reklama

Naučte se konečně mluvit: 5 základních pravidel

V době Facebooku, e-mailu a esemesek pořád jen něco píšeme. Když pak ale máme promluvit před několika lidmi, nebo nás čeká důležitý pohovor, začneme být nervózní, koktat a plést si slova. Protože už na mluvení nejsme tolik zvyklí. Připomeneme vám to.

Foto: Profimedia.cz

V době Facebooku, e-mailu a esemesek pořád jen něco píšeme. Když pak ale máme promluvit před několika lidmi, nebo nás čeká důležitý pohovor, začneme být nervózní, koktat a plést si slova. Protože už na mluvení nejsme tolik zvyklí. Připomeneme vám to.

Sociální média ani internet samozřejmě nikdy úplně nezastoupí standardní lidskou komunikaci tváří v tvář, ale díky jejich existenci se spousta lidí před přímou komunikací schovává a než aby za někým zašli, napíší mu na skype, než aby mu zavolali, pošlou raději mail nebo esemesku...

Pokud se vám někdy stává totéž, uvědomte si, že písmenka nikdy nenahradí autenticitu sdělení, ať už má čistě pracovní nebo soukromý ráz, a přečtěte si následující pravidla příjemné komunikace, ať jste si při vlastním projevu vždycky jistí v kramflecích a ať druhým nepřipadáte hloupí či otravní.

1) Zvedejte telefon

Nadšení z objevu mobilního telefonu už dávno vyprchalo a v současnosti nás spíš občas štve, že může zazvonit kdykoli, i v té nejnevhodnější situaci. Třeba když jedete plným autobusem, kde ale všichni mlčí. Chce se vám přijmout příchozí hovor a mluvit před tolika lidmi? Někdy ale ani nejde o nevhodnou situaci, jen prostě zrovna nemáte náladu tlachat po telefonu s kamarádkou, jednoduše proto, že se zrovna díváte na napínavý film, nebo jste celý den telefonovala v práci, a tak prostě nemáte sílu jí telefon vzít.

Čtěte také: Máte strach z telefonování? Zbavíme vás ho >>

Nechceme vás nutit, abyste nutně brali úplně každý hovor, ale je to dobré cvičení. V plném autobuse můžete hovor přijmout a buď říci, že zavoláte později, nebo problém co nejrychleji vyřešit. Pokud se vám stává často, že neberete hovory kamarádce, myslete na to, a zavolejte jí sami od sebe. Až budete mít náladu, nebo až se budete nudit, budete muset někam dojít pěšky - alespoň si zkrátíte čas. A kromě toho budete mít dobrý pocit, že jste si s ní promluvili, domluvili se na setkání. A když vám hovor nezvedne, alespoň už nebudete mít špatné svědomí.

2) Naučte se poslouchat

Konverzace se neskládá jen z mluvení - měla by být půl na půl ještě s nasloucháním. Naučte se poslouchat nejen to, co dotyčný říká, ale také jak to říká. Tón hlasu, gesta, výraz tváře, to všechno vám napoví možná lépe než samotná slova, jak se dotyčný skutečně cítí. 

Pokud se na hovor budete soustředit a nebudete u toho myslet na to, že zítra musíte hned ráno zapnout pračku, dozvíte se mnohem víc věcí, a také pro vás bude snadnější reagovat. Jednoduše nebudete za hlupáka, který neumí poradit, eventuelně působí, že ho zážitky či problémy druhých vůbec nezajímají.

3) Ovládněte umění mlčet

To je jeden z nejtěžších kroků - poznat, kdy je lepší mlčet a neříkat vůbec nic. Nastane-li v nějaké konverzaci ticho, nepovažujte ho automaticky za trapné, je totiž úplně normální. Nesnažte se ho tedy vyplnit mluvením, jen abyste mluvili. V takovém případě téměř nikdy neřeknete nic smysluplného, zajímavého, hodícího se. A na nic jiného pravděpodobně váš partner v komunikaci není příliš zvědavý. Raději proto mlčte a vychutnejte si možnost chvíli nemluvit.

Mlčte také v případě, že vám dotyčný něco vysvětluje a ještě neskončil. Na světě asi neexistuje člověk, kterému by skákání do řeči bylo příjemné. A když to nebudete dělat sami, máte aspoň argument pro ty, kdo by do řeči skákali vám.

Někdy je ale lepší mlčet i v případě, že se vám někdo svěřuje s problémem. Lepší, než říkat za každou jeho větou "chápu", je čekat, až to takzvaně vybalí úplně všechno. Až poté očekává vaši reakci, a do té doby si ji klidně můžete nechat.

4) Neptejte se na hlouposti

Pokud nechcete vypadat hloupě a nechcete být druhým otravní, nepokládejte jim pořád stejné a hloupé otázky, které slyšeli už mockrát. Neptejte se herce, jak se cítí na jevišti, neptejte se kolegyně po nemoci, jestli už je zdravá. Takhle se totiž ptají všichni a vás by také nebavilo opakovat pořád dokola ty samé odpovědi. To byste raději konverzaci co nejrychleji ukončila, že?

5) Naučte se ukončit konverzaci

Samozřejmě se může stát, že i vás někdo bude obtěžovat hloupými dotazy, nebo vám bude vyprávět věci, které vás ani trochu nezajímají. Není vaší povinností vyslechnout ho až do konce, jen se naučte ukončit to slušně, což je podle odborníků klíčová část komunikace na úrovni. Pokud se vám zdá, že maximální čas pro konverzaci s dotyčným, je patnáct minut, klidně mu řekněte, že už spolu mluvíte patnáct minut a víc času bohužel nemáte. Jestli se umí slušně chovat, pochopí to a dá vám pokoj. Pokud ne, už to není váš problém.  

Aby to neznělo tak drasticky, zkuste tenhle čas stanovit už na začátku hovoru. Až za vámi přijde někdo, o kom víte, že se dost často mění v otravu, nebo pokud volá maminka, která hrozně ráda mluví, řekněte už na začátku: "Povídej, ale mám jenom pět minut."

Na spoustu lidí, s nimiž už si nechcete povídat, může platit také tento osvědčený trik - převeďte téma hovoru na něco, o čem spolehlivě víte, že je nezajímá. Začněte mluvit o tenise, politice či znečištění ovzduší a je to.

MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT:

Firemní večírek se zvrhnul. Bojím se jít do práce

Nudíte se v práci? Zírání do prázdna zvyšuje kreativitu

Kolik (vás) stojí hubnutí?

reklama
reklama
reklama