reklama
 

Jak přežít open space a nezabít kolegy? Tady je návod

Také nesnášíte svoji kancelář, kterou musíte sdílet se svými kolegy, kteří s oblibou jedí obzvlášť aromatická jídla, pořád hlasitě telefonují, něčemu se smějí, nebo naopak celé dny mlčí jako hrob?

Foto: Zdenka Tomis, Profimedia.cz

Také nesnášíte svoji kancelář, kterou musíte sdílet se spoustou kolegů, kteří s oblibou jedí obzvlášť aromatická jídla, pořád hlasitě telefonují, něčemu se smějí, nebo naopak celé dny mlčí jako hrob? Nové pracovní místo vám bohužel nezajistíme, ale můžeme vám poradit, jak open space lépe snášet.

V kanceláři trávíte minimálně osm hodin denně, což je čtyřicet hodin týdně a sto šedesát za měsíc. Jestliže svoje pracovní prostředí nesnášíte, není divu, že to brzy bude mít vliv nejen na vaše výkony a soustředění, ale i na vaši psychickou pohodu. Stres z práce si potom začnete nosit domů, a bude tak trpět i vaše rodina a kamarádi. Takže co s tím?

1) Pořiďte si sluchátka

Sluchátka jsou jednoduše povinnou výbavou a zároveň první pomocí. Kupte si je i v případě, že vás poslech hudby ruší stejně jako brebentění kolegů. Pokud vyhodíte miniaturní pecky do uší a místo nich si pořídíte co největší sluchátka, která spolehlivě obejmou celé vaše ucho, nemusíte si do nich pouštět vůbec nic, a přesto příjemně odizolují veškerý hluk - ať už jde o zvonění telefonů (ten svůj ztište a dejte na viditelné místo, ať si všimnete, že se rozsvítil), hluk z ulice nebo mluvení či mlaskání kolegů.

2) Přestěhujte kancelář

Domluvte se s kolegy a vymyslete, jaký zasedací pořádek a jaké rozmístění stolů by vám nejlépe vyhovovalo a svůj nenáviděný open space přestěhujte. Nemusíte přece sedět všichni v jedné lajně a tak blízko u sebe, že bez problémů přečtete sousedův e-mail. Nenápadná úprava kanceláře může vyřešit i věčný problém s klimatizací - ať fouká přímo za krk dvousetkilovému kolegovi, kterému je věčně horko, nikoli zimomřivým ženám.

Abyste si i v obří kanceláři zajistila alespoň základní pocit soukromí, přemluvte zaměstnavatele, aby vám pořídil zástěny, které oddělí jednotlivé stoly. Svoji kóji si potom vyzdobte, ať se cítíte co nejvíce jako doma. Pokud možno ale zahoďte infantilní plyšáky a fotky roztomilých kočiček a psíků. To, že se vám budou kolegové (nebo ještě hůř klienti) smát za zády, vám totiž ke spokojenosti nepřidá.

3) Telefonujte v soukromí

Pokud vám vadí poslouchat telefonické hovory kolegů, neměli byste jim dělat to samé. Najděte si v budově nějakou místnost, kde můžete svoje hovory v klidu vyřídit, aniž by vás u toho poslouchala polovina firmy. Mimochodem, je vědecky dokázáno, že pokud člověk slyší jen polovinu rozhovoru dvou lidí, tedy jen to, co do telefonu říkáte vy, přitahuje to jeho pozornost několikrát více než když si povídáte s kolegyní v místnosti.

Telefonujte tedy v kuchyňce, v prázdné konferenční místnosti, modernější společnosti mají pro to určený "chill-out". Pokud k nim ta vaše ještě nepatří, dobře vám poslouží i prázdná chodba. A pokud je hovor delší, klidně ho jděte vyřídit ven před budovu - nadýcháte se čerstvého neklimatizovaného vzduchu a protáhnete tělo.

A ještě jedna dobrá rada k telefonování - v kanceláři mějte nastavené místo hlasitého vyzváněcího tónu třeba jen decentní pípnutí. To bude kolegům (stejně jako vám) vadit méně, než slyšet dvacetkrát denně písničku od Abby.

4) Plánujte chytře

Jestliže víte, že kolega vedle vás pravidelně obědvá přímo u počítače a vám jeho strava úplně nevoní, naplánujte si svoje pochůzky přesně na dobu, kdy on začíná jíst. Plánujte si pracovní schůzky v době oběda, nebo si schovejte důležité telefonáty a běžte je vyřídit právě v tuhle dobu. 

Čtěte také: Tohle je 8 nejšpinavějších věcí v kanceláři

Pokud nemáte problém s jídlem, ale spíš s přítomností ostatních, udělejte to přesně naopak - schůzky vyřešte přes den, a jakmile půjde většina kolegů na oběd, vy sedněte ke stolu, využijte největšího klidu, jakého je vaše kancelář schopná, a pusťte se do práce.

Výhodné je také chodit do práce dříve než ostatní, nebo naopak zůstávat déle. Dejte si ale pozor, aby vás pak práce neobírala o váš volný čas.

5) Nastavte pravidla

Vůbec nejjednodušší by bylo všechno, co vám vadí, sepsat a udělat z toho kancelářská pravidla. Samozřejmě se nemůžete začít chovat jako diktátor a nastolit svůj režim (stejně by ho nikdo nerespektoval), ale zkuste nejprve naťuknout kolegy a pak na společné poradě předneste svůj nápad šéfovi.

Existuje spousta firem, které ze svých kuchyněk vyhodili mikrovlnku, aby se po chodbách nelinula vůně guláše, eventuálně svým zaměstnancům zařídili speciální místnůstku, kde se mohou najíst. Oběd u počítače pak stejně jako povalování nejrůznějších potravin po pracovním stole dokonce rovnou zakázali.

Pravidla pak mohou obsahovat i zásady telefonování nebo třeba oblékání a hygieny. Je hloupost podmínit taková pravidla přísnými sankcemi, to by mohlo narušit pracovní atmosféru, ale pokud se s nimi každý seznámí, alespoň něco málo si z nich určitě zapamatuje a vaše pracovní prostředí se alespoň o trochu zkultivuje.

Držíme palce!

MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT:

Neumíte mluvit, stát, tvářit se? Naučte se nebýt směšní

Pětina lidí zažívá v práci šikanu. Týká se to i vás?

Zásady kancelářského života: Držte se jich! Kvůli sobě

Kim Kardashian a holý pupík Emily Ratajkowski. Začíná oscarová afterparty | Video: Reuters
reklama
reklama
reklama