reklama
 

Zhubnout můžete i obyčejnou chůzí: Jak na to?

Jak se doba zrychluje, zapomínáme chodit pěšky. Přitom chůzí se hubne lépe než během.

Foto: Thinkstock

Jak se doba zrychluje, zapomínáme chodit pěšky. Jet hromadnou dopravou je rychlejší, využít auto ještě víc a kromě toho je to tak pohodlné. Jenže pokud si k tomu nenajdeme čas na sport, tělo nemá ani základní množství pohybu a chátrá ve všech směrech.

Přitom chodit je tak snadné. Nepotřebujete k tomu žádné speciální dovednosti, talent, ani sportovní náčiní, o tělocvičně ani nemluvě. Chodit můžete kdekoli a kdykoli, dokonce i uprostřed pracovního dne. Podle odborníků a trenérů navíc chůze může doopravdy nahradit cvičení či jiný sport.

A jak víte, hýbat se člověk musí. Nejen kvůli postavě, ale kvůli srdci, nebo třeba kvůli psychice. Fyzická aktivita udržuje tělo v kondici fyzické a psychické. Jenže spousta lidí nemá na klasické tréninky čas, případně se při své pracovní zátěži nedonutí ještě sbalit a vyrazit do fitka.

Přirozená a účinná

Chůze je proto jako alternativa naprosto ideální. Jde o velmi přirozený pohyb, při kterém měníme špatný cholesterol LDL na dobrý cholesterol HDL, a také spalujeme tuky.

Podle průzkumu společnosti Garmin je dokonce chůze na hubnutí ještě účinnější než běh. "Průměrná tepová frekvence při běhu leží nad hranicí spalování tuků a většina energie, která je při běhu spotřebována, pochází z cukrů. Naopak při chůzi se tepová frekvence držela v nižší zóně, právě v oblasti, kde dochází k využívání energie z tukových zásob," píše se v závěru jejich pokusné studie.

Lepší než běh

Jinými slovy, pro spalování tuků je proto vhodnější méně náročný, ale déle trvající pohyb. A to je skvělá zpráva, ne? Samozřejmě ale záleží právě na tom slově "déle".

Někde se sice dočtete, že aby to mělo nějaký smysl, musíte ujít každý den sedm kilometrů. V Americe vám řeknou pět, ale asi znáte fotky průměrných Američanů a asi nechcete vypadat jako oni.

Nicméně podle osobního trenéra Ondřeje Diviše na vzdálenosti zase tolik nezáleží. Což je další dobrá zpráva. "Nejde o vzdálenost, kterou člověk ujde, ale spíše o čas. Doporučuji proto minimálně 60 minut denně, aby byla po dvou měsících cítit změna," vysvětluje osobní trenér.

Čtěte také: Pro hezčí tělo i pocit: V létě bychom měli jíst jinak

Ideální je chodit hodinu v kuse, a ještě po nezpevněném terénu s mírným převýšením. Na první pohled se to může zdát hodně, ale schválně si jednou přivstaňte a běžte do práce pěšky - třeba zjistíte, že když nepoužijete autobus, časový rozdíl nebude zase tak markantní a ještě přitom uděláte něco pro své tělo a zdraví.

Pokud přece jen nestíháte chodit každý den hodinu v kuse, stáhněte si do mobilu jakoukoli aplikaci, která funguje jako krokoměr a bude vám počítat, kolik kroků i kilometrů jste za den nachodili, a hodnoty také zprůměruje. Čím víc se tento průměr bude blížit zmíněným sedmi kilometrům, tím větší máte jistotu, že jste na sobě zapracovali.

Kopce a schody

"Při klasické chůzi zpevňujete zejména dolní končetiny. Pokud se chcete zaměřit na zpevňování hýždí, pak je nejvhodnější chůze do kopce či do schodů," připomíná Ondřej Diviš. Jestli tedy toužíte také po pevnějším zadku, vyhlédněte si ve svém okolí pěkný kopec a zapomeňte na výtahy a eskalátory. 

K tomu si každé ráno udělejte 50 dřepů a máte vystaráno. Pokud chcete zpevňovat i povislé paže, pak si vezměte při chůzi do rukou hole na nordic walking. 

Jestli to s chůzí myslíte vážně a hodláte podnikat delší túry v terénu, měla byste si pořídit dobré obutí, ideálně s pevným kotníkem. Další omezení však chůze nemá. Hodí se pro lidi každého věku a není závislé na kondici. Delší chůze se snad neporučuje jen příliš obézním lidem, protože přetěžují klouby. Pro ně je lepší začít plaváním.

MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT:

Začněte zdravou snídaní: Nejlepší recepty na smoothie

Na vlasy, na tělo i na vaření: Kokosový olej je zázrak

Aby opálení hned nevybledlo: Jak se o něj starat?

Něžné detaily i nečekaná jednoduchost. Top manikérkou Instagramu je Tina Goldsteinová | Video: Instagram/Betina Goldstein
reklama
reklama
reklama