reklama
 

Víte, jak chodit na WC? Naučíme vás to!

Je to věda! Co dělat a nedělat, aby šlo všechno hladce?

Foto: Isifa/Thinkstock

Internet se jen hemží radami, jak naučit dítě chodit na nočník a na WC. Dospělí to ale zjevně neumí - jinak by jich až 80 % netrpělo zácpou.

Vyměšování je konečnou fází trávicího procesu, takže zřejmě nepřekvapí, že je hodně ovlivněno stravou. Podepisuje se na něm ale i spousta dalších faktorů. Takže co dělat a nedělat, aby šlo všechno hladce?

Zdravě jíst a pít

Chce to dostatek ovoce a  zeleniny kvůli obsahu vlákniny. Existuje ve dvou druzích: rozpustná (vločky, jablka, luštěniny) a nerozpustná (pšenice, košťálová a  listová zelenina). Potřebná je kominace obou druhů v množství asi 25 gramů denně. Pomohou také tuky z avokáda, oliv, ořechů a semínek - tedy ty dobré tuky. Ostatní paradoxně zácpu zhoršují.  

Doporučujeme: Transplantace fekálií: Kdy pomůže sdílení stolice?

Důležitá je také pravidelné jídlo: je jasné, že když skoro celý den nejíte a pak do sebe natlačíte obří porci, vznikne dopravní kalamita. K tomu je nutné také průběžně a dostatečně pít. Vláknina bez vody se samozřejmě "šprajcne".  Voda je důležitá pro udržení celkového zdraví, takže nebude žádné překvapení, že to platí i pro tento případ. Důležité je právě spojení s obsahem vlákniny ve stravě.  Pokud jí máte dost, ale vody málo… stačí si to představit, a už víte, odkud vane vítr.

Dobrá pozice

Že by nestačilo si jenom prostě sednout? Po pravdě řečeno ne, zejména v zapeklitých případech. Člověk se při téhle akci v minulosti přirozeně krčil v dřepu. Toalety jsou v dějinách lidstva relativní novinkou a pro daný účel nenabízejí zrovna ideální posez. Konečník je při něm v nepřirozené poloze, která nutí zbytečně tlačit. Výsledkem jsou hemoroidy nebo i střevní kýly. Pomůže podložit nohy - třeba stoličkou.

Správný čas

Máte pocit, že s tak obyčejnou a soukromou věcí se moc ... naděláme? Plné, nafouklé a ztvrdlé břicho dokáže člověka úplně vyřadit z provozu. Trpí jím zejména ženy, ale obvykle se na tento příznak celkového zdraví nezeptá ani doktor v ordinaci. Tzv. funkční zácpa často vzniká potlačováním přirozených pocitů. Odkládáme vyprázdnění, protože není čas, stydíme se před okolím, nelíbí se nám podmínky (třeba při cestování) - a výsledkem je, že pak už to nejde. Využít se musí každá příležitost!

Pravidelnost

Ideální je (a zároveň tak odstraníme všechny výše uvedené námitky) udělat si na WC klid hned ráno. Po čase si vypěstujeme reflex a půjde to samo. Zásadou však je netlačit na pilu a nesedět déle než pět minut. Jakýkoli delší pobyt, zejména spojený s tlačením, totiž narušuje cévy v okolí svěrače. Způsobuje tak kruhové zduření, jež je velice bolestivé. Takže žádné půlhodinové čtení nebo hraní s telefonem!

K rannímu výkonu tělu pomáháme vlákninou - třeba v podobě doplňku stravy. A když už půjdete do lékárny, kupte si dalšího zázračného pomocníka: probiotika. Pokud by vám radila babička, doporučila by vám teplé ovocné šťávy, třeba i z kompotu ještě před snídaní. K osvědčeným hitům pak patří fíky, datle, švestky, hrušky.  

Co nás zdrží?

1.  Léky proti bolesti:  Pokud je berete dlouhodobě, mohou způsobit právě tyto problémy. Jedná se o opioidy a narkotika. Pár ipobrufenů to nezpůsobí. Existují změkčovače stolice - nebojte se jich. Ani moderní projímadla už dnes nevzbuzují závislost. 

2. Cestování:  O cestovatelském průjmu se mluví často, o cestovatelské zácpě málo. Za normálních okolností jíte normálně. V cizích zemích najedou ochutnáte věci, na které váš zažívací systém není zvyklý. A navíc v naprosto nečekaných dobách. Spolu s časovým posunem - večeříte v šest ráno po dvanácti hodinách hladu.

3. Stres: Většina gastroenterologů se shoduje, že u většiny lidí je pohyb střev zpomaluný ze stresu.  I vaše střeva mají nervy, což možná cítíte, když jste rozčilení - břicho se nepříjemně svírá a žaludek se kroutí. Podpisuje se také nedostatek spánku.

4. Povalování: Ti, kdo se pravidelně hýbou, obvykle problémy s vyprazdňováním nemají.  Ale zrovna tak obvykle potvrzují, když náhle s pravidelným pohybem přestanou, návštěva WC je mnohem méně častá. Zkrátka naše tělo je citlivé na každou změnu podmínek, na které si zvyklo. Víme, že cvičení je dobré z mnoha důvodů, tak si zkrátka připište na sáhodlouhý seznam ještě tenhle jeden další. 

5. Těhotenství: Některé ženy se se zácpou setkají jen na počátku sladkých devíti měíců, jiné se s ním perou po celou dobu. Scházejí se zde dva již uvedené důvody - stres a změna straování, přičítá se i hormonální vliv.  Co z negativních vlivů můžete odobourt, odbourejte to. Zkoumejte svůj jídelníček a vyhněte se všemu, co vám nedělá dobře.

6. Problémy se štítnou žlázou: Správně fungující štítná žláza řídí mnoho tělesných pochodů, včetně zažívacího systému. Bez jejích důležitých hormonů se vaše střeva zpomalí a zeslábnou. Pokud zácpa přetrvává, zajděte na internu.

K doktorovi zamiřte raději vždycky...

... když  zácpa přetrvává a je spojená s bolestí. Nemusíte hned myslet na nejhorší, střeva mohou být nemocná různými způsoby. Častý je třeba syndrom dráživého tračníku (nebo střeva).  Způsobuje buď průjmy nebo napak zácpu, a jednotlivá období se mohou střídat.  Vhodná léčba pomůže zpacifikovat oba extrémy.  

MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT:

Co všechno léčí chlad: Ekzém, lupénku i hemoroidy

Když střeva stávkují: 3 tipy, jak přírodně zahnat zácpu

Zaklapávání budíku škodí. Víc, než tušíte

Něžné detaily i nečekaná jednoduchost. Top manikérkou Instagramu je Tina Goldsteinová | Video: Instagram/Betina Goldstein
reklama
reklama
reklama