už vychází z módy? Podle majitelek značky Božonky jste zjevně na omylu. 

Punčochy se znovu dostávají do centra módního dění – a už dávno nejsou jen nenápadným doplňkem. Naopak, stávají se hlavním prvkem outfitu, upozorňují. Trendem jsou jednoznačně barvy – od sytých a výrazných tónů až po pastelové variace – ale také vzory, potisky a originální designové zpracování. Punčocháče začínají být prostředkem sebevyjádření. Co se týče konkrétních barev, na jaře a v létě převažují Božonky v bílé, jelikož si je nevěsty pořizují na svatby. Na jaro i podzim také hodně jede malinová, vínová a červená. Vedle toho ale stále roste i poptávka po udržitelných materiálech a kvalitním zpracování. Kombinace stylu, pohodlí a ekologického přístupu je přesně to, kam současná móda směřuje – a Božonky jsou připravené tento směr následovat i udávat.

Zajímá vás, jak vypadají udržitelné punčocháče a jak si s nimi v rámci stylingu poradit? Podívejte se do galerie.

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama