Olga Havlová měla velmi specifický a minimalistický styl, který byl v souladu s její osobností – jemný, decentní a sofistikovaný. Její oblečení bylo spíše střídmé, ale vždy vysoce elegantní, a její móda reflektovala její vkus i dobu, ve které žila.
Móda z Hradu, od Havlových až po Evu Pavlovou: Jak se měnil vkus českých prvních dam?
1 Olga Havlová: za její střídmost ji milovali

2 Preferovala jednoduchost a eleganci

Často volila jednobarevné outfity nebo, když už, tradiční barevné kombinace. Barvy, které si oblíbila, byly spíše tlumené, jako například šedá, světle modrá, béžová nebo růžová. Tento jemný přístup byl v kontrastu s výraznými barvami, které byly tehdy běžné u jiných veřejně vystupujících osobností.
3 Nadčasová klasika

Její outfity nebyly přehnané ani extravagantní. Vybírala si často elegantní kostýmky, které byly dobře střižené, a s minimem ozdob. Její styl nebyl hlučný, ale působil velmi vkusně a noblesně.
4 Praktičnost nade vše

Olga Havlová měla talent skloubit formalitu s pohodlím. I když byla v přítomnosti světových lídrů a na důležitých oficiálních akcích, její oblečení nikdy nevypadalo nepohodlně nebo příliš těsně. Měla cit pro praktické aspekty oblékání.
5 Dagmar Havlová: mladá krev a svěží změna

Oproti tomu Dagmar Veškrnová, později Havlová, byla velmi odlišná od své předchůdkyně Olgy Havlové, jak co do osobnosti, tak i módního stylu. Dagmar byla známá pro svůj výraznější, sebevědomější a odvážnější přístup nejen v oblasti módy, ale i v celkovém veřejném vystupování. Její styl byl opravdu „jiný“ a nejednou vzbuzoval pozornost, což je něco, co ji odlišovalo od více konzervativní Olgy.
Dagmar byla mnohem více otevřená výraznějším a živějším barvám. Často byla vidět v jasných tónech – červené, modré, zelené nebo zlaté, které působily energicky a živě. Její outfity byly více výrazné a dynamické, což podtrhovalo její osobnost.
6 Sebevědomí a ženskost

Dagmar byla vnímána jako žena, která se nebojí vyzařovat jistou dávku sex-appealu. To byla další věc, která ji odlišovala od Olgy – její móda vyjadřovala sebevědomí a ženskost v trochu „odvážnějším“ směru. Ať už šlo o elegantní šaty, které zdůraznily její postavu, kožíšky v glamour stylu nebo o odvážné výstřihy, Dagmar – nepochybně i díky své herecké kariéře – působila atraktivně, ale většinou volila vkusné outfity s respektem k situaci a svému postavení.
7 Silnější módní výraz

Její styl byl silněji spojený s její osobností – byla to žena, která nejen že byla na očích veřejnosti, ale také si uměla udržet svůj vlastní styl. Jako herečka měla více zkušeností s veřejnými vystoupeními a médii, což se projevovalo i v jejím módním výrazu.
8 Odvaha experimentovat

Nezůstávala jen u jedné značky a byla otevřená novým trendům. To bylo v kontrastu s Olgou, která byla spíše konzervativní v tomto ohledu a mnohem více se zaměřovala na jednoduchost a klasiku. Dagmar Havlová si s oblibou vybírala neobvyklé střihy, které dodávaly jejím outfitům moderní vzhled, také experimentovala s různými materiály, vzory a detaily. Byla známá svou oblibou v zajímavých střizích, ale byly většinou vyvážené a sofistikované.
9 Eleganci s trochou „hollywoodského“ šarmu

Vždy volila kousky, které ji dělaly mladistvou a svěží. I když byla první dámou, rozhodně se nezaměřovala jen na čistě formální a přísně tradiční styl. Její oblečení bylo odvážné, mladistvé, a přesto neprovokovalo ani nešlo do extrému.
10 Návrat ke konzervativnímu vzezření - Livia Klausová

