reklama

Konec zbytečného utrácení: Naučíme vás jezdit úsporně

Rychlá jízda a špatně nahuštěné pneumatiky, to jsou nejčastější prohřešky, kvůli kterým Češi zbytečně utrácejí za benzín. Víte, jakým dalším nešvarům byste se za volantem měli vyhnout, abyste jezdili úsporně?

Foto: Profimedia.cz

Rychlá jízda a špatně nahuštěné pneumatiky, to jsou nejčastější prohřešky, kvůli kterým Češi zbytečně utrácejí za benzín. Víte, jakým dalším nešvarům byste se za volantem měli vyhnout, abyste jezdili úsporně?

Celá čtvrtina žen také špatně řadí, tedy nepřeřazují na vyšší rychlostní stupeň včas, a paliva, díky nimž jezdí auto úsporněji pak používá jen šestnáct procent žen a čtyřiadvacet procent mužů. Zmíněná zbytečně rychlá jízda je pak častější u mužů, zatímco více žen neví, jak mají mít nahuštěné pneumatiky. Alespoň to vyplývá z průzkumu společnosti Shell.

Samozřejmě platí, že čím nižší rychlostní stupeň máte zařazený, tím vyšší jsou otáčky motoru a samozřejmě i spotřeba. Proto motor zbytečně nevytáčejte a šetřete ho včasným řazením.

Kromě těchto faktorů, o nichž zřejmě všichni tušíte, však spotřebu vašeho vozidla ovlivňují i další maličkosti, o nichž jste možná neměli ani tušení. Patří mezi ně například nadbytečná zátěž zavazadlového prostoru. Základní věci jako rezerva či autolékárnička v něm samozřejmě být musejí, ale zkuste z něj odstranit všechny přebytečné předměty - auto pak bude jezdit úsporněji. To samé samozřejmě platí i o střešním nosiči. Pokud ho zrovna nepotřebujete, pryč s ním.

Zácpa a klimatizace

Další zátěží pro motor je puštěná klimatizaceOmezte proto její používání pouze na obzvlášť horké nebo naopak chladné dny. Mimo jiné tak předejdete bolestem v krku, plnému nosu a dalším nepříjemným zdravotním komplikacím. Mimochodem, spotřebu mírně zvyšují i otevřená okénka, protože zpomalují jízdu a motor tak musí jet na větší výkon.

Mnohem více paliva samozřejmě spotřebujete, když místo plynulé jízdy popojíždíte v zácpě. Zkuste tedy raději cestovat mimo špičku - ušetříte tak nejen peníze, ale i čas a také spoustu nervů. Obecně byste se měli snažit jezdit co nejplynuleji - prudce nebrzdit, ale ani nezrychlovat.

Zkuste myslet dopředu a nejen v zácpě, ale třeba i v před semaforem zpomalujte dříve, abyste v tom nejlepším případě stihla změnit červená barva, eventuelně se auto před vámi stačilo rozjet, a vy jste tak nemuseli zastavovat vůbec. 

Zapomeňte na volnoběh

Když už přece jenom v zácpě uvíznete, zapomeňte na mýtus, že časté vypínání a startování motorů spotřebu zvyšuje, a klidně motor vypněte, stojíte-li na místě na více než deset vteřin. Na volnoběh nikam nedojedete a stejně při něm spotřebujete palivo,  takže ho ze svých jízdních zvyklostí klidně vyhoďte.

Co byste si naopak měli zvyknout používat, je tempomat. Udržuje stále stejnou rychlost, díky níž šetříte každou kapku paliva, která by přišla vniveč, kdybyste stále dokola zrychlovali a zpomalovali.

Zavírejte nádrž

V neposlední řadě byste se po každém tankování měli ujistit, že jste nádrž pořádně zavřeli. Čím více vzduchu do ní totiž půjde, tím rychleji bude palivo vyprchávat.

Pravidelně byste měli kontrolovat i vzduchové filtry. Aby motor automobilu pracoval účinně, potřebuje neustálou ochranu proti nečistotám. Výměna ucpaných vzduchových filtrů může snížit spotřebu až o deset procent.

MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT:

Zima je tu! Pečujte správně o své zimní boty

Vydejte se poslední adventní neděli na výlet. Víme kam!

Najít práci v padesáti je těžké. Pomůžeme vám


 

reklama
reklama
reklama