reklama

10 zaručených rad, jak uspět při pohovoru

Už nějaký pátek hledáte práci, a pořád se vám to nedaří? Možná děláte u pohovoru něco špatně. Anebo jen přemýšlíte o změně místa, ale bojíte se, že ve výběrovém řízení neuspějete? S naším desaterem rozhodně ano!

Foto: Profimedia.cz

Už nějaký pátek hledáte práci, a pořád se vám to nedaří? Možná děláte u pohovoru něco špatně. Anebo jen přemýšlíte o změně místa, ale bojíte se, že ve výběrovém řízení neuspějete? S naším desaterem rozhodně ano! 

"Sebelepší životopis vás nezachrání, pokud u pohovoru zklamete. Naopak pozitivní dojem, který uděláte na svého potenciálního zaměstnavatele při vašem prvním setkání, může nahradit nedostatek předchozí praxe," říká HR manažer ČSOB Martin Vejplacha. 

Zapátrali jsme proto, co je při pracovním pohovoru nejdůležitější: 

1. Dochvilnost 

Těžko si představit horší začátek, než zmeškat termín schůzky se svým budoucím nadřízeným. Udělejte tedy maximum proto, aby se to nestalo. Nařiďte si klidně dva budíky nebo upomínky a hlavně si naplánujte cestu tak, abyste byli na místě raději o čtvrt hodiny dříve. Raději počítejte s tím, že tramvaj bude mít zpoždění, že bude na silnici zácpa, nebo že potom na místě budete chvíli hledat ten správný vchod do budovy, nebo tu správnou kancelář.

Nezapomeňte se také vybavit telefonním číslem do dotyčné firmy. Pokud by po cestě nastala nečekaná událost, za kterou nemůžete,  budete se moci alespoň včas omluvit.

2. Vhodný oděv 

Ať už se vám to líbí nebo ne, první dojem dělá polovinu úspěchu. A to nejen když jdete na rande, ale i na pohovoru. Dejte si tedy záležet i na tom, jak bude působit váš zevnějšek. Buďte upravení a čistí a volte adekvátní oblečení a samozřejmě obuv. Vyplatí se předem zjistit, jaká je oděvní politika v dané společnosti. Což v žádném případě neznamená, že si vezmete mikinu s kapucou, ale někdy je lepší být méně formální než přijít rovnou v obleku či kostýmku. 

3. Vystupování 

Také vaše vystupování je důležitou součástí prvního dojmu. Na začátku se nezapomeňte představit, dbejte na pevný, ale ne drtivý stisk ruky, usedněte až po vyzvání. Nezapomeňte si před schůzkou rovněž vypnout svůj mobilní telefon. Neklopte oči, ale udržujte oční kontakt se svými protějšky. Úsměv není na škodu, neformální a pozitivní dialog na začátku pohovoru prolomí ledy a nic nezkazí. Nebuďte však za každou cenu vtipní a už vůbec ne drzí či arogantní. 

4. Informovanost 

Personalisté by mohli vyprávět o řadě uchazečů, kteří působili, jako by netušili, do jaké firmy a na jakou pozici se vlastně hlásí. Snažte se proto zjistit si o společnosti a nabízené pozici co nejvíce informací předem. Díky tomu si také můžete lépe připravit argumenty, proč právě vy jste nejvhodnější osoba na dané místo. 

 5. Nechte se poznat 

Na otázky, které vám budou položeny, neodpovídejte příliš stroze, ale ani se nepouštějte do dlouhých monologů. Umožněte lidem, kterým se představujete, aby vás mohli lépe poznat. Vyvarujte se vyhýbavých odpovědí, snažte se působit sebejistě, ale ne vychloubačně či arogantně. Mluvte k věci, a pokud potřebujete dotaz upřesnit, klidně o to požádejte. 

6. Mluvte pravdu 

V žádném případě si o sobě nic nevymýšlejte. Jak v životopisu, tak během pohovoru. Vymyšlené schopnosti a dovednosti by se vám později v práci nemusely vyplatit. Raději se upřímně přiznejte, že něco nevíte, než abyste to takzvaně "okecávali". Na druhou stranu, pokud jste v dané věci odborníkem, nebojte se to přiznat. 

7. Jazykové dovednosti 

Jazyk je nejčastější položkou, v níž si lidé ve svých životopisech vymýšlí. Vždy si dobře rozmyslete, zdali je vaše znalost pasivní či aktivní a zda ji dokážete využít i v rámci pracovního oboru. Zaměstnavatel by vás mohl lehce nachytat již při pohovoru nečekaně položenou otázkou v cizím jazyce! 

8. Nebojte se zeptat 

Pracovní pohovor není jednostranná záležitost. Stejně jako si management ujasňuje svůj zájem o vás, vy si můžete ujasnit svůj zájem o práci v dané firmě, zvláště pokud byl inzerát firmy strohý a informace špatně dohledatelné. Snažte se ovšem zjistit si základní věci předem, abyste se zbytečně neptali na to, co společnost uvádí na hlavní stránce svého webu. Zajímejte se zejména o podrobnosti nabízené pracovní pozice, kolektiv, odpovědnost plynoucí z daného místa a podobně. 

Stejně tak je legitimní dotaz na možnosti dalšího rozvoje, vzdělávání, případně strategie firmy v oblasti kariérního postupu. Určitě se vyplatí i otázka, proč se vlastně dané místo uvolnilo. Vaše otázky budou dokazovat váš zájem o nabízenou pozici - proto je lepší se ptát než mlčet.

9. Znejte svou cenu 

Každého samozřejmě zajímá, jak bude za svou práci ohodnocen. Vy byste ale tuto otázku jako první pokládat neměli, a už vůbec ne na začátku pohovoru. Zástupce firmy by měl k tomuto tématu sám dospět. Na otázku o představě vašeho budoucího platu buďte připraveni dopředu, nestyďte se na ni odpovědět a neodpovídejte protiotázkou typu: "A kolik byste mi nabídli?" 

10. Umění naslouchat 

Poslední rada je zaměřena tak trochu na čtení mezi řádky. Při každém setkání dvou a více lidí hraje důležitou roli určitá mezilidská chemie. U svého protějšku můžete z řeči jeho těla, tónu hlasu a formulace dotazů vycítit, zda se vám kupříkladu podvědomě snaží pomoci či zda naopak cítí nevoli. Vnímejte dobře signály osob, které proti vám sedí a snažte se přizpůsobit své reakce.

MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT:

Jak přežít open space a nezabít kolegy? Tady je návod

Neumíte mluvit, stát, tvářit se? Naučte se nebýt směšní

Změna času: Bude zítra nejhorší den v práci?

--------------------------------------------------------------------------------

Hledáte novou práci? Prohlédněte si volná pracovní místa.

Bittnerová: Vložky zdarma? Pro spoustu žen je menstruace stigma, muži diskuzi hrotí | Video: Emma Smetana
reklama
reklama
reklama