Livia Klausová, manželka bývalého prezidenta Václava Klause, byla první dámou České republiky v letech 2003–2013. Její módní styl byl odlišný jak od Olgy Havlové, tak od Dagmar Havlové. Vnímat by se dala jako žena s velmi propracovaným, konzervativním, ale přesto moderním stylem, který vyzařoval sofistikovanost, vybranost a určitou formálnost – což odpovídalo takovému postavení.
Často ji bylo možné vidět v oblečení, které bylo formální, dobře střižené a bez výrazných módních experimentů. Její outfity byly většinou konzervativní, ale nedalo by se říct, že by byly nudné. Důraz kladla na kvalitní materiály, čisté linie a perfektní střihy.
11 Kostýmky, na které se mohla spolehnout

Kostýmky a šaty byly základem jejího šatníku. Livia Klausová měla ráda klasické dvoudílné kostýmy, které byly vždy velmi dobře propracované a ne příliš extravagantní.
12 Decentní minimalismus, který nebyl nudný

Její vzhled byl vždy velmi sofistikovaný, ale jemný – preferovala minimalistické detaily, jakými byly kvalitní kousky, decentní šperky a elegantní kabelky. Luxusní doplňky v jejím podání nikdy nepůsobily přehnaně, ale spíše vkusně a podtrhovaly její postavení.
13 Formální důstojnost

Oproti Dagmar Havlové, která ráda volila živé barvy, Livia Klausová měla tendenci nosit zemité a tlumené odstíny, což bylo v souladu s jejím klidnějším a více formálním vzezřením.
V jejím šatníku dominovaly neutrální tóny, především černá, šedá, bílá, béžová a tmavé odstíny modré. Tato volba barev jí dodávala důstojnost, která se hodila k roli první dámy.
14

Její vzhled působil vždy velmi udržovaně, ale zároveň nenápadně, což ukazovalo její schopnost splynout s okolím a přitom stále vyzařovat určitou autoritu. Pro srovnání: ve středu obrázku stojí v modrých šatech Livia Klausová, v bordových šatech nalevo od ní Dagmar Havlová v září 2010, kdy se účastnila setkání ústavních činitelek a manželek politiků v Lánech na pozvání paní Klausové.
Livia Klausová byla vnímána jako žena, která ve své roli první dámy vystupovala s naprostou jistotou a respektem. Její styl byl seriózní a nikdy nebyl přehnaný nebo „hlasný“, což odpovídalo jejímu chladnému a vyrovnanému veřejnému vystupování.
15 Ivana Zemanová přinesla jednoduchost, ale bez výrazu

Módní styl další první dámy Ivany Zemanové nevzbudil tolik pozornosti jako styl některých předchozích první dám a její outfity byly často vnímány jako trochu nezajímavé, jednotvárné a bez výrazného osobitého prvku.
„Mám v oblibě černou barvu, což je mi často vytýkáno,“ postěžovala si v rozhovoru pro Ona Dnes. „Prý bych měla nosit pestřejší oblečení. Ale proč? Já mám přece pestrý život!“
16 Nudný chaos

Mnohé její outfity by se daly označit jako chaotické, protože někdy nebylo úplně jasné, zda se snaží o příliš velkou formálnost, nebo naopak o něco uvolněnějšího. Tato „přetíženost“ stylu, kdy se snažila skloubit různé střihy nebo textury, často vedla k tomu, že její vzhled působil nepřehledně a současně bez silného módního vyjádření.
17

Na rozdíl od předchozích prvních dam, které se nebály experimentovat s barvami nebo volit zajímavé střihy a vzory, Ivana se spíše držela bezpečné a konzervativní volby, které ale nedodávaly její postavě výrazný šarm. Její volby byly různé, někdy by se i daly označit za elegantní, ale nad žádným z nich módní kritici neužasli.
18 Pohodlí především

Ivana Zemanová měla také tendenci k pohodlným, ale ne příliš inspirativním kouskům. Často ji bylo možné vidět v kostýmech nebo šatech, které byly především praktické, ale jejich celkový vzhled nevytvářel žádný trvalý dojem. I když její výběr oblečení nikdy nebyl kontroverzní, zůstával spíše „neviditelný“ v módním smyslu.
18 Pohodlí především

Ivana Zemanová měla také tendenci k pohodlným, ale ne příliš inspirativním kouskům. Často ji bylo možné vidět v kostýmech nebo šatech, které byly především praktické, ale jejich celkový vzhled nevytvářel žádný trvalý dojem. I když její výběr oblečení nikdy nebyl kontroverzní, zůstával spíše „neviditelný“ v módním smyslu.
19 Nemastné neslané

I když byla vždy formálně oblečena a plnila svou roli první dámy, její outfity nezanechaly trvalou stopu v oblasti módy. Černá barva, která dominovala jejím šatníkům, byla spíše symbolem formálnosti, ale také určitého „zákulisního“ vzhledu, který ji nevyčleňoval z davu.
Ivana Zemanová tedy nebyla považována za módní ikonu, ale spíše za ženu, která se držela tradičních, bezpečných voleb a nenáročných, často spíš formálních outfitů, které nikdy neprovokovaly nebo nezpůsobovaly diskusi. Vlastně nevyvolávaly vůbec nic a v některých případech působily spíš dojmem, že je škoda na ně plýtvat slovy.
20 Eva Pavlová: nová naděje?

Eva Pavlová, současná první dáma České republiky, je v této pozici relativně krátce a jak se bude její styl vyvíjet, nebo jestli se vůbec někam posune, ukáže čas.
21 Klasické siluety a střihy

Podobně jako Livia Klausová, i Eva Pavlová preferuje klasické střihy a siluety, které jsou tradiční a formální, ale elegantní. Ráda volí oblečení, které se hodí na oficiální příležitosti, a přitom se vyhýbá výrazným módním experimentům. Šaty, kostýmy a elegantní kalhoty jsou základními prvky jejího šatníku.
22

Už teď ale lze vidět, že od šedé myšky, kterou byla na začátku volební kampaně, se posunula k lehčím pastelům. Pavlová volí obvykle elegantní kousky. A s ohledem na její povahu a postavení první dámy je její styl spíše konzervativní a vkusný než odvážný nebo experimentální. Sází na kvalitní, dobře padnoucí kousky, které podtrhují její důstojnost, ale zároveň neztrácí ženskost.
23

Ačkoli se v šatníku Evy Pavlové často objevují tlumené a přírodní odstíny, jako jsou béžová, šedá, tmavě modrá nebo černá, začala první dáma volit i odvážnější barevné kombinace. Působí živě a výrazně, ale nepřekročily hranici dobrého vkusu.
24 Střídmost a přirozenost

Její styl je také charakterizován střídmostí a přirozeností. Eva Pavlová není známá tím, že by se pokoušela být módní ikonou, ale její přístup k oblékání vyzařuje důstojnost a respekt vůči její roli. Její vzhled není přehnaný a zaměřuje se na to, aby působila přirozeně a v souladu s moderními hodnotami.
25 Minimalismus a jemné detaily

Pavlová se vyhýbá příliš okázalým a dramatickým módním prvkům. Její vzhled je spíše minimalistický, což ale neznamená, že by byl nudný. Většinou volí kvalitní materiály a pečlivě vybírá detaily, které outfity podtrhnou, jako jemné šperky nebo decentní kabelky.
Je potřeba uznat, že Pavlová zatím nezanechala žádnou výraznou módní stopu, ale její styl je vnímán jako elegantní, vkusný a přirozený. Zaměřuje se na klasiku, minimální detaily a jednoduchost, což je pro její roli ideální. Její módní volby jsou spíše střídmé a minimalistické, což je v souladu s moderními trendy, ale zároveň se neodchylují od její role první dámy. A je docela možné, že v průběhu dalších let se posune zase o něco dál.











